دسته‌بندی نشده

روش مصرف قطره ها

روش مصرف قطره داروسازم.کام

آیا روش مصرف قطره های مختلف را می دانید ؟

بعد از مراجعه به پزشک  معمول ترین روش برای بهبود بیماری استفاده از دارو است. استفاده از دارو اصول و قواعدی دارد که معمولا توسط پزشک یا داروساز گوشزد شده یا روی جعبه‌ ( بروشور ) دارو درج می گردد. در ادامه سعی داریم شما را با روش مصرف قطره های مختلف آشنا نماییم .

 

روش مصرف قطره گوش

 

توجـه بـه مـوارد زيـر درخـصوص مصرف قطره گوش توصيه ميشود:

* ابتدا  سپس دستهايتان را بشوييد. در صورتي كه قطره در يخچال نگهـداري شـده اسـت آن را بیرون گذاشته يا چنـد دقيقـه زيـر آب گرم شير نگاه داريد.
* در صورت وجود جرم، دلمـه يـا ترشـح در گـوش ابتـدا آن رابـه وسيله يك دستمال مرطوب تميز نماييد.

چنانچه جرم يا ترشح، قسمت خارجي مجراي گوش را مسدود نموده است با يك گوش پاك كن و با احتياط كامل آن را خارج نماييد.
* بر روي صندلي يا در حالت درازكش به پهلو، گوش مورد نظـر را بالاتر قرار دهيد.

در مورد بزرگسالان بايد لاله گوش به سمت بالا و عقب و در كودكان زير 3سال به سمت پايين و عقب كـشيده شود تا مجراي گوش وضعيت مستقيم پيدا كند.
* قطره چكان را به فاصله 1سانتيمتر بـالاي مجـرا نگـه داشـته و قطره را بچكانيـد. بـه مـدت 2-3 دقيقه در اين وضعيت ثابت بمانيـد. زايـده جلـويي گـوش را بـه آرامي ماساژ يا فشار دهيد.
* در صورت لزوم پس از 15دقيقه، همين مراحل را در مورد گوش سمت ديگر تكرار نماييد.

روش مصرف قطره بيني


در مصرف داروهايي كه براي درمان امراض بيني تجويز ميشوند بايد كاملاً آگاهانه عمل كرد.

لذا توجه به مـوارد زيـر درخـصوص مـصرف قطره هاي بيني توصيه ميشود:

* ابتـدا بـا مطالعـه برچـسب دارو از مقـدار توصـيه شـده مـصرف اطمينان حاصل كنيد. سپس دسـتهـاي خـود را بـشوييد و بـا ملايمت راههاي هوايي بيني را تخليه نماييد.

* سر را در وضعيت مناسب قرار دهيد. جهت وارد كردن قطـره بـه پشت حلق، سر را به عقب چرخانده و به لبه تخت متمايل كنيد.

* از طريق دهان نفس كـشيده، قطـره چكـان را در بـالاي سـوراخ بيني قرار دهيد. تعـداد توصـيه شـده قطـره را در داخـل بينـي چكانده و به مدت  5دقيقه در اين وضعيت بمانيد. لازم است تـا چند دقيقه بازدم از طريق دهان باشد.

روش مصرف قطره و پماد چشمي

توجـه بـه مـوارد زيـر در مـصرف قطره ها و پمادهاي چشمي توصيه ميشود:
* ابتدا دستور مـصرف دارو را مطالعـه و سـپس دسـتهاي خـود را بشوييد. چنانچه ترشح يا دلمه اي بر روي پلكها وجـود دارد بـه آرامي آن را پـاك سـازيد.

بـدين منظـور از يـك پنبـه مرطـوب استفاده كرده و همواره از گوشه داخلي چشم (مجاور بينـي) بـه سمت خارج حركت كنيد.

* جهت ريختن قطره، به داخل چشم يك دست را روي گونه خـود قرارداده، پلك تحتاني را به آرامي پايين بكشيد. سر را بـه عقـب برده و درست بالاي سرخود را نگـاه كنيـد.

بـا دسـت ديگـر (در حالي كه روي پيشاني قرار داده شده) تعداد تجويز شده قطره را در داخل پلك تحتاني چشم بچكانيـد. نـوك قطـره چكـان را بـا چشم خود تماس ندهيد. در صورت بسته شدن چشم يـا بيـرون ريختن قطره، كار را تكرار نماييد.
* پس از چكاندن قطره، چشم خود را به آرامـي ببنديـد. در مـورد قطره هايي كه اثرات عمومي بر بدن دارند بايد به مدت 30تا 60ثانيه فشار ملايمي بر گوشه داخلي چشم وارد آوريـد. (در مـورد اين قطره ها از پزشك خود توضيح بخواهيد.(
* در صورت لزوم پد چشمي تازهاي را بر روي كل چشم خود قـرارداده و طوري چسب بزنيد كه به چشم فشار وارد نكند.
* براي چكاندن قطره در چشم كودكان صورت را كمـي در جهـت مخالف چشم مورد نظـر بچرخانيـد. قطـره را در گوشـه داخلـي چشم (مجاوربيني) بچكانيد تا تجمع يابد. هرگـاه كـودك چـشم باز كند قطره به سطح چشم راه خواهد يافت.
* استفاده از پمادهاي چشمي نيز مشابه روش فـوق بـوده، پـس از پايين كشيدن پلك، نوار باريكي از پماد در امتـداد لبـه تحتـاني پلك از گوشه داخلي به گوشه خارجي بكشيد. چـشمان خـود را ببنديد و با يك حركت چرخشي ملايم دارو را پخش نماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.