دسته‌بندی نشده

تاثیر ویتامین ای بر رحم

ویتامین ای از ضروری ترین ویتامین ها برای سلامت پوست، ایمنی و عملکرد سلولی و رشد سلول های خونی است. ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است و از آنجایی که بدن ویتامین های محلول در چربی را برای استفاده بعدی در سلول های چربی ذخیره می‌کند، لذا نیازی به مصرف روزانه ویتامین ای ندارید.

برای تامین ویتامین ای می توانید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت نمایید و در صورت کمبود این ویتامین در بدن می توانید  از مکمل های ویتامین ای استفاده نمایید. ویتامین ای را می توانید به راحتی از داروخانه و یا داروخانه های آنلاین سراسر کشور تهیه نمایید.  اما آیا تاثیر ویتامین ای را بر سلامت زنان می‌دانید، برای پاسخ این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فواید ویتامین ای برای زنان

  • ویتامین ای به کنترل دیسمنوره پریودی در زنان کمک می‌کند
  • ویتامین ای برای باروری زنان مفید است
  • ویتامین ای سبب کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو شده و دفاع آنتی‌اکسیدانی را بهبود می‌بخشد
  • ویتامین ای از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می‌کند
  • ویتامین ای برای زنان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی تاثیرگذار است
  • ویتامین ای برای سلامت پوست مفید است
  • ویتامین ای موثر بر هورمون های تولید مثلی و لایه رحمی است

خواص آنتی اکسیدانی و محافظت رحم

ویتامین ای دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند رحم و جنین در دوران بارداری را محافظت کند .  به عنوان یک آنتی اکسیدان قطع کننده زنجیره و خنثی‌ساز رادیکال‌های لیپید پری‌اکسیدی، ویتامین ای کمک می‌کند که استرس اکسیداتیو در سیستم تولید مثلی زن را کاهش دهد. در واقع این محافظت سبب شود تا مشکلاتی در دوران بارداری مانند  محدودیت رشد داخل رحمی کاهش یابد.

تأثیر بر لایه رحم

برخی از مطالعات پیشنهاد می‌کنند که ویتامین ای ممکن است لایه رحم را ضخیم‌تر کند، که می‌تواند احتمالاً نرخ پیاده‌سازی را در معالجات باروری بهبود بخشد. ما نیاز به تأیید بیشتر از طریق تحقیقات است.

تأثیر بر هورمون‌های تولید مثلی

ویتامین ای دارای خواص استروژنی، آندروژنیک و پروجسترون‌مانندی است که می‌تواند با هورمون‌های تخمدان زن تعامل کند. در حالی که تأثیر آن بر هورمون‌های تولید مثلی زن هنوز به خوبی درک نشده است، اما احتمال می رود که در سطح‌های بالای اکسیداسیون در فضای رحم با مشکلات مختلف مرتبط با بارداری مرتبط باشد .

 

نقش در بارداری

سطح ویتامین ای در طول بارداری‌های معمولا افزایش می‌یابد . تحقیقات نشان داده‌اند که متابولیسم ویتامین ای در دوران بارداری تغییر می‌کند، زیرا سطح‌های پایین‌تر آن در بارداری‌های غیرطبیعی مشاهده شده است در حالیکه در مقایسه با آن در بارداری‌های طبیعی سطح‌های بالاتر از ویتامین ای مشاهده شده است .

البته احنمال می رود که ویتامین ای در بارداری مادران سیگاری به طور فزاینده نیاز باشد تا رادیکال‌های آزاد موجود ناشی از سیگار کشیدن را خنثی کنند.

مزایای بالقوه برای سلامت  تناسلی زنان

تجویز ویتامین ای اثرات مفید بر سلامت  تناسلی زنان و بیماری‌های مرتبط با باروری را نشان داده است .ممکن است کمک کند که التهاب و استرس اکسیداتیو در سیستم تولید مثلی زن را کاهش دهد . اما نیاز به تحقیقات بالینی بیشتر مبتنی بر شواهد انسانی بیشتر برای پشتیبانی از این یافته‌ها وجود دارد.

دلایل و علائم کمبود ویتامین ای در زنان

پیروی از رژیم غذایی بسیار کم‌چرب، بیماری‌های ژنتیکی مثل آبتالیپوپروتئینمی مادرزادی سبب افت ویتامین ای در بدن شده و همچنین‌ ابتلا به بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله پانکراتیت مزمن (التهاب مزمن لوزالمعده)،‌ بیماری سلیاک و فیبروز سیستیک از دلایل کمبود ویتامین ای در زنان می باشد.

کمبود ویتامین ای معمولا با علائم و مشکلات زیر همراه است:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در حفظ هماهنگی و راه رفتن
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن اندام‌ها (نوروپاتی محیطی)
  • کاهش بینایی به دلیل ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول‌های چشم
  • مشکلات سیستم ایمنی

نتیجه‌گیری

در حالی که ویتامین ای تاثیر به سزایی در محافظت رحم و بهبود سلامت باروری دارد، نیاز به تحقیق بیشتری است تا مکانیسم‌های عمل آن و دوزهای بهینه برای مزایای زنان تناسلی را کاملاً درک کند. خواص آنتی اکسیدانی آن ظاهراً نقش مهمی در عملکرد طبیعی رحم و حمایت از بارداری‌های سالم دارند.

سوالات متداول

آیا ویتامین ای در تنگ شدن واژن موثر است ؟

به طور کلی ویتامین ای خاصیت رطوبت‌رسانی بسیار خوبی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده شناخته می‌شود. اما  در هیچ مطلب علمی به خاصیت جمع‌کنندگی ویتامین ای اشاره نشده است.

آیا ویتامین ای سبب رفع خشکی واژن می شود؟

مصرف ویتامین ای به صورت خوراکی در کاهش میزان استرس موثر بوده لذا می‌تواند در بهبود خشکی واژن موثر باشد. همچنین از روغن این ویتامین می‌توان برای افزایش رطوبت واژن و درمان خشکی آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *