دسته‌بندی نشده

سندروم استکهلم چیست؟

سندروم استکهلم چیست؟

سندروم استکهلم چیست؟

سندوم استکهلم معمولا با آدم ربایی و گروگانگیری مرتبط است. این سندروم به راحتی میتواند زندگی قربانی را تحت تاثیر قرار میدهد. اما بهتر است بدانید جدا از پرونده های جنایی، مردم عادی نیز در پاسخ به ضربه های روحی نیز چنین پاسخ میدهند.

اریک اولسن گروگانگیری بود که چهار نفر را در بانک کردیتبانکن گروگان گرفت و هیچ کدام فکرش را نمیکردند که رفتارشان پس از آزادی موضوعی باشد که محققان روی آن روز ها و ساعت ها وقت بگذراند. جالب است بدانید این چهار گروگان پس از آزادی حاضر نشدند که علیه گروگانگیر شهادت بدهند و همین امر سبب شد تا فکر محققان را به خود درگیر کند. حتی آنها با جمع آوری پول برای دادگاه های اریک اولسن نیز به او کمک کردند.

در این پدیده قربانی با گروکانگیر احساس همزادپنداری و همدلی پیدا میکند و حتی باعث بروز حس ترحم نیز میشود. تصمیم گیری و بیان احساسات نیز دچاز مشکل میشود چرا که عقل و منطق میگوید که نباید گروگانگیرت را دوست داشته باشی.

این سندروم زمانی رخ میدهد که گروگانگیر در ابتدا به قصد جان گروگان وارد میشود و پس از یک کشمکش ساختگی از جان او بگذرد و او را به حال خود رها کند. گروگان نیز احساس قدردانی نسبت گروگانگیر پیدا میکند. مواردی همانند شخصیت آزارگر نیز میتواند این احساس را بر انگیخته کند.

سندروم استکهلم حاد:

این سندروم زمانی حاد میشود که گروگان با گروگان گیر احساس همزادپنداری شدید داشته باشد. این سندروم حاد را در پنی هرست 19 ساله با هم برسی میکنیم.

در اخبار آمده است که در سال 1974 یکی از گروه های ستیزه جوی آمریکایی موسوم به گروه آزادی بخش سیمبین در کالیفرنیا او را از دفتر کار شخصی اش ربودند. 12 روز پس از آدم ربایی این فرد در هنگام سرقت از بانک به همراه گروگان گیر های مشاهده میشود. سپس 18 ماه بعد توسط اف بی آی دستگیر میشود در بازجویی ها نشان داده که او معتقد است مورد شستشوی مغزی قرار گرفته است . در نهایت او به 7 سال حبس محوم میشود اما در 4 مین سال آزاد میشود.

جالب است بدانید کتابی با همین مضمون به نام رمان سندروم استکهلم را شهزاده سمرقندی نوشته است. این کتاب با اینکه 82 صفحه دارد اما تمام کردنش کار ساده ای نیست.

سندروم استکهلم در زنان:

بانوان به علت روحیه احساسی تری که نسبت به آقایان دارند بیشتر در معرض این سندروم قرار میگیرند.

از مهمترین دلایل آن نیز میتواند به کمبود اعتماد به نفس نیز اشاره کرد. از عوامل کمبود عزیت نفس میتوان به محیط خانواگی، کمال گرایی، شرایط کاری و کارفرما اشاره کرد.

روش های از بین بردن آن:

مراجعه به روانشناس

شناخت زبان بدن

تقویت عزت نفس

تقویت هوش هیجانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.