مکمل

آیا مصرف مکمل های کلاژن می تواند منجر به چاقی شود؟

در حالی که مکمل های کلاژن در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند، نگرانی هایی در مورد تأثیر بالقوه آنها بر افزایش وزن و چاقی ایجاد شده است. پیرامون همین موضوع در این مقاله به مکمل‌های کلاژن و ارتباط آن‌ها با چاقی را بررسی کنیم.

کلاژن چیست ؟

کلاژن مانند بلوک ساختمانی طبیعی بدن است. این پروتئینی است که به وفور در پوست، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های ما یافت می‌شود. به آن به عنوان چسبی فکر کنید که همه چیز را به هم متصل می کند: به پوست ما استحکام می بخشد و به حرکت نرم مفاصل کمک می کند. با افزایش سن، تولید کلاژن بدن کاهش می یابد.

حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد، اما رایج ترین آنها در بدن انواع I، II، III و IV هستند:

نوع اول: این نوع 90 درصد از کلاژن بدن شما را تشکیل می دهد و از الیاف متراکم تشکیل شده است. ساختاری برای پوست، استخوان ها، تاندون ها، غضروف فیبری، بافت همبند و دندان ها فراهم می کند.

نوع دوم: این نوع از الیاف با بسته بندی شل تر ساخته شده است و در غضروف های الاستیک یافت می شود که مفاصل شما را بالشتک می کند.

نوع سوم: این نوع از ساختار عضلات، اندام ها و عروق پشتیبانی می کند.

نوع پنجم: این نوع به فیلتراسیون کمک می کند و در لایه های پوست شما یافت می شود.

کاربرد کلاژن  در بدن

از جمله کاربردهای کلاژن عبارتند از:

کاهش درد مفاصل

افزایش تراکم استخوان

تقویت ریشه مو

ترمیم و تقویت ناخن‌ها

رفع چین و چروک پوست

افزایش خاصیت ارتجاعی پوست

کاهش ریسک بسته شدن عروق

کاهش سطح کلسترول خون

کمک به سلامت چشم

کاهش وزن

آیا مکمل های کلاژن باعث چاقی بدن می‌شوند؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های کلاژن ممکن است به طور بالقوه به مدیریت وزن کمک کنند و نه تنها سبب افزایش وزن نمی گردد بلکه حتی ممکن است در شرایط خاص به کاهش وزن کمک کنند:

کلاژن نه‌تنها عامل چاق‌تر شدن بدن نمی باشد بلکه در کاهش وزن هم نیز موثر است. درواقع کلاژن سبب بهبود متابولیسم در بدن شده و باعث ترشح هورمون سیری و در نتیجه کاهش اشتها می‌گردد.

پپتیدهای کلاژن ممکن است احساس سیری و سیری را افزایش دهند و به طور بالقوه منجر به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن شوند زیرا برخی مکمل‌های کلاژن باعث کاهش توده و درصد چربی بدن می‌شوند.

حتی تصور عموم بر این است که مصرف کلاژن سبب چاقی صورت کی شود و این را مزیت این مکمل ها می دانند که با مصرف آن بدون افزایش وزن و چاقی بدن می توانند صورتی تپل و شاداب داشته باشند . که در جواب این افراد باید گفت : چاقی صورت بدون چاق شدن دیگر اجزای بدن امکان پذیر نمی باشد و کلاژن به دلیل آبرسانی و تقویت خاصیت ارتجاعی پوست به جوان سازی و در نتیجه شادابی آن کمک می کند که سبب می شود صورت شما تپل تر به نظر برسد.

تحقیقات حیوانی نشان داده است که پپتیدهای کلاژن می توانند بر نحوه ذخیره چربی بدن تأثیر بگذارند و به طور بالقوه منجر به کاهش چربی احشایی شوند.

کالری موجود در مکمل های کلاژن

وقتی صحبت از مکمل‌های کلاژن به میان می‌آید، یک سوال رایج حول محتوای کالری آن‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها در برابر سایر منابع پروتئینی از نظر کالری است.

درک این موضوع می تواند به شما کمک کند کلاژن را به طور موثر در رژیم غذایی خود ادغام کنید، به خصوص اگر به کالری دریافتی خود توجه داشته باشید.

مکمل‌های کلاژن، که به اشکال مختلف مانند پودر، کپسول و مایعات هستند، حاوی کالری هستند، اما مقدار آن نسبتاً کم است.

به عنوان مثال، یک وعده معمولی پودر کلاژن ممکن است حدود 50 تا 100 کالری، عمدتا از پروتئین، ارائه دهد. پپتیدهای کلاژن خالص الهام گرفته شده 70 کالری در هر وعده فراهم می کند در حالی که 18 گرم پروتئین کامل را ارائه می دهد.

این محتوای کالری با سایر منابع پروتئین خالص قابل مقایسه است، که کلاژن را به گزینه ای ناب برای هر کسی که به دنبال مکمل کردن پروتئین مصرفی خود بدون افزایش قابل توجه کالری مصرفی خود است تبدیل می کند.

نوشیدن یک شیک پروتئینی ساخته شده با کلاژن حتی می تواند احساس سیری ایجاد کند، که ممکن است منجر به مصرف کالری کمتری در طول روز شود.

در مقایسه با سایر منابع پروتئینی، شمارش کالری کلاژن کارآمد است. منظور ما از آن چیست؟

در نظر بگیرید که مقدار مشابهی از پروتئین از منابعی مانند گوشت، لبنیات یا حبوبات به دلیل چربی ها و کربوهیدرات های اضافی موجود، اغلب با برچسب کالری بالاتری همراه است.

خلوص کلاژن و تمرکز روی پروتئین به این معنی است که شما بلوک های سازنده مورد نظر خود را بدون کالری اضافی دریافت می کنید.

بنابراین، در حالی که مکمل‌های کلاژن مقداری کالری به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند، محتوای پروتئین بالا و تعداد کالری کم آن‌ها می‌تواند به خوبی در یک برنامه غذایی متعادل قرار گیرد. این امر به ویژه برای کسانی که به دنبال حفظ یک سبک زندگی سالم و فعال هستند، بدون از دست دادن مزایای پروتئین اضافه شده در رژیم غذایی، صادق است.

ملاحظات کلیدی

در حالی که برخی از مطالعات مزایای بالقوه را نشان می دهند، توجه به چند نکته کلیدی مهم است:

اکثر تحقیقات در مورد کلاژن و کاهش وزن هنوز در حال ظهور هستند.

بسیاری از مطالعات مبتنی بر حیوانات یا آزمایش‌های انسانی در مقیاس کوچک هستند، بنابراین برای نتیجه‌گیری قطعی به مطالعات بزرگ‌تر و طولانی‌مدت نیاز است.

مکانیسم های دقیق پشت هر گونه اثرات بالقوه مرتبط با وزن کلاژن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

انواع مختلف کلاژن ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند، اما تحقیقات در مورد این موضوع هنوز در مراحل اولیه است.

خطرات بالقوه و عوارض جانبی مکمل های کلاژن

در حالی که چاقی معمولاً با مصرف مکمل های کلاژن مرتبط نیست، برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف مکمل های کلاژن، مشکلات گوارشی مانند نفخ یا گاز معده را تجربه کنند.

مقررات محدودی در مورد مکمل های کلاژن وجود دارد، بنابراین کیفیت و ایمنی می تواند بین محصولات متفاوت باشد.

دوزهای بالای اسیدهای آمینه خاص موجود در کلاژن از نظر تئوری می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد

سخن پایانی

بر اساس شواهد علمی فعلی، هیچ ارتباط واضحی بین مصرف قرص های کلاژن و ایجاد چاقی وجود ندارد. با این حال، تحقیقات گسترده تری برای درک کامل اثرات طولانی مدت مکمل کلاژن بر مدیریت وزن مورد نیاز است.

اگر به دلایل مرتبط با وزن، مکمل های کلاژن را در نظر می گیرید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد فواید و خطرات احتمالی مشورت کنید. علاوه بر این، برای مدیریت وزن پایدار، روی یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد و رابطه بین کلاژن و وزن یک حوزه فعال تحقیقات مداوم است. با ظهور یافته‌های جدید، درک ما از اثرات این مکمل‌ها بر وزن به تکامل خود ادامه خواهد داد.

سوالات متداول

آیا مکمل های کلاژن باعث چاقی صورت می شود ؟

خیر چاقی صورت فقط در نتیجه افزایش وزن و چاقی بدن حاصل می‌شود و هیچ ماده‌ یا دارویی نمی‌تواند به طور موضعی و تنها روی صورت عمل نماید. اما اتفاقی که بر اثر مصرف مکمل های کلاژن می افتد این است که بخاطر تقویت جریان خون و آبرسانی پوست ، موجب چاق‌تر به نظر رسیدن صورت شما می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف مکمل های کلاژن چه زمانی است؟

بهترین زمان استفاده از مکمل های کلاژن قبل از خواب و بعد از صرف وعده شام می باشد، زیرا کلاژن بر افزایش کیفیت خواب نیز تاثیرگذار است. چنانچه به مشکلات گوارشی دچار هستید، کلاژن را صبح با معده خالی یا همراه با وعده صبحانه مصرف نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *