دسته‌بندی نشده

نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

 قرص زینک پلاس

قرص‌های زینک پلاس مکمل‌های غذایی هستند که برای تامین روی بیشتر که نمی‌توانند از طریق رژیم غذایی معمول به دست آیند، طراحی شده‌اند. روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله حمایت از سیستم ایمنی، بهبود زخم، سنتز پروتئین و تقسیم سلولی دارد.

فواید قرص زینک پلاس

قرص زینک پلاس را ما به به عنوان مکملی برای تقویت پوست، مو و ناخن می شناسیم. اما، در واقع زینک پلاس یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر مقابله با رادیکالهای آزاد دارای فواید بسیاری برای سلامتی بدن است و به راحتی در هر داروخانه یا داروخانه آنلاین در سراسر کشور یافت می شود و  برخی از مهم‌ترین  و پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت رشد و تکامل کودکان
  • تنظیم هورمون‌ها و سلامت باروری
  • کمک به تشکیل و معدنی شدن استخوان
  • رمیم بافت و بهبود زخم
  • افزایش کیفیت اسپرم و تنظیم متابولیسم تستوسترون

نحوه استفاده از قرص زینک پلاس

برای استفاده موثر از قرص زینک پلاس باید :

  • از مقدار توصیه شده پیروی کنید: به طور معمول، بزرگسالان باید 15 تا 30 میلی گرم روی را در روز مصرف کنند.
  • همراه با غذا مصرف شود: جذب روی هنگام مصرف با وعده های غذایی افزایش می یابد، به خصوص غذاهایی که حاوی چربی هستند.
  • فاصله بین دوزها: برای جلوگیری از عوارض جانبی دستگاه گوارش، مصرف روزانه روی خود را به دوزهای کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.
  • با پزشک خود مشورت کنید: قبل از شروع هر رژیم مکمل، مشورت با پزشک یا دارویاز را فراموش نکنید ، به خصوص اگر شرایط سلامتی قبلی دارید یا دارو مصرف می کنید.
  • عوارض جانبی را کنترل کنید: عوارض جانبی شایع ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال یا گرفتگی معده باشد. اگر این موارد ادامه یافت یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف همزمان قرص زینک پلاس با محصولات لبنی غنی از کلسیم(مانند شیر و پنیر)ممکن است جذب آن را مهار نمایند . همچنین برخی از غذاهای پر فیبر(مانند غلات کامل، لوبیا و برخی سبزیجات) که حاوی فیتات هستند، سبب کاهش جذب زینک گردند.
  • استفاده همزمان قرص زینک پلاس با برخی مکمل ها (مانند کلسیم یا آهن) تداخل دارد. لذا توصیه می شود این مکمل ها با هم مصرف نشوند.

اهمیت استفاده از قرص زینک پلاس

مکمل های روی می توانند در چندین موقعیت مفید باشند:

درمان کمبود روی: قرص‌ زینک پلاس اغلب برای کمک به درمان و پیشگیری از کمبود روی تجویز می‌شوند، به ویژه در افرادی که رژیم‌های غذایی محدود دارند یا در جذب مواد مغذی اختلال دارند.

تقویت سیستم ایمنی: روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند، بنابراین مکمل ها ممکن است در طول بیماری یا دوره های استرس توصیه شوند.

حمایت از بهبود زخم: روی به ترمیم بافت کمک می کند و می تواند برای افرادی که زخم های دیر التیام دارند مفید باشد.

درمان برخی شرایط: دوزهای بالاتر روی ممکن است تحت نظارت پزشکی برای درمان شرایطی مانند آکنه، اسهال و عفونت‌های تنفسی استفاده شود.

بارداری و شیردهی: زنان باردار و مادران شیرده ممکن است از مکمل روی برای حمایت از رشد جنین و سلامت نوزاد بهره مند شوند.

در کودکان : اهمیت مصرف زینک در کودکان به نقش آن در فرآیندهای بیولوژیکی ضروری مانند رشد سلولی، تمایز و متابولیسم مربوط می شود. معمولا کمبود زینک مانع از رشد قدی و توانایی بدن کودک در دفع عفونت‌ها می گردد.

باروری مردان : کمبود زینک با کاهش تعداد اسپرم، اختلال در تحرک و کاهش باروری ارتباط مستقیم دارد. لذا زینک برای افزایش تولید و کیفیت اسپرم و تنظیم متابولیسم تستوسترون و همچنین حفظ سلامت پروستات در مردان بسیار مهم است.

در زنان : زینک رابطه ای مسنقیم با عملکرد بهینه سیستم تولید مثل زنان ، تنظیم چرخه قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی در دوران یائسگی دارد. به طور کلی زینک برای تسهیل بلوغ تخمک در  لقاح موفق، ضروری است.

زمان مصرف قرص زینک پلاس

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس با توجه به نیاز و شرایط هر فرد متفاوت است.

اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که قرص زینک را یک یا دو ساعت قبل یا بعد از غذا مقرف نمایید . با این وجود چنانچه دستگاه گوارش حساسی دارید، قرص زینک پلاس را همراه با غذا و معده پر مصرف نمایید تا احتمال بروز ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی به حداقل برسد.
البته باید این را مد نظر قرار داد که داشتن یک روال ثابت برای مصرف مکمل‌های زینک پلاس می‌تواند اثربخشی آنها را بهینه کند،  درنتیجه بهتر است مصرف منظم آنها را به خاطر بسپارید.

نکات کلیدی مصرف قرص زینک پلاس

  • مکمل‌های روی در اشکال مختلفی از جمله سولفات روی، سیترات روی و گلوکونات روی وجود دارند. هر کدام حاوی درصدهای مختلفی از عنصر روی است.
  • فراتر از حد مجاز روزانه توصیه شده 40 میلی گرم در روز می تواند منجر به عوارض جانبی شود، بنابراین دقت به دوز مصرفی و رعایت دستورالعمل های پزشک و داروساز بسیار مهم است.
  • روی با برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی دارد و اثربخشی آنها را کاهش می دهد. لذا در مورد تداخلات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است برای نظارت بر سطح روی و اطمینان از مصرف مکمل مناسب، آزمایش خون منظم لازم باشد.

نتیجه گیری

قرص‌های زینک پلاس می‌توانند مکمل‌های ارزشمندی در یک رژیم غذایی سالم باشند و دریافت روی ضروری را برای عملکرد مطلوب بدن فراهم کنند. هنگامی که این مکمل ها به درستی تحت نظر پزشک استفاده شوند، می توانند عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی کنند، به بهبود زخم کمک کنند و کمبود روی را برطرف کنند. همیشه قبل از شروع هر رژیم مکمل با یک متخصص مشورت کنید تا مناسب ترین دوز و میزان و نحوه استفاده را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید.

سوالات متداول

قرص زینک پلاس ایرانی بهتر است یا خارجی؟

در واقع تفاوتی ندارند و طبق مشاهدات ترکیبات نوع ایرانی و خارجی قرص زینم پلاس ایرانی و خارجی کاملا یکسان بوده و همچنین اثربخشی آنها نیز تقریبا در یک رده است.

قرص زینک پلاس را باید چه مدت استفاده نماییم ؟

مکمل‌های غذایی برای اثرگذاری بهتر نیاز است حداقل 3 ماه مورد استفاده قرار گیرند و البته دوره مصرف قرص زینک پلاس با توجه به نظر پزشک از 1 تا 6 ماه می‌تواند متغیر باشد.

آیا مصرف قرص زینک پلاس سبب چاقی می شود ؟

خیر؛ قرص زینک پلاس باعث افزایش وزن نمی‌شود. جز در مواردی که بدن فرد دچار کمبود شدید زینک بوده و فرد پس از مصرف دچارافزایش اشتها می شود.

چنانچه با مصرف قرص زینک پلاس اشتهای شما افزایش می یابد، نحوه مصرف آن را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *