دسته‌بندی نشده

نشخوار فکری چیست؟

نشخوار ذهنی چیست؟

نشخوار ذهنی چیست؟

mind rumination یا نشخوار فکری یک اختلال روانشناسی میباشد. این اختلال در روانشناسی به عنوان تمرکز کردن اجباری فرد بر روی یک موضوع به جای تمرکز بر روی راه حل های آن میباشد. حال باید این سوال را از خود بپرسید که آیا تا بحال بر روی موضوعی بیش از حد فکر کنید؟ آیا افکار آزاردهنده مدام در فکرتان تکرار میشود؟ اگر پاسختان به این سوالات بله باشد، میتوان گفت که شما به این موضوع دچار شده اید. عادت به این مسئله میتواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد.

از عوارض این اختلال میتوان به طولانی شدن دوره افسردگی، شدید تر شدن افسردگی، انزوا و گوشه گیری و مختل شدن توانایی درک صحیح احساسات اشاره کرد.


نشخوار فکری چگونه به وجود می آید؟

برخی افراد با تجربه کردن مشکلات گوناگون که در گذشته برای او اتفاق افتاده است مبتلا به این مشکل میشوند. فردی که دچار ترومای روانی است نمیتواند از فکر کردن بر روی موضوع های ناراحت کننده دست بردارد. عوارض این بیماری فقط به سلامت روان فرد محدود نمیشود و سلامت جسم را نیز در بر میگیرد.


برخی از دلایل بروز نشخوار فکری عبارت است از:

*داشتن سابقه بروز ضربه روحی و جسمی

*رو به رو شدن با استرس مداومی که کنترلی بر روی آن ندارید

*باور داشتن به به وجود آمدن بینش جدید در مورد مشکل یا زندگی

در برخی از تحقیقات آمده است افرادی که دارای اختلال کمال گرایی میباشند. و یا بر روی روابط خود و دیگران تمرکز بیش از حد میکنند بیشتر دچار این مشکل میشوند.

از جمله عوارضی که این اختلال در پی دارد میتوان به افسردگی، اضطراب، وسواس و فوبیا و اسکیزوفرنی اشاره کرد. در ادامه هر کدام از این مشکلات را به طور مختصر توضیح خواهم داد.

افسردگی:

تحقیقات نشان میدهد پس از نشخوار ذهنی پی در پی احتمال بروز افسردگی افزایش میابد. روانشناسان ابتلا به افسردگی و نشخوار فکری را به علت تاثیر منفی این افکار میدانند. در افسردگی نیز فرد به طور مداوم با افکاری همانند عدم رضایت از خود درگیر است.

اضطراب:

مهمترین علائم در اضطراب نشخوار ذهنی شمرده میشود. پس فکر کردن زیاد و بیهوده یکی از مهمترین عوامل بروز اضطراب و استرس بیش از حد میباشد. حتی در برخی موارد افراد با فکر اینکه ممکن است برای عزیزان آنها اتفاقی افتاده باشد دچار نشخوار ذهنی شده و در نتیجه استرس و اضطراب در آنها افزایش بیابد.

وسواس:

یکی از شایع ترین دلایل بروز وسواس فکری یا OCD نشخوار ذهنی است. OCD نیز یکی از مشکلات روانی است که در اثر فکر کردن و تمرکز کردن بیش از حد بر روی یک چیز روی میدهد. این رفتار ها و افکار برای خود فرد آزار دهنده است. باید بدانید نشخوار ذهنی بیش از حد در نهایت به OCD ختم میشود.

فوبیا:

افراد مبتلا به انواع فوبیا ترس های خود را نشخوار میکنند. به خصوص زمانی که با عامل آن مواجه میشوند.


راه حل رهایی از آن:

*افکار منفی را روی کاغذ بنویسید

*فکرتان را از نقطه تیره به نقطه روشن منحرف کنید.

*آگاهانه به دفع این افکار مزاحم بپردازید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.