دسته‌بندی نشده

کاهش وزن بدون علت بدنتان را جدی بگیرید

کاهش وزن داروسازم

کاهش وزن بدن

کاهش وزن بدون علت و بدون خواسته فرد یکی از مواردی ست که گاها برای افراد پیش می آید. البته این وزن کم کردن ها معمولا بی دلیل نبوده و گاه دلایل جدی تری دارد . نوسان وزن و همینطور کاهش یا افزایش دو یا سه کیلوگرم در طول سال مساله ای غیر طبیعی محسوب نمی شود و نگران کننده نیست.

کاهش وزن قابل ملاحظه بدون دلیلی روشن و بدون تغییر در رژیم غذایی یا فعالیت های خود شرایطی عادی نیست. چنانچه فردی  پنج درصد از وزن بدن خود را در کمتر از شش ماه از دست داده  و دلیل مشخصی نیز برای توضیح این کاهش وزن وجود ندارد . حتما باید به پزشک مراجعه کند تا شرایط دقیق‌تر بررسی شود.  این نوسانات چشمگیر وزن می توانند نشانه اولیه از یک بیماری جدی باشند.

لذا در این مقاله از داروسازم به بررسی برخی از مشکلات سلامتی جدی که ممکن است  در پس کاهش وزن غیر قابل توضیح قرار داشته باشند می پردازیم.

مشکلات تیروئید

یکی از نشانه های شایع پرکاری تیروئید کاهش وزن است. ازنشانه های دیگر پرکاری تیروئید می توان به افزایش گرسنگی ، تپش قلب ، مشکلات خواب یا احساس گرمای بیش از اندازه همیشگی اشاره نمود.

بیماری های دستگاه گوارش

افت وزن می تواند از نشانه های بیماری سلیاک (یک اختلال خودایمنی و آلرژی به گلوتن ) باشد. که به طور معمول با نشانه های دیگر مانند اسهال همراه است. البته مشکلات لوزالمعده نیز می تواند به افت وزن ناگهانی منجر شود، زیرا  لوزالمعده  آنزیم هایی برای کمک به گوارش غذا ترشح می کند و  معمولا با نشانه های دیگری مانند معده درد، تغییر رنگ مدفوع، یا تهوع پس از مصرف غذاهای چرب همراه است.

دیابت

دیابت نیز از دیگر بیماری هاییست که ابتلا یه آن می تواند یکی از دلایل کاهش وزن سریع باشد. ابتلا به دیابت می تواند با  تکرر ادرار و احساس تشنگی شدید همراه باشد.  بدن یک فرد دیابتیک  از منابع داخلی مانند ماهیچه ها تغذیه می کند که عامل اصلی در کاهش وزن ناگهانی آن فرد است.

افسردگی

از عوارض جانبی شایع افسردگی بالینی کاهش اشتها است که می تواند کم کردن وزن چشمگیر را سبب گردد. البته اکثر اوقات فرد افسرده حتی متوجه پایین آمدن سریع  وزن خود نمی شود. زیرا با افسردگی احاطه شده است. از دیگر نشانه های ابتلا به افسردگی تحریک پذیری، افزایش مصرف الکل، تردید، و مشکلات خواب محسوب می شوند.

 

آرتریت روماتوئید

کاهش وزن می تواند به دلیل وجود بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا برخی انواع عفونت باشد. که تاثیرگذار بر اشتهای فرد بوده و در نتیجه افت وزن فرد را سبب شوند. این بیماری ها می توانند التهاب در روده را به همراه داشته باشند، که در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کرده و بر همین اساس، کاهش وزن بیشتر را موجب می شوند.

 

رژیم غذایی ضعیف

معمولا همراه  با افزایش سن افراد، تخلیه معده کندتر انجام می شود.  لذا فرد تایم طولانی‌تری احساس سیری می کند. همچنین، در این سن برخی سیگنال های مغزی کنترل کننده اشتها و سیری ، تضعیف می شوند. و این موارد سبب می شود تا افراد مسن  کمتر میل به غذا خوردن داشته  و با افت وزن، و ناتوانی در جذب مواد مغذی کافی برای پشتیبانی از نیازهای بدن مواجه شوند.

سرطان

متاسفانه اکثر سرطان ها ، وجود یک تومور یا زخم در معده یا روده می تواند موجب التهاب یا مشکلات سوء جذب شود . و این موارد می تواند پایین آمدن سریع وزن فرد را به همراه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.