دسته‌بندی نشده

سویه امیکرون ، علایم و عوامل آن را بشناسید!

سویه امیکرون داروسازم.کام

 سویه امیکرون چیست؟

سویه امیکرون (Omicron)، آخرین ، مهم‌ترین و شایع‌ترین سویه نگران‌کننده ویروس کرونا می باشد. این ویروس در  ابتدا B.1.1.529 نامیده شد.

ویروس کرونا از طریق پروتئین اسپایک به سلول های بدن وارد شده و کووید-19 را موجب می شود. در نوع امیکرون حدود 30 جهش یا بیشتر در پروتئین اسپایک رخ داده که بسیار بیشتر از جهش‌های نوع دلتا است.

متاسفانه اکثر این جهش‌ها در قسمتی از بدن اتفاق می افتد که ویروس کرونا از طریق آن به سلول ها متصل شده اند.  سپس وارد آن شده و عفونت را موجب می‌گردد. بخاطر همین جهش‌هاست که  سیستم ایمنی بدن ویروس را نسبت به قبل کمتر تشخیص داده . درنتیجه خطر ابتلا به سویه امیکرون افزایش می یابد.

 

منشاء این نوع ویروس از کجاست؟

راجع به منشا امیکرون اطلاعات دقیقی در دست نیست. طبق تحقیقات انجام شده و به احتمال زیاد سویه امیکرون در طول عفونت مزمن در شخصی که دچار نقص سیستم ایمنی بوده (احتمالا فردی با ابتلا به  HIV/AIDS درمان نشده) رشد یافته است.

از آنجایی که آفریقای جنوبی دارای بیشترین تعداد مبتلا به HIV است و اولین نفر مبتلا به سویه جدید در این کشور شناسایی شده ، آفریقای جنوبی را منشا این ویروس معرفی نموده اند.

 

سویه امیکرون داروسازم.کام

علائم سویه امیکرون کدامند ؟

مشاهدات حاکی از آن است که علائم سویه امیکرون نسبت به سویه های پیشین خفیف تر است. اما سرعت انتقال آن چند برابر دیگر انواع کرونا است. این سویه معمولا موجب بروز مشکلات تنفسی نمی شود.

علایم سویه امیکرون بیشتر شبیه سرماخوردگی می باشد . شایع‌ترین علائم عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • خستگی متوسط یا شدید
  • عطسه
  • گلودرد

 

گلودرد در موارد امیکرون نسبت به دلتا تقریباً ۸ برابر شیوع بیشتری داشته است. سویه جدید مشکلات گوارشی را نیز شامل می شود که قبل از این رایج نبود. و مبتلایان حداقل یکی از مشکلاتی که به سیستم گوارشی مربوط میشود را تجربه می کنند.

متاسفانه این موج جدید کودکان را بیشتر درگیر کرده با علائم و درگیری بیشتر . البته خوشبختانه موارد شدید و نیازمند بستری در اطفال هنوز نسبت به دفعات قبلی چندان افزایش نیافته است . مشکل رایجی که در کودکان شایع تر است تب شدید می باشد . پزشکان توصیه می نمایند در صورتی که کودک بیشتر از 48 ساعت تب را تجربه کرده و تب کاهش نمی یابد حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

 

 

سویه امیکرون چقدر نگران‌کننده است؟

با توجه به این اطلاعات موجود بیشتر افراد دچار علائم خفیفی از کرونای امیکرون شده  و معمولا در مدت ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کنند. شواهد یر این است که نوع اومیکرون بیماری کرونا دارای علائم خفیف بوده و کمتر از دلتا مراجعه به بیمارستان ، بستری و یا مرگ داشته است. با این وجود، باید به خاطر داشته باشید که امیکرون نوع جهش یافته ویروس کرونا است . به اندازه کافی قوی است که باعث بروز علائم شدید شود. و اینکه اومیکرون در فرار از ایمنی واکسن ها توانایی بیشتری داشته و باعث ایجاد عفونت مجدد در افراد واکسینه شده می گردد. به همین دلیل بهتر است به منظور کاهش خطر ابتلا به کرونای امیکرون اقدامات پیشگیرانه را رعایت و واکسن کرونا را در زمان تعیین شده دریافت کنیم.

 

چه باید کرد؟

همچنان بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز بوستر است. تحقیقات حاکی از آن است که هرچه آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس اصلی کرونا بیشتر باشد  محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع سویه های جدیدتر موثر تر است.

تزریق دوز تقویتی واکسن‌های موجود به افزایش سطح آنتی‌بادی در بدن کمک کرده اند. و باعث افزایش احتمال محافظت کافی در برابر سویه اومیکرون می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.