دسته‌بندی نشده

درمان سریع کم خونی چیست؟

کم خونی چیست؟

کم خونی چیست؟

کم خونی بیماری شایع در همه افراد میباشد که به شکل فقر آهن خود را نشان میدهد. این بیماری زمانی اتفاق میفتد که در رگ ها گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن وجود ندارد.

اصلی ترین دلیل کم خونی فقر آهن میباشد. کمبود آهن باعث میشود بدن هموگلوبین کافی تولید نکند پس گلوبول های قرمز نمیتوانند کار اکسیژن رسانی را انجام دهند. احساس خستگی، کمبود اکسیژن، عدم کار کردن صحیح مغز و… از علائم رایج کمخونی میباشد.


مهم ترین علائم کم خونی:

سرگیجه

احساس ضعف

احساس خستگی

رنگ پریدگی

احساس سرما در دست و پا


علت کمبود آهن:

کمبود ویتامین

بیماری

از دست دادن خون در اثر جراحات

کم خونی آپلاستیک

دریافت کم آهن


کمبود ویتامین:

برای تولید سلول های خونی بدن به ویتامین B12 و فولات نیاز دارد. برنامه غذایی که میزان کمی از این ویتامین ها را داشته باشند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش میدهد. بیماری خود ایمنی میتواند مانع از جذب ویتامین B12 شود. فولات در سبزیجاتی که برگ سبز دارند به فراوانی یافت میشود. مانند اسفناج، لوبیا و نخود و…


بیماری:

برخی بیماری های مزمن باعث میشود که بدن سلول های خونی کافی را نسازد و همین امر باعث بروز کم خونی میشود.


کم خونی آپلاستیک:

کم خونی آپلاستیک یک بیماری نادر است که در این بیماری مغز استخوان به اندازه کافی سلول خونی تولید نمیکند. میتوان گفت از هر یک ملیون نفر 3 نفر به این بیماری مبتلا هستند. قرار گرفتن در برابر تشعشعات هسته ای یکی از دلایل ابتلا به این بیماری میباشد.


از دست دادن خون:

از دست دادن خون در اثر جراحات و قاعدگی میتواند از دلایل اصلی این بیماری باشد.


دریافت کم آهن:

برنامه غذایی که آهن کمی دارد میتواند منجر به کم خونی شود. آهن موجود در گیاهان و گوشت قرمز به راحتی جذب نمیشود. مشکلات گوارشی همچون کرون و سلیاک مانع از جذب آهن میشود. مصرف بعضی غذاها نیز ممکن است باعث جلوگیری از جذب آهن موجود در غذا شود.

لبنیات

غذاهای سرشار از کلسیوم

مکمل های کلسیوم

آنتی اسید ها

چای

قهوه


پیشگیری از کمبود آهن:

از آنجا که این یک بیماری شایع میباشد و تقریبا اکثر مردم مبتلا به این بیماری هستن پس بهتر است قبل از به وجود آمدن این بیماری از بروز آن پیشگیری کنید. غذاهایی که دارای آهن میباشند عبارت است از عدس، لوبیا، گوشت قرمز، جگر، ماهی، عدس، سبزیجاتی که برگ سبز دارند و میوه های خشک. همچنین غذاهایی که حاوی ویتامین B12 و فولیک اسید مثل تخم مرغ، لبنیات، اسفناج و موز از ابتلا به این بیماری جلوگیری میکند.

بهترین حالت جذب آهن استفاده از مکمل های کم خونیست که در درمان و پیشگیری از این بیماری نقش دارد. مکمل هایی همچون فروسیس، یونی فرو، ایزی آیرون و… میتواند در درمان این بیماری موثر باشد. مصرف این مکمل ها ممکن است باعث تغییر رنگ مدفوع شود اما مشکلی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.