دسته‌بندی نشده

روغن آرگان ( Argan Oil) چیست ؟

روغن آرگان داروسازم.کام

روغن آرگان

روغن آرگان Argan Oil به طلای مایع شهرت دارد! این روغن اکسیری است که جادو می‌کند. فواید این روغن بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می‌شود. از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می‌آید. درخت آرگان بومی کشور مراکش است، ارتفاع حدود ۸ متر و عمر طولانی دارد که در ۳۰ سالگی میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می‌شود. چندین سال طول می کشد تا این درخت میوه بدهد. سپس میوه درخت را برداشت میکنند و روغن گیری انجام می دهند .جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است. شاید اصلا همین مقاومت باعث می‌شود آنچه به ثمر می‌نشیند، مفید و پرخاصیت باشد.

اهمیت درخت آرگان به دلیل خاصیت دارویی روغنی است که در میوه آن وجود دارد. روغن این میوه دارای مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، امگا ۶ و ۹، آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید است. این روغن در برابر اکسید شدن مقاوم است، حتی بیشتر از روغن زیتون!

امروزه استفاده از این روغن بسیار رواج پیدا کرده است و مورد توجه قرار گرفته است. در مواد اولیه بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی از روغن آرگان استفاده می شود. برای پخت و پز و سالاد نیز میتوان از این روغن استفاده کرد و آن را جایگزین روغن های معمولی نمود.  چون کلسترول بسیار پایینی دارد و بسیار برای بدن مفید است.

 

مشتقات روغن آرگان

روغن آرگان ویتامین ها و آنتی اکسیدان قدرتمندی دارد و همین باعث شده بسیار مفید باشد . علاوه بر خاصیت بسیار بالایی که برای پوست دارد برای مو هم ارزشمند است و برای شما موهایی براق و خوش حالت به ارمغان می آورد.
یکی از مزایای بسیار خوب این روغن برای افرادی است که موهای آنها ریزش دارد . این روغن بسیار به این افراد کمک می کند و از ریزش موهای آنها جلوگیری می نماید.

روغن آرگان.داروسازم.کام

روغن آرگان و تقویت پوست

افزایش رطوبت پوست

روغن آرگان غنی از ویتامین E است و به همین دلیل، میتواند پوست را بخوبی آبرسانی کند. ویتامین E همچنین میتواند سد دفاعی پوست را تقویت کند. بنابراین در حفظ و نگهداری رطوبت پوست نیز موثر است.

به این منظور میتوانید چند قطره از آن را به مرطوب کننده خود اضافه کنید و هر روز پوست خود را با آن مرطوب کنید.

کاهش چین و چروک

روغن آرگان بسیار مغذی است و میتواند پوست را جوانسازی کند. با افزایش سن، تولید کلاژن (پروتئین ساختاری پوست) ومیزان الاستیسیته (انعطاف پذیری پوست) کاهش میابد . در نتیجه پوست چروک شده و روند پیری پوست آغاز میشود. ویتامین E موجود در این روغن صدمات رادیکال های آزاد را خنثی می کند. همچنین، ساپونین موجود در آن، میزان رطوبت پوستتان را افزایش می دهد و کشسانی، درخشندگی و سفتی پوست شما را به دنبال دارد. مصرف این روغن به صورت موضعی، باعث افزایش الاستیسیته پوست شده و با نرم و مرطوب کردن پوست، چین و چروک را بهبود میبخشد.

روشن کردن پوست و بهبود لک و تیرگی

روغن آرگان حاوی توکوفرول است (از مشتقات ویتامین E) که میتواند با کنترل تولید رنگدانه ملاسما، از ایجاد لک، تیرگی و اسکار جلوگیری کند. این روغن همچنین میتواند روند بهبود زخم را نیز سرعت بخشد و از بجای ماندن جای زخم روی پوست پیشگیری کند. مملو از آنتی اکسیدان های مناسب و اسیدهای چرب ضروری است. به همین دلیل، پوست را ترمیم و پاکسازی می کند. قبل از اینکه به رختخواب بروید، مقدار کمی از روغن را روی پوست خود بزنید. سپس، به آهستگی آن را ماساژ دهید تا پوستی درخشان، سالم و لطیف داشته باشید.

پاکسازی پوست

اگر پوست شما چرب و مستعد جوش و آکنه است، ممکن استفاده از روغن برای بهبود پوست مناسب بنظر نرسد. اما روغن آرگان بیشتر از چیزی که فکر میکنید برای درمان جوش و آکنه مفید است. استفاده از آن، دو بار در روز به مدت ۴ هفته، میتواند تولید سبوم (چربی پوست) را کاهش دهد. همچنین درخشندگی ناشی از چرب بودن پوست را بهبود بخشد. با کاهش چربی پوست، از مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه جلوگیری میشود.

محصول را با کمک یک پد تمیز به پوست صورتتان بمالید و سپس با یک شوینده مناسب، پوست را بشویید.

پیشگیری و کمک به درمان آکنه

روغن آرگان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف و ویتامینE ، یک ماده ضد التهاب عالی است. افرادی که از آکنه رنج می برند، می توانند از خواص طبیعی و ضد التهاب آن برای مقابله و پیشگیری از آکنه استفاده کنند. همچنین استفاده از این روغن به تدریج جای جوش ها را از بین می برد.

این روغن به دلیل ماهیت ضد التهاب و خواص ترمیم کنندگی و نرم کنندگی خود، راهکاری مطلوب و طبیعی برای پوست هایی است که به دلایل مختلف (مانند آبله مرغان و اگزما) ملتهب شده اند.

ترمیم ترک های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به بهبود ترک‌های پوستی است. می توانید مقداری روغن آرگان را روی پوست خود ماساژ دهید تا از شر ترک های پوستی و جای زخم های خود خلاص شوید. تری ترپنوئیدهای موجود در روغن آرگان، جای زخم را ترمیم و از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند.

 

روغن آرگان.داروسازم.کامروغن آرگان و تقویت مو

نرم کننده مو

از آنجا که این روغن از خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی بالایی برخوردار است، میتواند به عنوان نرم کننده و یا ماسک مو مورد استفاده قرار گیرد. مولکول های آن، نسبت به سایر روغن ها کوچک تر هستند و به راحتی در کوتیکول مو نفوذ میکنند. بنابراین روغن آرگان میتواند موی شما را نرم تر و مرتب تر کند و وزی و خشکی مو را نیز بهبود بخشد.

شما میتوانید از روغن آرگان خالص استفاده کنید و یا ماسک و شامپوهای حاوی این روغن را تهیه کنید. روغن آرگان را بعد از شستن مو، به موهای مرطوب خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، موهایتان را آب بکشید. برای نتایج بهتر، موهایتان را با یک کلاه یا حوله بپوشانید تا به حفظ رطوبت کمک کنید.

بهبود خارش و شوره سر

روغن آرگان به دلیل خاصیت ضد التهابی خود، خارش سر، پوسته پوسته شدن و شوره سر را نیز بهبود میبخشد. این روغن منافذ پوست را مسدود نمیکند؛ بنابراین به فولیکول مو آسیبی نمیرساند.

برای استفاده از این روغن به منظور درمان شوره سر، چند قطره از این روغن را روی پوست سرتان به آرامی ماساژ دهید. این کار جریان خون در پوست سر را افزایش خواهد داد. بهترین راه این است که روغن آرگان را شب، قبل از خواب استفاده کنید و صبح روز بعد، موهایتان را بشویید.

جلوگیری از آسیب دیدگی

روغن آرگان، موهای شما را ،از فولیکول (ریشه مو) تا نوک مو، تقویت می کند. با استفاده از روغن آرگان، موهایتان بار دیگر قوی و هیدراته می شود و نرمی و انعطاف خود را به دست می آورد. ویتامین E و اسید های چرب موجود در روغن آرگان میتوانند مو و پوست سر را در مقابل آسیب های ناشی از  حرارت حفظ کنند. قبل یا بعد از استفاده از لوازم حرارتی، چند قطره از روغن آرگان را روی موهای خشک و یا خیس خود بمالید.

افزایش درخشندگی مو

روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف، به استحکام و نرمی موهای شما کمک می کند. بر خلاف سایر روغن ها مانند روغن زیتون و نارگیل، روغن آرگان به راحتی جذب مو میشود و مو را چرب نمیکند. (مگر اینکه بیش از حد از آن استفاده کنید.) از آنجا که این روغن سرشار از اسید های چرب است، میتواند بدون ایجاد شوره، درخشندگی و زیبایی را به موهای شما بازگرداند. به این منظور، قبل از آرایش و مرتب کردن مو، چند قطره از روغن آرگان را روی موهای خشک خود بمالید (بیشتر روی نوک و نزدیک به نوک مو تمرکز کنید).

بهبود وز شدگی و موخوره

افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره می خواهند، حتماً باید روغن آرگان را امتحان کنند. استفاده مرتب از این روغن می تواند تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. این روغن به ساقه ی مو نفوذ و آن را از درون تقویت می کند. برای درمان وز شدگی مو، چند قطره روغن آرگان را روی ساقه موهای مرطوب خود بمالید. اگر هنوز هم مقداری وز شدگی باقی ماند، موهایتان را خشک کنید، چند قطره از روغن را کف دست هایتان بریزید و به نوک موهایتان بمالید. روغن آرگان زمانی که برای نوک مو استفاده شود، میتواند علاوه بر وزشدگی، مو خوره را نیز بهبود بخشد.

محافظت از مو در برابر آفتاب

روغن آرگان، به عنوان ضد آفتاب مو عمل میکند. این روغن میتواند اثرات مخرب رادیکال های آزاد که از طریق عوامل محیطی و آفتاب تولید شده و به مو آسیب میرسانند را خنثی کند. روغن آرگان به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود، برای حفظ رنگ موهای رنگ شده و افزایش ماندگاری رنگ مو نیز مفید است. به این منظور میتوانید یک یا دو قطره روغن آرگان را روی نوک انگشت هایتان پخش کنید . سپس دستتان را بین موهایتان حرکت دهید تا روغن جذب مو شود. همچنین میتوانید روغن را فقط به نوک موهایتان بزنید.

افرایش رشد مو

روغن آرگان به دلیل برخورداری از اسید فولیک، میتواند با اثر گذاری بر پوست سر، رشد مو را افزایش دهد. به این منظور هر روز چند قطره از روغن آرگان را به مدت چند دقیقه روی پوست سرتان ماساژ دهید. این کار با باز کردن منافذ و افزایش گردش خون در پوست سر، به مرور زمان رشد مو را تحریک میکند.

درمان  شوره ی سر

شوره زمانی ایجاد می شود که پوست سرتان خشک باشد. مقداری روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید . آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا روغن به ریشه ی موهایتان نفوذ کند.

حوله ی بزرگ و تمیزی را در آب داغ فرو کنید. بعد آن را فشار دهید. آب اضافی حوله را بگیرید و مو و پوست سر خود را با آن بپوشانید. این کار باعث می شود پوست سر شما به صورت کامل هیدراته شود. برای کمک به درمان شوره سر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

 

روغن آرگان.داروسازم.کامماسک روغن آرگان

می‌توانید این روغن را به صورت ماسک در طول شب بر روی مو بگذارید. مو را در زمان استفاده به مدت ۱۵ دقیقه با روغن از کف سر تا نوک آنها ماساژ دهید . بدون آنکه چیزی به دور موها بپچید، شب را با آسودگی بخوابید. در طول این مدت مواد مغذی جذب مو می‌شود.

شامپو و سرم مو آرگان

در بسیاری از محصولات کارخانه‌ای ، شامپوها و سرم مو ها از روغن آرگان استفاده می‌شود. شامپو و سرم مو آرگان نرمی، استحکام و درخشندگی مو را باز می‌گرداند . با خشکی، شکنندگی و آسیب مو مبارزه می‌کند. ویژگی مثبت شامپو و سرم مو آرگان این است که مانند هر شامپوی و سرم مو دیگری می‌توانید مصرف عادی داشته باشید با این تفاوت که به نرم‌کننده و حالت‌دهنده نیازی نخواهید داشت. برای نتیجه بهتر سرم مو را ابتدا کف دست ریخته، دو دست را به هم بمالید و سپس موها را شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.