مکمل غذایی

ال کارنیتین ( L – Carnitine ) و تاثیرات آن

ال کارنیتین داروسازم.کام

ال کارنتین چه نوع مکملی است ؟

کارنیتین (Carnitine) ساخته شده از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین می باشد.  این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری و آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. ال کارنیتین (L – Carnitine) یک مشتق اسید آمینه است که در بدن تولید می‌شود. بدن نیز می‌تواند ال – کارنتین را به ترکیبات شیمیایی دیگری به نام استیل الکارنیتین (acetyl-L-carnitine) و پروپیونیل الکارنیتین (propionyl-L-carnitine) تبدیل نماید.

به عنوان یک مکمل چربی سوز و پایین آورنده چربی خون و کلسترول شناخته شده است. این اسید آمینه به بدن در تبدیل چربی به انرژی کمک موثری می‌کند. همچنین یکی از مکمل‌های پر طرفدار در میان ورزشکاران و به خصوص بدنسازان است. کسانی که قصد افزایش حجم عضلات و کاهش چربی دارند از مصرف کنندگان همیشگی این سری مکمل‌ها هستند.

 

نقش ال کارنیتین در بدن

نقش اصلی آن در بدن، کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری کمک می‌کند. این اسیدها برای تولید انرژی در میتوکندری سوزانده می‌شوند. حدود ۹۸٪ از ذخایر ال کارنیتین بدن در ماهیچه‌ها یافت می‌شوند و مقادیر اندکی نیز در کبد و خون وجود دارند. ال کارنیتین به افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و موجب افزایش رشد و سلامت میتوکندری (که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و پیری سالم دارد) می‌شود.

 

انواع ال کارنیتین

  • دی-کارنیتین: نوع غیرفعال است که با ممانعت از جذب دیگر اشکال مفید باعث کمبود کارنیتین در بدن می شود.
  • استیل-ال کارنیتین: موثرترین شکل از کارنیتین برای عملکرد مغز است. این شکل احتمالا می تواند برای بیماری های تحلیل عصب مفید باشد.
  • پروپیونیل-ال کارنیتین: این شکل برای مسایل گردش خون مثل بیماری عروق محیطی و فشارخون بالا مناسب است. این شکل می تواند تولید نیتریک اکساید را تقویت کند و جریان خون را بهبود بخشد.
  • ال کارنیتین ال-تارترات: این شکل معمولا بدلیل بالا بودن سرعت جذب به مکمل های ورزشی اضافه می شود و می تواند به درد و احیای عضله بعد از ورزش کمک کند.

 

فرم های مکمل ال کارنیتین

مکمل ال کارنتین در بازار دارویی به صورت قرص، کپسول، ویال تزریقی و خوراکی و شربت موجود است.  به شکل مکمل غذایی و در دوزهای گوناگون 250، 500، 1000 میلیگرم و غیره تولید و عرضه می شود.

استفاده از شربت‌های حاوی این مواد برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست. این سری محصولات مزه نامطبوع مواد دارویی را به واسطه شیرینی کمتر می‌کنند.

 

فواید ال کارنیتین

  • از بین برنده درد پا ناشی از مشکلات گردش خون و کلسترول بالا
  • بهبود درد قفسه سینه، نارسایی قلبی و حمله قلبی
  • افزایش تعداد اسپرم و موثر در ناباروری مردانه
  • جلوگیری از عوارض ناشی از اسید والپروئیک
  • کاهش مسمویت از مصرف داروهای سل
  • موثر در بیماری حاد کلیوی
  • کاهش خستگی
  • درمان ریزش مو
  • کاهش وزن

 

نحوه مصرف

دوز معمول و استاندارد برای افراد بالغ 500 الی 1500 میلیگرم در روز بوده که بهتر است آنرا در 2 یا 3 نوبت مجزا مصرف کنید. بهتر است مکمل را بین وعده های غذایی و با شکم خالی همراه با مایعات کافی مصرف نمایید. دارو باید در زمان مشخص مصرف شود و در صورتی که قرص جویدنی تجویز شده باشد، باید کاملا جویده شود. توجه به این نکته ضروری است که در صورتی‌که یک نوبت دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید .

 

عوارض جانبی

بعضی از افراد ممکن است عوارضی مانند نفخ معده، حالات تهوع، دل پیچده، سردرد، تپش قلب و غیره را تجربه کنند که در این صورت باید مصرف آنرا قطع و با پزشک معالجتان مشورت کنید.

 

موارد منبع مصرف

افراد زیر 18 سال، زنان باردار و شیرده نباید از مکمل های ال کارنیتین استفاده کنند.

اگر به فشار خون، مشکلاتی کبدی، کلیوی، دیابت و غیره مبتلا می باشید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ال کارنیتین ممکن است باعث مهار تولید هورمون های غده تیروئید گردد . افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نباید از آن استفاده کنند.

تداخلات دارویی

مصرف این مکمل با برخی از داروها سازگار نیست که عبارتند از:

آسنوکومارول (سینتروم): این دارو با هدف کاهش سرعت لخته شدن خون مورد مصرف قرار می‌گیرد. ال کارنیتین ممکن است که اثر این دارو را افزایش دهد. افزایش اثر دارو زمان لخته شدن خون را به شدت بالا می‌برد. در این مواقع نیاز است که دوز مصرفی را تغییر دهید.

وارفارین: وارفارین زمان لخته شدن خون را افزایش می‌دهد و مصرف همزمان می تواند ریسک خونریزی را بالا ببرد.

داروهای هورمون‌های تیروئید: مصرف همزمان می‌تواند اثربخشی هورمون‌ها را کاهش دهد.

 

مکمل ال کارنتین را از کجا بخریم؟

اگر قصد خرید مکمل های ورزشی را دارید داروخانه شبانه روزی دکتر حبیبی یکی از معتبرترین مراکز خرید محصولات آرایشی، بهداشتی ، مراقبتی و انواع مکمل های ورزشی می‌باشد که محصولات خود را بصورت اورجینال و در برندهای متنوع که مورد سلیقه عموم مردم باشد با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت https://daroosazam.com  محصولات مورد نظر خود را  بصورت آنلاین سفارش داده و به موقع تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.