دسته‌بندی نشده

قرص ال دی و قطع خونریزی

قرص ال دی و قطع خونریزی

قرص ال دی از سری قرص های هورمونی  با دوز پایین پیشگیری از بارداری (Contraceptive Pill) است. هورمون موجود در این قرص جلوگیری، حاوی مقادیر کمتری به نسبت برخی از قرص‌های قدیمی و سنتی است.

همچنین قطع پریودی با قرص های ال دی بی خطر در نظر گرفته می شود. زیرا هر فرد می تواند انتخاب کند که پریود نباشد و یا مقدار پریود کاهش یافته داشته باشد. از قدیم الایام تا کنون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری برای قطع خونریزی پریود بسیار رایج بوده است. علل زیادی برای عقب انداختن پریود وجود دارد ،ممکن است به دلیل دردهای فراوان قاعدگی یا احساس خستگی و تحریک پذیری اقدام به این کار کنید. فقط بهتر است بدانید که همه روش های کنترل بارداری به یک اندازه موثر در پیشگیری از پریود نیستند.

احتمال آن می رود که قرص‌های با دوز کم، مثل LD، برای برخی از افراد، عوارض جانبی کمتری نسبت به قرص‌های با دوز بالاتر، ایجاد کنند و مزایای سلامتی بیشتری داشته باشند. قرص‌های با دوز کم به دو گروه تقسیم بندی می شوند : برخی از آنها حاوی استروژن و پروژستین (Progestin) بوده، در حالی که برخی دیگر از آنها تنها حاوی پروژستین هستند.

چنانچه به تازگی ازدواج نموده اید و یا فعلا قصد بارداری ندارید، توصیه می شود که با یک متخصص زنان،ماما و یا مشاورین ما در داروخانه آنلاین داروسازم مشاوره کنید و  در مورد روش‌های پیشگیری از بارداری ، یا نحوه مصرف قرص ال دی برای قطع خونریزی از آنها سوال کنید، تا متناسب با شرایط فیزیکی و روانی خود ، آنچه برای شما بهترین روش پیشگیری از بارداری و  ترجیح شما است را انتخاب کنید. قرص های ریزی که در ورقه های 21عددی بسته بندی شده اند و پشت این ورقه ها، روزهای هفته نوشته شده تا طبق برنامه میل شوند .

قرص ال دی

قرص ال دی چیست و انواع قرص LD کدامند؟

اکثر قرص‌های ال دی ترکیبی از استروژن و پروژستین هستند (پروژستین در واقع نوع مصنوعی پروژسترون است) . ترکیب دو هورمون استروژن و پروژستین تنظیم کننده ی چرخه‌ی قاعدگی بوده و مانع از بارداری می‌شوند. البته ال دی به قرص قطع خونریزی نیز معروف است و علاوه بر جلوگیری از بارداری منجر به قطع خونریزی پریودی هم می شود که برخی خانمها در مواقعی که میخواهند از خونریزی جلوگیری کنند یا زمان عادت ماهانه خود را به تاخیر بیندازند از این قرص استفاده می کنند . انواع قرص ال دی عبارت است از :

قرص ال دی کنترل ترکیبی (Combination Pill) با دوز پایین

قرص‌های ال‌دی ترکیبی با دوز پایین معمولا ۱۰ تا ۳۵ میکروگرم استروژن را در خود جای داده اند. ولی قرص‌های با دوز بالاتر این هورمون معمولا حاوی ۵۰ میکروگرم یا بیشتر هستند. جز در موارد محدود کمتر پیش می آید که پزشکان قرص‌های ترکیبی با دوز بالا را تجویز کنند؛ زیرا قرص‌های با دوز پایین تقریبا  شامل همان فواید و البته عوارض جانبی کمتری هستند. قرص های ال‌دی موجود در بازار هم به صورت خارجی و هم ایرانی آن یافت می شود . البته که قیمت قرص ال دی خارجی و قرص ال دی ایرانی با هم متفاوت است.

برخی از نام‌های تجاری قرص ال دی ترکیبی عبارتند از:

  • یاز (YAZ)
  • داروی یاسمین (Yasmin)

قرص ال دی فقط پروژستین (Progestin-Only) با دوز پایین

قرص ال دی فقط پروژستین که  با نام قرص شیردهی و گاهی هم به اسم مینی پیل (Mini Pill) هم شناخته می‌شود. یک بسته از آن حاوی ۲۸ قرص فعال است. بسیار مهم است که قرص ال دی فقط پروژستین هر روز در یک زمان مشخص مصرف شود. زیرا مصرف دقیق این مینی قرص ها سبب می شود که به همان اندازه قرص‌های ترکیبی مؤثرباشند.

معمولا قرص‌های فقط پروژستین (مینی پیل) را پزشکان برای بانوانی که شیرده هستند یا به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند، تجویز می کنند. افرادی که توانایی تحمل استروژن را ندارند هم ممکن است مایل به استفاده از این قرصها باشند.

نتایج مشاهدات نشان داده که حدود 40% زنانی که از قرص ال دی فقط پروژستین استفاده می‌کنند، تخمک‌گذاری را ادامه می‌دهند. در واقع این معنی را می دهد  که این قرص‌های ضد بارداری از راه‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری بر بدن تاثیر می‌گذارند.

مینی پیل هم به دو صورت کلی و با نام‌های تجاری متفاوت در دسترس است. برخی از نام‌های تجاری قرص ال دی فقط پروژستین شامل موارد زیر است:

  • قرص اورت (Ovrette)
  • نوراتیندرون (Norethindrone) یا نورتیسترون (Norethisterone)
  • میکرونر

موارد مصرف قرص ال دی

موارد مصرفی ال دی

قرص ال دی به جز مصرف برای پیشگیری از بارداری به جهت درمان بعضی از بیماری‌ها و مشکلات بانوان نیز استفاده می‌گردد. مثلاً متخصصان زنان و زایمان برای خونریزی‌های زیاد در دوران قاعدگی، درمان قاعدگی دردناک، درمان و پیشگیری برخی کیست های  خوش‌خیم رحم و تخمدان و کنترل کردن التهابات لگنی این قرص را تجویز می‌کنند. برخی از افراد نیز از این قرص ها برای قطع خونریزی قاعدگی و به تاخیر انداختن دوره قاعدگی استفاده می نمایند. در واقع ال دی یه نوعی یک قرص برای قطع خونریزی قاعدگی هم محسوب می شود و بسیار کاربرد دارد.

قرص ال دی برای قطع خونریزی

دلایل متعددی برای به تعویق انداختن قاعدگی وجود دارد. مثلاً برخی از بیمارانی که آزمایشی خاص در پیش دارند یا ورزشکارانی که مسابقه ای را در برنامه ورزشی خود دارند و یا برخی از افراد که قصد سفر دارند مخصوصا سفر به مکان‌های زیارتی ، اگر زمان سفر با قاعدگی تداخل داشته باشد، معمولا تاریخ قاعدگی خود را تغییر می دهند و از قرص ال دی برای قطع پریود خود استفاده می نمایند.

به‌عبارت‌دیگر، آن‎ها از خونریزی در زمان طبیعی‌اش جلوگیری می‌کنند و مانع از رخ‌دادن خونریزی قاعدگی در موعد مقرر می‌شوند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری (دروافع در اینجا بایدگفت قرص قطع پریود ) یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای این کار است. با این‎که انجام این کار باعث به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌شود و عوارض متعدی دارد. توجه داشته باشید که قطع فوری پریود با قرص ال دی  تا زمانی که ضروری نباشد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

به تعویق انداختن پریود

دلایل به تعویق انداختن قاعدگی

قاعدگی در خانم‌ها هر ماه با مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر همراه است. به تعویق انداختن قاعدگی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. در این قسمت بعضی از دلایل را می‌توانید مشاهده کنید:

  • وجود یک مشکل روحی یا فیزیکی که تحمل پدهای بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون را برای شخص سخت می‌کند.
  • بیماری‌هایی که پریود شدن باعث حاد شدن آن‌ها می‌شوند، مثل آندومتریوز یا کم‌خونی شدید
  • حساس و دردناک شدن سینه، نفخ کردن
  • تغییرات رفتار و حساس شدن فرد در هفته قبل از قاعدگی
  • سردردها یا علائم دیگر قاعدگی که بیشتر در طول هفته‌ای که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌شوند مشاهده خواهند شد.
  • قاعدگی‌های شدید، طولانی و مکرر یا دردناک
  • در کنار این علائم خونریزی دوران قاعدگی پریودی در بعضی شرایط قابل تحمل نیست.

مثلاً امکان دارد شما بخواهید قاعدگی خود را تا بعد از یک امتحان سرنوشت‌ساز، یک رویداد ورزشی که قرار است در آن شرکت کنید، یک برنامه تعطیلات یا یک مراسم مهم مثل جشن ازدواج یا دوران ماه عسل به تعویق بیندازید.

قرص ال دی

آیا قرص ال دی باعث قطع پریود می‌شود؟

یکی از بهترین قرص‌ها برای قطع فوری خونریزی قاعدگی، قرص LD است. قرص ال دی قرصی برای پیشگیری از بارداری است که گاهی به جهت قطع پریودی هم استفاده می شود. با توجه به تفاوتی که بدن هر فردی با فرد دیگر دارد به طور قطع نمی‌توان اظهار داشت که آیا قرص ال دی پریود را قطع می کند یا خیر. در برخی از افراد با مصرف قرص ال دی ، خونریزی متوقف شده و تنها با مصرف روزی یک عدد قرث در واقع خونریزی در زمان استفاده از قرص ال دی  ادامه پیدا نمی کند. لیکن دریرخی دیگر از افراد این روش موثر نبوده و باید حتما قبل از شروع پریودی قرص ال دی را مصرف کنند تا خونریزی را به تاخیر بیاندازند. قایل توحه است که مصرف قرص ال دی هم مانند اکثر داروها  عوارضی را به دنبال دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

بهترین قرص برای قطع خونریزی قاعدگی سریع کدام است؟

برای قطع خونریزی قاعدگی باید نظم هورمونی بدن بهم بخورد. بهترین قر‌ص‌هایی که برای جلوگیری از پریود و به تاخیر انداختن آن استفاده می‌شوند، عبارتند از :

قرص مجسترول (Megestrol)

قرص نورتیسترون (Norethisterone)

قرص‌های ضد بارداری

یا این حال یکی از بهترین قرص‌ها برای قطع فوری خونریزی قاعدگی، قرص ال دی است. که حتما بایدبا مشورت پزشک متخصص زنان و با توجه به اینکه خانم در روزهای ابتدایی یا پایانی پریود است، مصرف گردد. در برخی موارد دکتر زنان برای افرادی که سابقه خونریزی شدید قاعدگی دارند، قرص LD را قبل از شروع سیکل عادت ماهانه تجویز می‌کند.

همان طور که گفتیم، نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی برای قطع سریع پریود با توجه به قرارگیری فرد در روزهای مختلف دوره قاعدگی متفاوت است. مثلا برخی خانم‌ها باید قرص اورژانسی را هر ۱۲ ساعت به مدت سه روز مصرف کنند اما بعضی دیگر به دوز کمتر یا بیشتر از این قرص نیاز دارند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید با مشاوره آنلاین متخصص زنان درمانکده مشورت کنید.

آیا به تعویق انداختن قاعدگی برای خانم‌ها صحیح است؟

چنانچه پزشک  به‌منظور عقب انداختن قاعدگی با مصرف قرص ال دی برای شما مخالفتی نکرد، مصرف این قرص مشکلی مانعی ند ارد.

بااین‌حال بیشتر متخصصان زنان و زایمان به دلیل اثر منفی که استفاده قرص‌های پیشگیری بر قدرت باروری زنان دارند، مصرف قرص‌های پیشگیری برای عقب انداختن پریود را در مواقع غیرضروری منع می‌کنند.

نحوه مصرف قرص ال دی

از روز پنجم قاعدگی  شروع به مصرف ال دی کنید و تا زمانی که می خواهید عادت ماهانه را به تاخیر بیندازید مصرف را ادامه دهید .

اما در حالت های عادی و برای پیشگیری از بارداری و درمان کیست 21شب قرص ال دی را میل نمائید .

نکته مهم اینست که خونریزی بعد از قطع ال دی دو الی سه روز پس از مصرف شروع می شود .

نحوه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن

قرص های جبوگیری از بارداری انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها حاوی انواع و مقادیر متغیری از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشند. قرص های ال دی حاوی ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول و ۱۵۰ میکروگرم لوونورژسترل می باشد.که در بسته های حاوی 21 قرص و بسته های حاوی 28 قرص موجود می باشند.

  • قرص ال دی 28 تایی: در هر بسته 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال وجود دارد. پس از اتمام هر بسته قرص، بسته بعدی شروع می شود. خونریزی قاعدگی اغلب بین روزهای 21 الی 28 رخ می دهد.
  • قرص الی دی 21 تایی: هر بسته حاوی 21 قرص فعال می باشد. پس از اتمام هر بسته، یک هفته مصرف قرص قطع می گردد. پس از گذشت 7 روز، بسته بعدی آغاز می گردد. خونریزی قاعدگی طی یک هفته ای که دارو قطع است، رخ می دهد.

برای به تعویق انداختن قاعدگی باید استفاده از قرص ال دی را از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع کنید ولی مصرف را تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی عقب بیفتد، بدون وقفه ادامه دهید. در این شرایط معمولاً قاعدگی با فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق خواهد افتاد.

اگر در طول دوره استفاده از قرص دچار لکه بینی شدید، به جای یک قرص دو قرص مصرف کنید تا مقدار بیشتر هورمون استروژن مانع از شروع خونریزی گردد.

عوارض قرص ال دی چیست؟

  • ایجاد جوش و آکنه های پوستی
  • افزایش وزن و چاقی
  • درمواقع حاد حالت تهوع
  • تغییر خلق وخو
  • درد سینه ها
  • سردرد
  • ال دی خطراتی همچون سکته مغزی را در پی دارد پس از مصرف بیرویه و خودسرانه جلوگیری کنید .

عوارض قرص ال دی برای دختران مجرد

یکی از تصوراتی که در جامعه به غلط وجود دارد این است که ممکن است مصرف قرص ال دی برای دخترهای مجرد مضر بوده و منجر به ناباروری در آنها شود. در واقع این باور در بین عموم جا افتاده است که مصرف قرص ال دی برای دخترهای باکره و دوشیزه‌ها، عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. اما حقیقت این است که عوارض قرص ال دی برای همه ی مصرف کنندگان آن یکی است و این قرص اصلا نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا مصرف‌کننده یک زن متاهل است یا یک دختر مجرد. بنابراین اصلا نباید به این حرف‌های بی‌پایه و اساس اعتنا کنید و در صورتی‌که سوالی در این زمینه دارید، تنها با دکتر متخصص زنان مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص ال دی

نداخل دارویی آنچنانی با این قرص ها گزارش نشده است فقط برخی از داروهای آنتی‌بیوتیک‌ و داروهای ضدتشنج، می‌توانند اثر قرص‌های ضد بارداری ال دی را کاهش دهند. بسیار توصیه شده است که در مورد تمام داروها و داروهای بدون نسخه (از جمله داروهای گیاهی) که مصرف می‌کنید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

سخن پایانی

قرص ال دی در واقع راهی است برای خانم هایی که بعد از مقاربت و برقراری رابطه جنسی می‌خواهند از بارداری احتمالی جلوگیری کنند. این قرص حاوی ترکیباتی مشابه هورمون‌های زنانه است که تخمک گذاری در زنان را به تعویق می‌اندازد.ممکن است بسیاری از بانوان عزیز آگاهی مصرف قرص پیشگیری از بارداری را نداشته و یا طریقه مصرف صحیح آن را نمی‌دانند. لذااین احتمال وجود دارد که برای بارداری در زمان مناسب سؤالاتی داشته باشند. در این مواقع مشورت با یک پزشک متخصص یا مشاورین سلامت  در مراکز بهداشت و درمان بهترین راه است.

همچنین به‌منظور عقب انداختن پریود با مصرف قرص ال دی در صورتی که پزشک با شما مخالفتی نکرد، مصرف این قرص برای قطع خونریزی بلامانع است.

بااین‌حال وقتی سوال پیش میاد که اگر در دوران پریودی قرص ال دی بخوریم چه می شود، بیشتر متخصصان زنان و زایمان به دلیل اثر منفی که استفاده قرص‌های پیشگیری بر قدرت باروری زنان دارند، مصرف قرص‌های پیشگیری برای عقب انداختن پریود را در مواقع غیرضروری منع می‌کنند.

سوالات متداول

بهترین روش اورژانسی عقب انداختن پریود چه می باشد ؟

بهترین گزینه برای پیشگیری از پریود ، مصرف مداوم و بدون قطع قرص های ضد بارداری است. البته که تضمینی برای پیشگیری از قاعدگی چند روز قبل از شروع آن وجود ندارد و این اقدام باید خیلی زودتر ثصورت پذیرد.

آیا مصرف قرص ال دی باعث اضافه وزن می شود؟

بله. معمولا قرص های ال دی در برخی از خانم‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند.خصوصا مصرف قرص یاز از جمله مواردی است که باعث چاقی می گردد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها روش‌ها و یا قرص‌های دیگری برای جلوگیری انتخاب می‌کنند.

آیا قرص های ال دی خواب آور هستند؟

یکی از عوارض جانبی قرص های ال دی که بارها مشاهده شده است ، خستگی می باشد. اما این به معنی خواب‌آور بودن قرص‌ها در هر شرایطی نیست.

بهترین زمان مصرف قرص ال دی چه زمانی است ؟

از آنجایی که قرص‌های هورمونی می‌توانند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شوند، بهتر است که آن‌ها را قبل از به خواب‌رفتن مصرف‌کرد. خوردن قرص‌ها با معده‌ی خالی چندان توصیه نمی‌شود.

آیا قرص ال دی باعث کم شدن خونریزی می‌شود؟

داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری یا استفاده از IUD می‌تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد و همچنین میزان خونریزی را کاهش دهد.

قرص LD بر رابطه جنسی چه اثری می گذارد؟

یکی از اثرات قرص ال دی ممکن است بر رابطه‌ جنسی باشد. برخی خانم‌ها بعد از مصرف این قرص دچار خشکی واژن می‌شوند و از ترشحات آن‌ها کم می‌شود. در این صورت، بهتر است از لوبریکانت استفاده شود. توجه داشته‌باشید که این قرص‌ها خانم‌ها را مستعد عفونت‌های قارچی می‌کنند که می‌تواند از کیفیت رابطه‌ی جنسی بکاهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.