دسته‌بندی نشده

اگر تب دنگی گرفتیم چه کار کنیم؟

تب دنگی

تب دنگی چیست و راه درمانش چیه؟

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل میشود. این پشه به ببر آسیایی نیز معروف است و از مناطق استوایی گرمسیر به ویژه مالزی به انسان منتقل میشود. میتوان گفت انتقال این بیماری به انسان تلفات زیادی داشته و منجر به مشکلات متعددی میشود.


علائم تب دنگی 

Dengue fever یا تب دنگی عفونتی است که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل میشود. از جمله علائم این بیماری میتوان به قرمزی، خارش، کمر درد و سر درد اشاره کرد. تب شدید و جوش و خارش نیز از جمله علائم این بیماری است.

تب دنگی یک نوع عفونت است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل انتقال و پخش کردن این ویروس هستند. به دلیل درد شدید حاصل از این بیماری تب دنگی به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته می‌شود،زیرا در این شرایط بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن و له شدن هستند. برخی دیگر از نشانه‌های تب دنگی عبارتند از تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد ماهیچه ای و مفصلی. تب دنگی در برخی از بیماران به یکی از دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل شود. گونه اول تب هموراژیک دنگی است که باعث خونریزی، ترشح مایعات به بیرون ازرگ های خونی و کاهش پلاکت خون میشود.

در نوع و گونه دوم سندروم شوک دنگی است که باعث افت ناگهانی فشار می‌شود. ویروس دنگی ۴ نوع دارد. اگر فردی در طول زندگی به یک نوع از ویروس‌ها مبتلا شود، تا آخر عمر به آن نوع ویروس مبتلا نمیشود. اما باید بدانید، در برابر سه گونه دیگر فقط تا مدت محدودی مبتلا نمیشود. اگر حتی پس از مدت ها به یکی از سه نوع دیگر این ویروس مبتلا شود، ممکن است مشکلاتی جدی برای او ایجاد شود. دانشمندان واکسن های بسیاری برای انسان کشف کرده و به مردم پیشنهاد میکنند و برای استفاده انسان تایید شده است.

پشه آئدس انواع مختلفی دارد که ویروسی توسط پشه آئدس به ویژه گونه آئدس اجیپتی منتقل و یا پخش می‌شود؛ این پشه‌ها اغلب در عرض جغرافیایی ۳۵ درجه شمالی و ۳۵ درجه جنوبی و در ارتفاع کمتر از هزار متری زندگی می‌کنند، آنها معمولاً در روز نیش می‌زنند، حتی میتوان گفت یک گزش ساده نیز می‌تواند انسان را به این ویروس آلوده کند، البته گاهی نیز انسان‌ها بیماری دنگی را به پشه‌ها منتقل می‌کنند. اگر پشه ماده، انسان مبتلا به ویروس را نیش بزند ویروس به بدن پشه منتقل می‌شود. پس پشه ها عامل انتقال و پخش این ویروس هستند.


نشانه بیماری دنگی که پشه آئدس باعث انتقال آن می‌شود، چیست؟

میتوان گفت نزدیک به ۸۰ درصد از بیماران مبتلاشده به ویروس دنگی هیچ نشانه‌ای نداشته یا نشانه‌های بسیار خفیفی مانند تب ملایم دارند. اما تنها وضعیت پنج درصد از بیماران وخیم و بد می‌شود. برای تعداد بسیار کمی از این افراد بیماری کشنده خواهد بود، در این میان معمولاً نشانه‌هایی در کودکان مبتلا به ویروس دنگی، شبیه به سرماخوردگی معمولی یا گاستروآنتریت یا همان (آنفلوآنزای معده، برای مثال استفراغ و اسهال) است. با این حال احتمال بروز مشکلات حاد برای کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان است.

چه اقداماتی باید برای پیشگیری از گزش پشه دنگی باید انجام شود؟

واکسن تأیید شده‌ای برای پیشگیری از ویروس دنگی وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد میکند که برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری دنگی، جمعیت پشه‌ها تحت نظر قرار گیرد و انسان‌ها در صورت امکان از گزیدگی توسط پشه‌ها حفاظت شوند، البته سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از تب دنگی برنامه‌ای به نام برنامه «کنترل یکپارچه ناقل» ارائه داده است که از پنج بخش تشکیل شده‌است و باید از حقوق، تجهیزات اجتماعی و قوانین برای قوی‌سازی جوامع و سازمان‌های بهداشتی عمومی استفاده کرد.

دانشمندان معتقدند اسپری‌های ارگانوفسفات و پایروتروئید تأثیری ندارد و آب‌های راکد و بدون جریان باید از بین بروند، زیرا این گونه آب ها پشه‌ها           می‌کند و علاوه‌بر آن انباشته شدن حشره‌کش‌ها در این آب‌ها، برای سلامتی انسان‌ها مضر میباشد.

.

تب دنگی چیست

تب دنگی نوعی بیماری دردناکی است که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و باعث عفونت و تب زرد می‌گردد. تب دنگی به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود.دیگر علائم تب دنگی عبارت است از:
تب شدید و ناگهانی
سردردهای مکرر
درد در چشم‌ها
درد شدید در مفاصل و ماهیچه‌ها
خارش پوست
خون‌ریزی بینی

تب دنگی

راه های درمان نیش پشه آئدس

در صورت آلوده شدن به این ویروس، پشه آئدس تا کنون هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اما برای کنترل علائم دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی و تب می‌توان از کاهش‌دهنده‌های تب استفاده کرد و نباید از مسکن ها استفاده کنید. زیرا که منجر به بدتر شدن این بیماری میشود. بیماران مبتلا به تب دنگی نباید از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن و آسپرین استفاده کند، زیرا این داروها سبب نازک شدن عروق خونی و کاهش خون‌ریزی می‌شود.

علت بیماری تب دنگی چیست

تب دنگی توسط ویروسی با همین نام ایجاد می‌شود. در سیستم علمی که ویروس‌ها را دسته‌بندی و نام‌گذاری می‌کند، ویروس دنگی در دسته یا خانواده فلاوی ویرید قرار می‌گیرد و از جنس فلای ویروس محسوب می‌شود. دیگر ویروس‌های این خانواده نیز می‌توان به تب زرد، نیل غربی، التهابات مغزی ، و آنسفالیت منتقل شده از ساس، بیماری جنگل کیاسانور و ویروس تب هموراژیک امسک اشاره کرد.

راه‌های انتقال تب دنگی

ویروس دنگی از طریق پشه به انسان انتقال میابد اما روش‌های انتقال بین انسان و پشه به شکل‌های گوناگونی پیش می‌آید که در این نوشته به آنها میپردازیم

انتقال از طریق نیش پشه

ویروس و تب دنگی از طریق نیشه پشه‌های ماده‌ی آلوده به انسان انتقال میابد. این انتقال بیشتر از طریق گونه‌ی آئدس اجیپتی انجام می‌شود.

انتقال از انسان به پشه

وقتی پشه‌ی آئدس از خون یک فرد آلوده به دنگی تغذیه کند، ویروس در بدن او میماند. وقتی پشه‌ی آلوده شده فرد دیگری را نیش بزند، به راحتی این ویروس به بدن فرد دیگر منتقل می‌شود.

انتقال از مادر به فرزند

اصلی‌ترین روش انتقال ویروس دنگی از پشه به انسان است اما در مواردی مشاهده شده است وقتی پشه‌ی آلوده یک مادر باردار را نیش می‌زند، ویروس از مادر به جنین منتقل می‌شود. مشکلاتی همچون زایمان زودرس، وزن کم و ناراحتی جنین از عوارض ابتلای جنین به تب دنگی است.


روش‌های تشخیص و درمان تب دنگی

بهتر است بدانید که هیچ درمان خاصی برای مشکل تب دنگی وجود ندارد و تمرکز روی درمان علائم آن است. اغلب موارد تب دنگی را می‌توان در خانه درمان کرد. باید بدانید استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین در این بیماری ممنوع است زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. در عوض استامینوفن بهترین داروی ضد درد در این بیماری است که توسط متخصص تجویز می‌شود.  در موارد شدید ابتلا به این عفونت میتوان گفت نیاز به بستری در بیمارستان دارند.

سوالات متداول

راه های جلوگیری از تب دونگی چیست؟

از توری برای پنجره ها استفاده کنید.

از لباس هایی که سطح پوست را میپوشاند استفاده کنید.

تمام زیر گلدانی ها و چاله های آب را خالی و تمیز کنید.

از دستگاه های دور کننده حشرات استفاده کنید.

آیا تب دنگی از مادر به جنین منتقل میشود؟

بله همانطور که در بالا گفته شد اگر مادر به این بیماری مبتلا شود این بیماری از طریق خون به نوزاد نیز منتقل میشود و منجر به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد میشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *