زیبایی, مکمل غذایی

با مصرف هر روز مکمل کلاژن چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

مکمل کلاژن داروسازم

 حقایق کلی

کلاژن یک پروتئین طبیعی در بدن است که از پوست، استخوان ها و بافت همبند پشتیبانی می کند. مکمل کلاژن ، معمولاً به صورت قرص یا پودر، محبوبیت بیشتری دارد و بسیاری از افراد مکمل را به قهوه و دستور پخت غذا اضافه می‌کنند.

کارشناسان توصیه می کنند که کیفیت هر مکمل کلاژنی را که ممکن است مصرف کنید، ارزیابی کنید. به تولید کننده های معتبر  باشید.  همچنین گزینه هایی را انتخاب کنید که به طور مستقل ،  توسط سازمان های شخص ثالث برای خلوص و قدرت آزمایش و تایید شده اند.

کلاژن یک موضوع داغ در دنیای سلامتی است، اما سوال اصلی این است: آیا این کار موثر است و آیا باید آن را هر روز مصرف کنم؟

کلاژن در همه جا ، از قرص ها گرفته تا پودرها و حتی محصولات پخته شده ظاهر می شود . اینفلوئنسرها آن را به قهوه صبح یا دستور العمل های مختلف اضافه می کنند و در عین حال از فواید آن برای سلامتی تبلیغ می کنند. در حالی که کلاژن در رسانه های اجتماعی محبوب است، به نظر می رسد که در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی نیز خشمگین است.

بازار کلاژن در حال گسترش است و انتظار می رود از هم اکنون تا سال 2030 محبوبیت خود را افزایش دهد.

اعتقاد بر این است که مکمل‌های کلاژن به بهبود ظاهر و کیفیت مو، پوست و ناخن کمک می‌کنند و از مفاصل و استخوان‌های قوی حمایت می‌کنند، آیا واقعاً مکمل‌های کلاژن اینگونه هستند؟

مکمل کلاژن

مکمل کلاژن چیست؟

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که در بدن وجود دارد و نقشی کلیدی در تشکیل چارچوب ساختاری سلول‌ها و بافت‌ها ایفا می‌کند. این پروتئین برای پوست، استخوان‌ها و بافت همبند حمایت، استحکام و قابلیت ارتجاعی می‌دهد. کلاژن همچنین نقش مهمی در فرآیندهای سلولی از جمله پاسخ ایمنی، ارتباطات سلولی و ترمیم بافت ایفا می کند و در فرآیندهای لازم برای ترمیم و نگهداری بافت نقش دارد.

به نظر می‌رسد مکمل‌ کلاژن با فراهم کردن بلوک‌های ساختمانی مورد نیاز بدن برای تولید کلاژن بیشتر و همچنین تحریک تولید طبیعی کلاژن در بدن کار می‌کنند.

مکمل کلاژننقش کلاژن

هنگامی که مصرف روزانه کلاژن را شروع می کنید، ممکن است متوجه بهبود سلامت و ظاهر پوست شوید، زیرا کلاژن بلوک ساختمانی اولیه بافت همبند پوست شما است. همچنین در خاصیت ارتجاعی، استحکام و هیدراتاسیون پوست نقش دارد .

شواهد رو به رشدی برای نقش کلاژن در کاهش درد و سفتی مفاصل وجود دارد. کلاژن سرشار از اسیدهای آمینه است که نقش مهمی در ساخت غضروف دارند. همچنین شواهدی وجود دارد که کلاژن ممکن است التهاب مفاصل را کاهش دهد

مکمل کلاژن باعث کندی تحلیل استخوان ها می گردد و از پوکی استخوان جلوگیری کند. سطح کلاژن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد که افزودن کلاژن به رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی سرعت تحلیل استخوان را با افزایش سن کاهش دهد.

فراتر از استخوان ها و مفاصل، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل کلاژن ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. با افزایش سن، کلاژن موجود در شریان‌های ما ممکن است کاهش یابد و منجر به ایجاد شریان‌های انعطاف ناپذیر و افزایش خطر بیماری قلبی شود. هنگامی که دیواره‌های سرخرگ‌ها سفت‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند، مقدار خونی که می‌تواند در آنها جریان یابد کاهش می‌یابد و این می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون، سکته و بیماری کلیوی را افزایش دهد.

مکمل کلاژنانواع مکمل کلاژن

انواع مختلفی از کلاژن با ساختارها و عملکردهای کمی متفاوت در بدن وجود دارد. رایج ترین انواع کلاژن انواع I، II و III هستند که حدود 80 تا 90 درصد کلاژن بدن را تشکیل می دهند.

مکمل های کلاژن به شکل قرص، پودر و موضعی برای درمان چین و چروک، درد مفاصل و کم آبی پوست فروخته می شوند.

مکمل های کلاژن می توانند حاوی انواع مختلفی از کلاژن باشند، اما رایج ترین انواع موجود در مکمل ها انواع I و III هستند.

با اسکن قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی، سه نوع مختلف مکمل کلاژن – گاوی، دریایی و وگان – را خواهید یافت که هر کدام هدف متفاوتی در بدن دارند.

کلاژن گاوی

کلاژن گاوی در درجه اول از استخوان های گاو و سایر محصولات جانبی که جوشانده می شوند به دست می آید. سپس کلاژن استخراج و خشک و پودر می شود تا مکمل تشکیل شود. نشان داده شده است که کلاژن گاوی برای سلامت پوست، از جمله افزایش خاصیت ارتجاعی، کاهش چین و چروک و افزایش رطوبت پوست مفید است.

کلاژن دریایی

کلاژن دریایی از پوست ماهی می آید. مطالعات نشان می دهد که کلاژن دریایی مزایایی برای غضروف، سلامت پوست، بازسازی استخوان، اثرات ضد چروک و بهبود زخم دارد.

کلاژن وگان

برای آن دسته از افرادی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، کلاژن‌های حیوانی گاوی و دریایی مناسب نیستند. اینجاست که کلاژن وگان وارد می شود. طبق تعریف، کلاژن از حیوانات می آید، بنابراین هیچ منبع طبیعی کلاژن گیاهی وجود ندارد. کلاژن وگان معمولاً یک اصطلاح بازاریابی برای مواد گیاهی است که به تولید کلاژن طبیعی خود کمک می کند. این مواد شامل اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C و مس هستند.

 

مضرات مصرف کلاژن

کلاژن به طور کلی یک مکمل بی خطر برای روزانه در نظر گرفته می شود. در واقع، اکثر مطالعاتی که مزایای مکمل کلاژن را نشان دادند، مصرف مداوم روزانه را بررسی کردند و هیچ یک از این مطالعات عوارض جانبی قابل توجهی پیدا نکردند.

اما چند نکته وجود دارد که باید قبل از اینکه مکمل کلاژن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید به خاطر داشته باشید زیرا مصرف آنها پیامدهای منفی بالقوه ای دارد. مکمل های کلاژن ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی مانند نفخ، یبوست یا اسهال شوند.

مصرف بیش از حد کلاژن ممکن است باعث نفخ نیز شود. همیشه قبل از شروع مکمل کلاژن با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است با برخی داروها مانند رقیق کننده های خون واکنش نشان داده و خطر خونریزی را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی از مکمل های کلاژن ممکن است با فلزات سنگین مانند سرب یا جیوه آلوده شوند، به خصوص اگر از ماهی یا سایر منابع دریایی مشتق شده باشند.

البته همچنان معلوم نیست که آیا خطرات بالقوه یا اثرات منفی مرتبط با استفاده طولانی مدت کلاژن وجود دارد یا خیر.”

ساشه کلاژن گلد آدریان 20 عدد پرتقالی | Collagen Gold Oral Sachets Orange Flavor

قبل از مصرف مکمل های کلاژن چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

قبل از مصرف مکمل های کلاژن، همیشه توصیه می شود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید و شرایط پزشکی، آلرژی ها و داروهای خود را در نظر بگیرید. ارزیابی کیفیت مکمل نیز مهم است. برای ارزیابی کیفیت یک مکمل، بهتر است یک سازنده معتبر را  دنبال کنید . همچنین برای خلوص و قدرت مکمل ، گزینه هایی را انتخاب کنید که  به طور مستقل توسط سازمان های شخص ثالث  آزمایش و تایید شده اند.

طبق یک بررسی در سال 2021، کلاژن یکی از مهم‌ترین مکمل‌ها برای افراد مسن تلقی می‌شود. افرادی که با درد مفاصل یا آرتریت دست و پنجه نرم می‌کنند، افرادی که نگرانی‌های پیری پوست دارند و ورزشکاران یا کسانی که به دنبال افزایش توده عضلانی هستند، باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

مصرف مکمل کلاژن

مصرف کلاژن برای تقریباً هر کسی بی خطر است. اگر دچار عدم تحمل هیستامین یا سندرم فعال سازی ماست سل هستید، ممکن است بخواهید از آن دوری کنید. بیشتر کلاژن تخمیر می شود و فرآیند تخمیر می تواند سطح هیستامین را افزایش دهد.

در حالی که شواهد خوبی در حمایت از گنجاندن کلاژن در برنامه روزانه شما وجود دارد، مهم است که توجه داشته باشید که اثربخشی مکمل‌های کلاژن هنوز در حال مطالعه است. ممکن است کلاژن شما را 10 سال جوان تر نشان ندهد، با این حال، ممکن است متوجه بهبود کیفیت پوست خود شوید. در نهایت، مکمل های کلاژن جایگزین یک سبک زندگی سالم نمی شوند. بهترین راهکار جهت حفظ سلامت کلی بدن ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، هیدراته ماندن، خواب کافی و انجام فعالیت بدنی منظم می باشد که همگی بسبار مهم هستند.

پودر کلاژن کلاژینو 5000 | Collagino Powder Bio_Active 5000Mg

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.