پزشکی, داروخانه, مطالب روز, مکمل غذایی

ریفانا 5 وارفارین 100 عددی| Rifana 5 Warfarin

ریفانا 5 وارفارین:

قرص وارفارین یک دارویی ضد انعقادی است که از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری میکند و از آن برای درمان با جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها یا شریان ها استفاده می شود که به دلیل این عملکرد خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

لخته خون چیست:

لخته خونی به منزله یک توده خونی است که از حالت مایع به حالت ژله مانند یا نیمه جامد تبدیل می شود که یکی از مکانیزم های اساسی رگ های خونی است که در مواردی خاص همچون مصدومیت یا بریدگی مانع از دست دادن مقدار زیادی خون می شود.اما گاهی یک لخته خون درون عروق خونی (شریان ها) ایجاد می شود.بنابراین حتی لخته ها در صورتی که هیچ آسیب دیدگی وجود نداشته باشد هم به وجود میایند. بعضی از عوارض ممکن است خطرناک و حتی تهدید کننده نیز باشد خصوصا اگر لخته در عروق خونی ایجاد شود.نشانه ها بسته به اینکه در کجای بدن ایجاد شوند علائم مختلفی دارند به عنوان مثال در قلب باعث تنگی قفسه سینه، درد در دست چپ، تنگی تنفس در مغز باعث تغییر در بینایی، تشنج، عدم کنترل تعادل می شود.در صورتی که لخته خونی از بقیه قسمت‌ها جدا بشود، و از طریق رگ‌ها به قلب یا ریه‌ها برسد، توده بزرگتری را تشکیل داده و از جریان یافتن خون جلوگیری می‌کند. این وضعیت، در بحث تخصصی پزشکی، یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود.

چه افرادی در معرض خطر عوارض لخته شدن خون قرار دارند؟

  • افراد چاق
  • افراد سیگاری
  • افراد بالای 60 سال سن
  • افراد مبتلا به یک بیماری التهابی مزمن
  • افراد باردار
  • افرادی که مدت زیادی می نشینند.
  • افراد مبتلا به سرطان
  • افراد مبتلا به سیروز
  • فرادی که در اندام­‌های انتهایی خود، به ویژه در اندام­‌های تحتانی یا لگن، دارای شکستگی هستند.
انواع لخته خون:

سیستم گردش خون شما از مجموعه ای از رگ ها تشکیل شده است.

وظیفه آنها انتقال خون در بدن است.لخته ها ممکن است در سرخرگ ها و یا سیاهرگ ها ایجاد شوند.هنگامی که در سرخرگ ها تشکیل شوند به آن لخته سرخرگی میگویند. در این موقع خون به اندام های اصلی بدن نظیر قلب، مغز و غیره به کافی نمیرسد و علائم آن به سرعت بروز میکنند که نیازمند درمان اورژانسی است .این علائم شامل: درد شدید و فلج شدن عضو هایی از بدن است.

اگر در سیاهرگ ایجاد شود با اسم لخته سیاهرگی نامگذاری می شود. این نوع لخته ها به تدریج در گذر زمان ایجاد می شوند اما درهر صورت تهدیدی برای حیات افراد به حساب می آید.جدی ترین نوع از لخته سیاهرگی، با اسم ترومبوز وریدی عمیق شناخته می شود. این لخته در سیاهرگ های اصلی و عمقی بدن ایجاد می شود و معمولا امکان ظهور آن در دست و پاها وجود دارد.

هدف از درمان با قرص های ضد انعقادی مانند وارفارین این است که از تشکیل لخته خون جدید یا گسترش لخته خون در مواردی که لخته خون بالا است جلوگیری کند.

ریفانا جلوی لخته شدن خون را می گیرد، بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگ های خونی پیشگیری می کند اما اگر لخته ای وجود داشته باشد ریفانا  آن را حل نمی کند بلکه از بزرگ شدن آن جلوگیری میکند و با فرصت ایجاد شده به دستگاه حل کننده طبیعی لخته خون بدن، اجازه این کار را می دهد.

اگر دچارخون مردگی،خونریزی از بینی یا لثهف خون در ادرار یا مدفوع، استفراغ خونی، خونریزی قاعدگی زیاد شدید باید با پزشک تماس بگیرید. این موارد میتوانند ناشی از میزان مصرف بیش از حد وارفارین باشد که ممکن است احتیاج به تنظیم مقدار دارو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.