دسته‌بندی نشده

فواید مصرف ویتامین ای برای صورت

ویتامین ای

ویتامین ای از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی داشته و مزایای بسیاری برای بدن و حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد. در واقع این آنتی‌اکسیدان‌ها  هستند که از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت نموده و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر شوند.

 ویتامین ای به نوعی ویتامین زیبایی است که سبب جوانسازی پوست و درخشش مو می گردد.  به طور معمول ویتامین ای در مواد غذایی یافت می شود اما می توان برای جبران کمبوداین ویتامین از قرص ویتامین E و یا حتی ویتامین ای را به صورت موضعی برای درمان پوست آسیب دیده استفاده نمود. ویتامین ای از پوست صورت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV و آلودگی‌های محیطی مراقبت نموده و همچنین از طریق حفظ رطوبت پوست، تسریع روند ترمیم زخم‌ها، کاهش التهاب و قرمزی پوست به حفظ سلامت، جوانی و شادابی پوست کمک می کند. به هر حال ویتامین ای از آن دسته ویتامین هایی است که به راحتی در دسترس عموم قرار دارد و شما می توانید از هر داروخانه ای آن را تهیه نمایید و یا حتی برای خرید ویتامین ای به داروخانه آنلاین داروسازم مراجعه نمایید.

ویتامین ای در پوست

ویتامین ای بیشترین آنتی‌اکسیدان موجود در پوست انسان است که چربی‌دوست بوده و لازم برای حفظ سلامت و ساختار پوست است. ویتامین ای از طریق سبوم به پوست می‌رسد. سبوم ماده ای چرب و چسبنده ( همان چربی پوست ) است که توسط غدد سباسه پوست ( یا غدد چربی ) تولید می‌شود. سبوم سبب مرطوب نگه‌داشتن بافت پوست و مانع از تبخیر رطوبت پوست شده و از ورود باکتری‌ها به پوست جلوگیری می‌کند. در واقع غشای سلول‌های پوست و مواد چسبنده ی لیپیدی که سبب کنار هم نگه داشتن سلول‌ها می شود، غلظت بالایی داشته و بدین وسیله سبب حفظ یکپارچگی و زیبایی پوست می شود. به‌طورکلی، می توان گفت محتوای ویتامین ای در افرادی که تولید سبوم بیشتری دارند، مثل افراد دارای پوست چرب، بالاتر است.

گزارش شده است که ممکن است کمبود ویتامین ای بر عملکرد و کیفیت ساختار پوست تأثیر بگذارد و احتمالا باعث ایجاد زخم‌های پوستی یا اختلال در ساختار و عملکرد پروتئین کلاژن پوست ‌شود.

فواید ویتامین ای برای پوست

برخی از مهم‌ترین فواید ویتامین ای برای پوست عبارت‌اند از:

  • ویتامین ای استحکام دیواره‌ مویرگی و رطوبت و خاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهد.
  • ویتامین ای سلول های پستی را  بازسازی و احیا نموده و درنتیجه زخم، جوش و چین‌وچروک را درمان می کند.
  • ویتامین ای التهابات پوست و درنتیجه علائمی مانند جوش و اگزما را کاهش می دهد.
  • ویتامین ای برای لک صورت موثر بوده و پوست را با از بین بردن لکه‌های پوستی روشن می کند.
  • ویتامین ای سبب رفع آکنه و از بین بردن جای جوش‌های قدیمی می گردد.
  • ویتامین ای کلاژن و الاستین در سلول‌های پوست را تولید می کند.
  • ویتامین ای سبب از بین بردن چین‌وچروک دور چشم می شود.
  • ویتامین ای سبب آبرسانی و مرطوب کردن پوست می شود.
  • ویتامین ای ناخن‌ها را استحکام می بخشد.
  • ویتامین ای آفتاب‌سوختگی را درمان می کند.
  • ویتامین ای سبب رفع کبودی دور چشم می شود.
  • ویتامین ای  آفتاب‌سوختگی را درمان می کند.
  • ویتامین ای سبب رفع خشکی لب می شود.

ویتامین ای موضعی برای صورت

مصرف ویتامین ای موضعی هم می‌تواند کمبود این ویتامین را برای حفظ سلامت پوست تأمین کند و هم می‌تواند اشکال خاصی از آن را که از طریق رژیم غذایی قابل دریافت نیستند برای پوست فراهم کند.

مصرف موضعی ویتامین ای سبب نفوذ آن در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و درم (لایه درونی پوست) می‌گردد. این ویتامین همیشه به اشکال مختلف از روغن ماساژ پوست گرفته تا فرمولاسیون‌های مدرن آرایشی قابل استفاده بوده است.

به طور کلی، ویتامین ای در اپیدرم بیشتر از درم است. لذا استفاده از ویتامین ای موضعی نه تنها می‌تواند سطح آن را در پوست افزایش دهد بلکه سطوح ویتامین ای در درم پس از مصرف موضعی به‌شدت افزایش می‌یابد.

تاثیر ویتامین ای روی انواع پوست به وضوح بعد از مدتی مشخص است. در واقع پوستی که فقط با ویتامین ای رژیمی تغذیه می‌شود، تنها اشکال آلفا – توکوفرول و گاما – توکوفرول از ویتامین ای را شامل می شود. اما پوستی که به‌صورت موضعی نیز تغذیه شود، ترکیبی از توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها را نیز شامل می شود. توکوترینول‌ها در واقع شکلی از ویتامین ای هستند که ماندگاری و پایداری بالاتری نسبت به گرما، نور و هوا دارند.

فواید مصرف ویتامین ای موضعی برای صورت

مصرف موضعی ویتامین ای برای صورت به جهت افزایش محافظت از نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع استفاده از ویتامین ای موضعی سبب می شود که این ویتامین با کاهش پراکسیداسیون لیپیدی، از آسیب به DNA جلوگیری و بسیاری از تغییرات شیمیایی و ساختاری در پوست به دنبال مواجهه با UVرا مهار و آسیب‌های پوستی ناشی از آن از جمله تومور‌ها و سرطان‌های پوستی را کاهش دهد. همچنین این ویتامین با مهار قرمزی و کاهش رنگ‌دانه‌های پوست مانع از تشکیل لکه‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی می گردد.

این محصول بعنوان یک داروی ضدالتهاب نیز می‌تواند تورم پوست، ضخامت پوست، اریتم و ادم ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد.همچنین به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی کمک به حفظ رطوبت پوست کرده و حس نرمی و لطافت به آن می‌بخشد.در واقع ویتامین ای به نوعی جوان ساز پوست نیز معرفی می شود، زیرا با مصرف روتین آن به وضوح شاهد فواید ویتامین e  برای پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌های نازک خواهیم بود که مطمئنا با اثرات آنتی‌اکسیدان، رطوبت رسان و کلاژن ساز ویتامین ای بی ربط نیست.  در نتیجه ویتامین ای موضعی مخصوصا برای افرادی که دارای پوست خشک یا حساس هستند، دارای اهمیت ویژه ای است.

گزارش ها بیانگر این موضوع است که ویتامین ای به وسیله کمک به فرایند تقسیم و تمایز سلولی باعث بهبود روند ترمیم بافت ( جای زخم )  و کاهش تشکیل اسکار می‌شود.

فواید مصرف ویتامین ای خوراکی برای صورت

ویتامین ای خوراکی از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های تغذیه‌ای دریافت می گردد و از طریق دستگاه گوارش جذب بدن، سپس وارد جریان خون می‌شود و با کمک لیپوپروتئین‌ها در کل بدن از جمله بافت پوست توزیع می گردد. ویتامین ای جذب شده در غدد چربی ذخیره و به وسیله سبوم به لایه‌های شاخی پوست و سطح آن ترشح می‌گردد. حداقل هفت روز زمان می برد تا محتوای ویتامین ای در سبوم تغییر کند.

مزایای استفاده از ویتامین ای خوراکی برای صورت عبارت‌اند از:

  • ویتامین ای خوراکی محافظت آنتی‌اکسیدانی سیستمیک در برابر اشعه UV و آلودگی‌های محیطی ایجاد می‌کند.
  • ویتامین ای خوراکی می تواند با اثرات ضدالتهابی به کاهش التهاب اختلالات پوستی کمک کند.
  • ویتامین ای خوراکی سبب سنتز کلاژن و کاهش علائم پیری می گردد.

طریقه مصرف ویتامین ای برای صورت

مصرف خوراکی ویتامین ای

دوز مناسب روزانه برای استفاده افراد یزرگسال از کپسول ویتامین ای در افراد بزرگسال بین ۱۵ تا ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU) و حداکثر میزان مجاز آن 800 واحد روزانه در نظر گرفته شده است. برای جذب بهتر ، ویتامین ای را همراه با غذا مصرف کنید .

مصرف موضعی ویتامین ای

برای مصرف موضعی ویتامین ای ، باید نحوه استفاده ویتامین e برای صورت را بدانید :  می‌توانید کپسول‌های ژلاتینی ویتامین ای را باز نموده و آن را روی پوست بمالید و یا اینکه از کرم ها و روغن های حاوی ویتامین ای استفاده نمایید.

برای افراد با پوست خشک دارند توصیه می شود، دو بار در روز ، صبح و شب و یا شب قبل از خواب روی پوست تمیز بمالند؛ ولی برای افراد با پوست چرب توصیه می‌شود روزانه یک بار از محصولات حاوی ویتامین ای استفاده نمایند.

برای صورت ویتامین ای خوراکی بهتر است یا موضعی؟

در واقع ویتامین ای فراهمی زیستی متفاوتی بین اشکال خوراکی و موضعی خود داراست. انتفال ویتامین ای خوراکی از طریق سیستم گردش خون به پوست است که سبب می شود برای دستیابی به غلظت‌های مؤثر در پوست به دوزهای بالاتر نیاز داشته باشد. اما ویتامین ای موضعی قابلبت این را دارد که مقادیر بالایی از ویتامین را مستقیماً به اپیدرم رسانده و اثرات فوری بر جای بگذارد.

و نتیجتا این که انتخاب بین ویتامین ای خوراکی و موضعی بستگی به نیاز فرد برای سلامت پوست خود و نتایجی مورد انتظار وی دارد. به طور خلاصه، هر دو شکل ویتامین ای به طور قابل‌توجهی به سلامت پوست کمک می‌کنند، اما اهداف متفاوتی دارند.

سخن پایانی

مصرف ویتامین ای به دلیل خواص منحصربه‌فرد آن از جمله خواص آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب، مرطوب‌کنندگی و ترمیم‌کنندگی آن حائز اهمیت است. آگاهی از مزایای ویتامین ای و روش مصرف آن برای صورت کمک می‌کند تا با حداکثر شناخت از این ویتامین به‌عنوان یک مکمل طبیعی برای بهبود سلامت پوست، پیشگیری از پیری زودرس، تشخیص بهتر مشکلات پوستی و ترویج سبک زندگی سالم‌تر استفاده گردد.

سوالات متداول

مصرف ویتامین ای چه عوارضی برای پوست دارد ؟

با اینکه بروز عوارض مصرف ویتامین ای بر روی پوست بسیار نادر است. با اینحال برخی از افراد ممکن است به ویتامین ای حساسیت داشته باشندو پس از استفاده موضعی با قرمزی و خارش‌های پوستی روبرو شوند. همچنین عوارض مالیدن کپسول ویتامین ای به صورت ممکن است برای افرادی با پوست‌های چرب بیشتر از بقیه باشد. بهتر است مبتلایان به بیماری پوستی خاص با پزشک خود قبل از این کار مشورت نمایند.

ویتامین ای در چه مواد غذایی یافت می شود ؟

ویتامین ای در خوراکی‌هایی مثل بادام، آووکادو و بلک بری یافت می شوند که دو نمونه اول راحت‌تر از بلک بری در ایران، در دسترس قرار دارند. همچنین خوراکیهایی همچون جوانه گندم ، میگو ، کدو حلوایی ، روغن زیتون ، دانه های آفتابگردان ، فلفل قرمز ، انبه و ماهی قزل آلا سرشار از ویتامین ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *