پزشکی, تقویت جنسی آقایان, تقویت جنسی خانم ها, تقویت سیستم ایمنی, سلامت بدن, محصولات جنسی, مکمل گیاهی

خواص جینسینگ چیست؟

خواص جینسینگ چیست؟

مورد بررسی :

خواص جینسینگ چیست؟گیاه جوانی یا جینسینگ از گیاهان نیروبخش و مقوی است که شهرت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که آن رانوشدارو نیز می نامند.

جینسینگ در واقع نوعی ریشه است که شامل ساقه زیر زمینی، ریشه اصلی و ریشه‌های فرعی است. دارای ریشه‌ای بهطول 10-7 سانتیمتر با چند ریشه فرعی و یک ریزوم برگ است و وزن کلی آن حدود 40 تا 120 گرم است

خواص جینسینگ چیست؟

انواع جینسینگ  :

 ریشه گیاه جینسینگ با توجه به فرایند خشک کردن، به دو گروه جینسینگ سفید و جینسینگ قرمز تقسیم می‌شود.

جینسینگ سفید ریشه جینسینگ تازه است که بعد از پوست کندن خشک می‌شود اما جینسینگ قرمز بدون پوست کندن توسط بخار خشک می‌شود. در پروسه بخار زدن برای تهیه جینسینگ قرمز، نشاسته جینسینگ ژلاتینه می‌شود که باعث افزایش میزان ساپونین‌ها و فعال شدن اجزای ترکیبی موثر آن می‌شود.

خواص جینسینگ چیست؟

نوع دیگری از تقسیم بندی ریشه جینسینگ :

خواص جینسینگ چیست؟

1- جینسینگ کره ای یا چینی Pnax ginseng:

که در برخی مناطق کوهستانی هند و چین کاشته می شود و از نظر ریشه غده ای آن مورد توجه می باشد. این دارو به عنوان نوشدارو در آن مناطق برای انواع بیماری ها تجویز می شود واختصاص به یک بیماری خاص ندارد. جینسینگ چینی یا کره ای یکی از نادرترین و گرانترین گیاهان می باشد.

نحوه مصرف جینسینگ کره ای یا چینی:

نحوه مصرف به صورت جوشانده و تنتور می باشد که در جوشانده به عنوان تونیک عمومی 3 تا 10 گرم آن را در 500 میلی لیترآب می جوشانیم. می توان از کپسول حاوی 500 میلی گرم تا 4 گرم از پودر ریشه نیز به عنوان تقویت کننده استفاده نمود. اگرچه پاناکس جینسینگ عموماً بی خطر است اما عوارض جانبی هم دارد. در دوران بارداری یا در صورت بالا بودن فشارخون از مصرف مقدار زیاد یا به مدت طولانی باید پرهیز کرد. همچنین از مصرف سایر محرک ها مانند چای ، قهوه ونوشابه های کولادار همراه با پاناکس جینسینگ باید خودداری نمود.

2- پاناکس نوتو جینسینگ Panax noto ginsingPanax noto ginsing:

ساقه زیرزمینی این جینسینگ که جینسینگ کاذب هم نامیده می شود به عنوان ضد درد و برای قطع خونریزی ( داخلی و خارجی ) به کار می رود. همچنین به داروهای مربوط به بیماری های عروقی وقلبی و آنژین صدری اضافه می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن می باشد که بصورت پودر می باشد که درکپسول ها و یا قرص های 2-1 گرمی به کار می رود .در دوران بارداری از پاناکس نوتو جینسینگ نباید استفاده کرد ، زیراممکن است روی جنین اثر بدی داشته باشد.

Panax quinquefolius -3  پاناکس کینکفولیوس :

این گیاه اصولاً بومی آمریکای شمالی است و از آنجا به چین برده و کاشته شده است . قسمت مورد استفاده این گیاه نیز ریشه می باشد که به دو صورت تنتور و پودر برای سرفه مزمن و ضعف ریهاستفاده می شود. پودر ریشه پاناکس کینکفولیوس در کمبود انرژی به صورت قرص یا کپسول در دوزهای 2-1 گرمیاستفاده می شود.

Eleutherococcus Senticosus -4 جینسینگ سیبری :

بخش مورد استفاده این گیاه ریشه می باشد (مانند بقیه گونه های جینسینگ) و بعنوان داروی ضد اسپاسم و ضدروماتوئید است و توان انسان را در برابر استرس افزایش می دهد و هیجان زایی آن کمتر از جینسینگ چینی و کره ای میباشد. روش مصرف آن به صورت تنتور یا کپسول حاوی 500 میلی گرم پودر ریشه می باشد ، البته بصورت قرص هایدارویی نیز کاربرد دارد.

تاریخچه :

خواص جینسینگ چیست؟

تاریخچه جینسینگ :

خواص جینسینگ چیست؟

در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. این گیاه Panax ginseng که بیش از 5000 سال است در چین به کار می رود. برای پزشکان عرب قرن نهم میلادی شناخته شده بود. مارکوپولو در مورد این گیاه شگفت کمیاب نوشته است : «هنگامی که هیئتی ازسوی پادشاه سیام بالوئی چهاردهم دیدار کرد گیاه جینسینگ را به او معرفی کردند. از آن پس ثروتمندان اروپایی برای رفعخستگی و ناتوانی از جینسینگ استفاده می کردند. همچنین این گیاه در قرن هجدهم ، در آمریکا هم شهرت یافت.

ترکیبات شیمیایی  جینسینگ چیست:

از نظر ترکیبات شیمیایی این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون ، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یاپاناکسین ، مواد صابونی ، یک اساس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D ، ترکیباتاستیلنی ، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. این دارو تونیک ، محرک ، بازساز و مقوی است. مرکز سیستم اعصاب و تنفس را تحریک می کند و این اثر دارو مربوط به وجود دو گلوکوزید به نام های پانوکسید آ وپانوکسید ب آن جدا شده اند. از این گیاهبرای تهیه محصولات جوانی که در ترکیبات داروهابه کار می رود استفاده می شود.

خواص جینسینگ چیست؟

خواص جینسینگ چیست؟

این گیاه نیروبخش ، مقوی ، محرک ، بادشکن و نرم کننده می باشد. معالجه قطعی بی نظمی های عصبی ، کم خونی ، ضعف ، کمبود تعرق و بی نظمی تنفس ، فراموشی و نسیان ، تشنگی مداوم ، بی میلی جنسی ، خستگی شدید ، سوء هاضمه ، دردهای ناحیه قلب و تهوع و… از خواص های دیگر این گیاه است.

کاربرد جینسینگ :

 افزایش توان ذهنی

افزایش قدرت جسمانی

 بهبود فعالیت حافظه

 افزایش شادابی و نشاط

 افزایش قدرت تحمل وپایداری

 از بین بردن استرس

 مقابله با پیری و عوارض آن

 تقویت سیستم ایمنی بدن

تنظیم سوخت و ساز(متابولیسم) بدن

 جلوگیری از سردرد

بهبود بی خوابی و بد خوابی

کاهش عوارض یائسگی

برطرف ساختن یا بهبود مشکلات جنسی

رفع خستگی، ضعف و بی حالی

 افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی

 تنظیم فشار خون (کاهشدهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن

تنظیم سطح قند خون 

مقابله با افسردگی

تقویتکننده قوای عمومی بدن و بهویژه تقویتکننده توانایی جنسی مردان

 کاهش میزان وشدت سرماخوردگی در فصل زمستان

جینسینگ چیست؟

نوع مصرف :

خواص جینسینگ چیست؟

از نظر مقدار و مدت مصرف ، دانشمندان توصیه می کنند که روزانه 2/1-1 قاشق مربا خوری از گرد ریشه جینسینگ 6 ساله در مدت یک ماه خورده شود و سپس دو ماه بعد از آن خورده نشود ، ولی عده ای نیز معتقدند که تا مدت ها هر روز از پودر جینسینگ میتوان خورد. جینسینگ را بصورت جوشانده نیز می توان خورد. برای این کار 2/1 قاشق مربا خوری گرد جینسینگ را در یکپیمانه آب جوش (220 گرم ) ریخته و بگذارند 10 دقیقه ریزریز بجوشد و 2 پیمانه در روز از این جوشانده بخورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.