دسته‌بندی نشده

قرص پلاویکس چیست؟

قرص پلاویکس چیست؟ + بهترین زمان مصرف قرص پلاویکس

قرص پلاویکس چیست؟

قرص پلاویکس یکی از دارو های مهار کننده پلاکت های خون است و از تشکیل لخته خون جلوگیری میکند. کلوپیدوگرل با نام تجاری پلاویکس (Plavix) متعلق به دسته ای از داروها موسوم به آنتی پلاکت ها بوده و برای بیمارانی که دچار حمله قلبی و مغزی قرار گرفته اند تجویز میشود. حتی در موارد دیگر نظیر کسانی که به تصلب شریان مبتلا هستند، کسانی که سابقه حمله قلبی و مغزی دارند و یا به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند کاربرد دارد. کلوپیدوگرل با نام های تجاری مختلفی از جمله زیلت، اسویکس، پلاتومد، ساناویکس، … در بازار اموجود  می باشد. لذا قصد داریم در این مقاله از داروسازم به شرح خواص قرص پلاویکس و در نهایت بررسی تفاوت قرص پلاویکس ایرانی و خارجی بپردازیم.

موارد مصرف قرص پلاویکس

شاید این سوال به ذهن آید که قرص پلاویکس برای چیست ؟ در پاسخ باید گفت که به طور معمول ممکن است قرص پلاویکس در موارد زیر برای یک فرد تجویز گردد :

  • جهت حمله قلبی
  • در حمله قلبی جزئی یا آنژین ناپایدار یا همان سندرم حاد کرونری
  • جهت سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)
  • جهت استنت گذاری در عروق کرونر قلب (وسیله ای است که برای باز کردن شریان مسدود شده در قلب استفاده می شود )
  • جهت عمل قلب باز
  • موارد بیماری شریانی محیطی
  • جهت عمل عروقی

روش استفاده از قرص پلاویکس

همانطور که مدام توصیه می گردد، بهتر است پیش از مصرف هر دارویی من جمله قرص پلاویکس مورد بحث، بروشور موجود در جعبه را به‌دقت مطالعه نموده و موارد مختلف را با پزشک معالج در میان بگذارید. به طور کلی جهت رسیدن به بهترین نتیجه در زمان مصرف داروی قلب پلاویکس حتما نکات زیر را رعایت کنید:

قرص پلاویکس جزو داروهای بلعیدنی است که معمولاً یکبار در روز همراه با غذا یا به‌صورت عادی مصرف می‌شود. لذا برای مشخص شدن دوز دارو و مدت‌زمان مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت نمایید ، زیرا پزشک دارو را با توجه به شرایط بدن و وضعیت بیماری شما تجویز می نماید.

مصرف منظم و دقیق قرص پلاویکس را فراموش نکنید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

سعی کنید از مصرف همزمان گریپ‌فروت و پلاویکس خودداری نمایید؛ زیرا ترکیبات وجود در گریپ فرود، احتمال بروز عوارض جانبی قرص پلاویکس را افزایش می‌دهد.

چنانچه قرص پلاویکس  برای بعد از عمل جراحی استنت قلب یا جراحی‌های مشابه برای شما تجویز شده  باشد ، باید همراه آن آسپرین مصرف نمایید و تا چند ماه یا حتی چند سال مطابق با نظر پزشک ادامه دهید.

به‌هیچ‌عنوان مصرف دارو را تا  اتمام طول درمان  و بدون مشورت پزشک ، خودسرانه قطع نکنید. (حتی در صورت احساس سلامتی ).  قطع خودسرانه قرص پلاویکس می‌تواند سبب بروز علائم سکته قلبی یا مغزی اعم از عرق‌کردن غیرعادی، ضعف در قسمتی از بدن، لکنت‌زبان، گیجی، درد در قفسه سینه و فک، تنگی نفس و… گردد. در چنین شرایطی بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به بیمارستان برسانید.

تفاوت قرص پلاویکس ایرانی و خارجی

در حقیقت پلاویکس نامی تجاری است که شرکت سازنده برای معرفی محصول خود در بازارهای جهانی از آن استفاده می کند. ماده موثره در  قرص قلب پلاویکس همان داروی کلوپیدوگرل است که در قرص های ایرانی این ماده موثره نیز استفاده شده است و از نظر تاثیر تفاوت قابل توجهی با انواع دیگر ندارند، بویژه اگر آسپرین هم در کنار آن مصرف شود.

لازم به ذکر است که برای تولید همه داروها ، استانداردهای جهانی واحدی از نظر سرعت رهش دارو و مواد موثره، … وجود دارد . درنتیجه نسبت به اثربخشی پلاویکس های ایرانی و خارجی تفاوت چند انی وجود ندارد . لذا نوع ایرانی و خارجی این  محصولات کاربردها و اثر درمانی یکسانی را دارا هستند و با توجه به قیمت بسیار بالاتر پلاویکس خارجی قابل استفاده به جای یکدیگر هستند. این مهم سبب شده است که تمایل بسیاری از پزشکان و بیماران به سمت جایگزین قرص پلاویکس  خارجی و نوع ایرانی آن باشد.

اگز بخواهیم تفاوت قرص پلاویکس ایرانی و خارجی را از منظرعوارض جانبی بررسی کنیم باید این را در نظر داشته باشیم  که منشا ایجاد عوارض جانبی هر دارو از دو جنبه است: اولی ماده موثره هر دارو است که در مورد پلاویکس، کلوپیدوگرل می باشد. دومی ، مواد جانبی استفاده شده در فرمولاسیون هر دارو است که مواد جانبی استفاده شده در فرمولاسیون محصولات در هر شرکت داروسازی متفاوت است. لذا گاهی این مواد جانبی ، و نه خود ماده موثره اصلی، باعث بروز عوارض جانبی می گردد.

با تدر نظر گرفتن این مورد که واکنش آلرژیک در افراد مختلف نسبت به مواد استفاده شده متفاوت است ،  پیش بینی اینکه کدام نوع از انواع قرص پلاویکس ایرانی یا خارجی یا مشابه قرص پلاویکس ، باعث بروز عوارض جانبی در یک فرد خواهند شد، دشوار است. ولی به طور کلی، با توجه به تحقیقات به عمل آمده هر دو نوع قرص پلاویکس (کلوپیدوگرل) ایرانی و خارجی در اکثر بیماران به خوبی تحمل شده و می توانند به راحتی به جای یکدیگر مصرف گردند.

سخن پایانی

قرص پلاویکس در دسته داروهای مهارکننده پلاکت‌های خون قرار می گیرد که از لخته‌شدن خون و بروز سکته‌ی قلبی و مغزی جلوگیری می کند. ماده موثره موجود در  قرص پلاویکس همان داروی کلوپیدوگرل است  که هم در نوع ایرانی و هم نوع خارجی آن موجود می باشد و از این لحاظ تفاوتی با یکدیگر ندارند و قابلیت جایگزینی با هم را دار می باشند.  مصرف خودسرانه و قطع ناگهانی این دارو به هیچ عنوان بدون تجویر پزشک توصیه نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین داروسازم مشورت نمایید.

سوالات متداول

برای مصرف قرص پلاویکس چه مسائلی را باید با پزشک در میان گذاشت؟

اگر بارادار هستید یا قصد بارداری دارید و اگر در دو هفته آتی باید جراحی کنید ، پزشک باید تصمیم بگیرد که ادامه دهید یا پلاویکس را قطع کنید. هر گونه سابقه جراحی داشته اید حتی جراحی دندان

در صورت فراموشی یک دوز از قرص پلاویکس باید چه کنیم؟

اگر آن یک دوز به مصرف دوز بعدی نزدیک بود میل نکنید اما اگر با دوز بعد فاصله داشت به محض یادآوری آن را میل کنید. به خاطر داشته باشید در صورت فراموشی یک دوز سعی نکنید در وعده های بعد آن را جبران کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.