دسته‌بندی نشده

چی بخورم پشه آئدس نیشم نزنه؟

جلوگیری از نیش پشه آئدس

چی بخورم پشه آئدس نیشم نزنه؟

پشه آئدس حشره ای می باشد که بومی کشور ما نیست و یک حشره آفریقایی است، اینکه به تازگی در چند استان کشور ما دیده شده است، به معنی این نیست که این پشه و بیماری های منتقله از آن جدید می باشد. هرساله میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به بیماری های ناشی از گزش این حشره مبتلا می شوند. در واقع ویروس های منتقله از پشه آئدس مدت زمان طولانی است که در دنیا وجود دارد. از آنجایی که کره ی زمین رو به گرم شدن است، سبب مهاجرت انواع جانداران به مناطق مختلف شده است. CDC تخمین زده است که هر سال در دور دنیا تقریبا 400 میلیون نفر به این ویروس دنگی مبتلا می شوند و تعداد مرگ و میر تقریبا 21 هزار نفر در دنیا می باشد.

با این وجود نرخ مرگ و میر ویروس دنگی کمتر از 1% است و اکثر افراد بیماری خیلی خفیف خواهند داشت. با استفاده از یک سری مکمل های خوراکی مثل ویتامین ها و بهره گیری از شیوه های مناسب می توانیم از گزش این حشره در امان باشیم.

در این مقاله از داروسازم قصد داریم به معرفی بهترین راهکار های جلوگیری از نیش پشه آئدس بپردازیم.

حقایقی در ارتباط با پشه آئدس

بیماری ناشی از نیش پشه آئدس قابلیت پاندمی شدن را ندارد زیرا بیماری های منتقله از این پشه فصلی هستند و قابلیت انتشار مثل کرونا را ندارد.

پشه آئدس سالیان سال است که وجود دارد و درحال حاضر نیازی به زدن واکسن ندارد.

در طول ساعات شب فعالیت پشه آئدس کم می شود و نیش نمیزند، در واقع بیشترین زمان فعالیت این حشره دم صبح و دم غروب می باشد.

پشه آئدس نیز همانند دیگر پشه در زمانی که هوا رو به سرد شدن می رود فعالیت بسیار کم دارند، در واقع می توان گفت در فصل سرما پشه آئدس ناپدید می شوند.

ویروس تب دنگی

معمولا کسانی که به ویروس تب دنگی مبتلا می شوند کسانی هستند که به مناطق گرمسیری سفر کرده اند و یا در آنجا سکونت دارند. ویروس تب دنگی در مناطق گرمسیری اندمی است و کسانی که به ویروس تب دنگی مبتلا می شوند با مسافرت سبب انتقال این ویروس به دیگر مناطق می شوند. هنگامی که پشه آئدس این افراد را نیش می زند، می تواند تب دنگی را منتقل کند. پشه آئدس در همه جای دنیا وجود ندارد و این پشه ترجیح می دهد در مناطق گرمسیری وجود داشته باشد، اما به علت گرمای زمین، گلوبال وارنینگ این پشه ها به منطق مختلف کوچ می کنند، به همین علت است که ما بیماری هایی که فقط در مناطق گرمسیری مشاهده می کردیم ، در حال حاضر در دیگر منطق سردسیر هم مشاهده می کنیم.

نیش هر پشه ای تب دنگی ایجاد نمی کند، و لازم نیست شما با نیش هر پشه ای تست مخصوص  تب دنگی را بدهید، اگر شما یک سری علائم خاصی دارید، پزشک شما را معاینه کرده و همچنین اگر کسی از افراد خانواده شما به مناطق گرمسیری جدیدا سفر کرده و بازگشته است، در صورتیکه هر یک از شرایط های مطرح شده را داشته باشد پس از آن باید آزمایش تب دنگی را انجام دهد. این روزها بیشترین سئوالی که در ارتباط با بیماری تب دنگی مطرح می شود، آیا ویروس تب دنگی را یک فرد به یک فرد دیگر می تواند منتقل کند؟ اگر خاطرتان باشد ویروس کرونا یک بیماری تنفسی بود که شما به طور معمول تنفس می کردید، شخصی از کنار فرد مبتلا عبور می کرد درگیر می شد، اما این ویروس باید حتما در خون یک فرد باشد و پشه آئدس فرد مبتلا به ویروس را نیش بزند و این ویروس را پشه آئدس به فرد دیگر انتقال دهد. پس این ویروس نمی تواند به یک پندمیک تبدیل شود.

درمان و واکسن تب دنگی

بیشتر افرادی که مبتلا به تب دنگی می شوند، هیچ علائمی از خود بروز نمی دهند، لازم به ذکر است که چه کسانی که علائم دارند و چه کسانی که علائم ندارند باید درمان کمکی دریافت کنند، مقصود از درمان کمکی موارد زیر می باشد:

  • استراحت در منزل
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • دریافت واکسن: دریافت واکسن در مناطقی مطرح است که لود ویروس بالا می باشد، اما فقط افراد بین 16-6 این واکسن را دریافت می کنند.

درمان کمکی تب دنگی

پس در حال حاضر تنها با کمک راهکار های کمکی می توان از ابتلا تب دنگی جلوگیری کرد.

نشانه های ابتلا به تب دنگی

بیشتر افرادی که به تب دنگی مبتلا می شوند علائمی ندارند اما در بعضی افراد تب دنگی با علائمی همراه است که عبارتند از:

  • تب بالا
  • داشتن درد در، پشت چشم، عضله، مفاصل یا استخوان
  • تهوع، استفراغ
  • تعداد پلاکت پایین در آزمایش خون

هر نشانه هشدار دهنده، خونریزی از بینی یا لثه ها، استفراغ خونی، خون در مدفوع، احساس خستگی و بی قراری توصیه می کنیم در صورت بروز هر یک از علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

راهکار های پیشگیری از تب دنگی

اگر در شهرهایی ساکن هستید که وزارت بهداشت در ارتباط با ویروس تب دنگی هشدار داده است، یا قصد دارید به این مکان ها سفر کنید حتما موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

از اسپری های دافع حشرات استفاده کنید.

از اسپری های قبل از گزش برای پیشگیری استفاده کنید.

پیشگیری از تب دنگی

به طور کلی تر استفاده از پماد ها و لوسیون های داروخانه ای، که فقط کافی است به صورت موضعی از آنها استفاده کنید.

لباس های آستین بلند رنگ روشن بپوشید.

داروهای مسکن همراه خود داشته باشید.

از ویتامین های گروه ب در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

محیط اطراف سکونت رو عاری از آلودگی و آب راکد نگهدارید و از پشه بند استفاده کنید.

مکان های مناسب رشد و تخم گذاری پشه آئدس

ظروفی که در آنها آب جمع می شود مکان مناسبی برای رشد و تخم گذاری پشه است. این ظروف می توانند هر چیز کوچکی را شامل شوند، در واقع هر ظرفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع شود می تواند مکان مناسبی برای رشد پشه باشد.

سخن پایانی

بر اساس آخرین اطلاعات دریافت شده از مراکز بهداشت، ابتلا به این بیماری با خطر مرگ همراه نیست مگر در مناطقی که گرمسیر هستند و لود بیماری در آنجا بالا می باشد، پس با پیشگیری و بهره گیری از راهکارهای مناسب می توان خود را در برابر این پشه ایمن کرد.

سئوالات متداول؟

آیا این بیماری در زنان باردار سبب ابتلای جنین نیز می شود؟

در حال حاضر شیوع این ویروس فقط در منطق گرمسیری هست. توصیه می شود که زنان باردار از سفر به این مناطق خودداری کنند. افراد باردار می توانند ویروس دنگی را در دوران بارداری یا در زایمان به جنین منتقل کنند.

نیش پشه آئدس چه شکلی است؟

شبیه هر نیش پشه ای می باشد اما کمی قرمز تر با خارش بیشتر است. بروز یک راش پوستی از ویژگی های نیش پشه آئدس می باشد.

این پشه برای حیواناتی همانند سگ خطرناک است؟

خیر، معمولا این پشه فقط انسان را نیش میزند و مبتلا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *