دسته‌بندی نشده

زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

موهای براق، ناخن های مقاوم و پوست درخشان ممکن است از نشانه های یک رژیم عالی باشد. برای داشتن پوست و موی سالم به مقادیر کافی از مواد معدنی و ویتامین های ضروری نیاز داریم . ماده معدنی “روی” یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است.  روی یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت مو، پوست و ناخن است. یک مکمل زینک خوب برای ریزش مو، مقدار خوبی از مواد معدنی و همچنین سایر مواد مغذی کلیدی مو را مانند  بیوتین، اسید پانتوتنیک و ویتامین B12 را تامین می کند. عنصر روی همچنین  نقش کلیدی در حمایت از سیستم ایمنی، باروری، سلامت پروستات مردان و سطح کلسترول استاندارد دارد.

مکمل زینک پلاس چیست؟

ماده معدنی “روی” یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است . نتایج تحقیقات موسسات و کلینیک های زیبایی حاکی از آن است که بیش از 50 درصد از مردم جهان دچار کمبود عنصر روی هستند ֚ توصیه به خرید اینترنتی دارو و مصرف آن متناسب با نیاز بدن هر فرد می کنند . درواقع  یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی و ناخن‌ها می‌شوند کمبود این عنصر در بدن است . قرص زینک (زینک پلاس) می‌تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی باشد. با توجه به ضرورت نیاز مصرف عنصر روی امروزه این ماده در اشکال مختلف دارویی از جمله کپسول خوراکی، قرص جوشان، شربت و در دز های مختلف برای گروه های سنی مختلف در دسترس قرار داد.

به جز عنصر روی ترکیبات دیگری نیز در مکمل زینک پلاس وجود دارد در واقع زینک پلاس با ترکیبات بیشتر تولید شد تا سایر مواد مورد نیاز را نیز برای بدن تأمین سازد که ترکیبات قرص زینک پلاس شامل ویتامین‌های گروه (ب)، ویتامین گروه C و املاح معدنی همچون آهن و کلسیم است . روی یک ماده  ضروری و کمیاب  برای بدن است به این معنی که بدن به مقادیر قابل توجهی از آن نیاز دارد.

روی نقش بسزایی در انجام بسیاری از چرخه های آنزیمی دارد که به واکنش های شیمیایی اجازه می دهد تا با سرعت طبیعی انجام شوند. روی در ساخت پروتئین (سنتز پروتئین) و در تقسیم سلولی نقش دارد. از آنجایی که زینک به رشد و تکثیر سلول‌ها کمک می‌کند، روی کافی در زمان‌های رشد سریع مانند کودکی، نوجوانی و بارداری مورد نیاز است. روی با حواس چشایی و بویایی نیز درگیر است. از آنجایی که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی کند، باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها به دست آورید. به جز عنصر روی ترکیبات دیگری نیز در مکمل زینک پلاس وجود دارد. در واقع نحوه مصرف قرص زینک پلاس، تاثیر بر رشد و ریزش مو و همچنین زینک پلاس و چاقی بر اثر مصرف این قرص مورد توجه خریداران این مکمل می باشد. منابع غذایی روی شامل گوشت، به ویژه جگر و غذاهای دریایی است. تخم مرغ، آجیل و خشکبار، و … است.

فواید مکمل زینک پلاس چه می باشد؟

فواید مکمل زینک پلاس چه می باشد؟

استفاده از مکمل برای هر فرد منحصر به فرد است و باید توسط یک متخصص مانند یک متخصص تغذیه، داروساز بررسی شود. قبل از شروع استفاده از هر مکملی از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این مکمل  برای شما ایمن و مناسب است یا خیر و از داشتن تداخل دارویی زینک پلاس با سایر دارو های مصرفی خود اطلاع پیدا کنید. اکثر مردم با گرفتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع و با مصرف مولتی ویتامین روی کافی دریافت می کنند. مقدار مصرف قرص زینک پلاس توصیه شده روزانه برای بزرگسالان بین 11-8 میلی گرم است و در صورت بارداری یا شیردهی می تواند متفاوت باشد . روی برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با فواید مختلفی همراه بوده است.

  • حمایت از سیستم ایمنی: روی به فعال کردن و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند 
  • ارتقاء رشد و نمو سالم: روی برای رشد و نمو مناسب به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی مهم است.
  • بهبود بهبود زخم: روی در روند بهبود زخم ها نقش دارد و کاهش خطر عفونت 
  • حمایت از پوست و موی سالم:کاهش آکنه و سایر بیماری های پوستی کمک کند.
  • تقویت باروری و سلامت باروری: روی برای سلامت باروری در مردان و زنان مهم است و می تواند به بهبود باروری کمک کند.
  • حفظ بینایی سالم: روی برای سلامت چشم مهم وکاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک کند.

 نقش زینک در تقویت کننده پوست

زینک در بدن یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

  • بهبود زخم را تقویت می کند: روی به تشکیل بافت جدید پوست کمک می کند و به بهبود زخم ها، سوختگی ها و سایر آسیب های پوستی سرعت می بخشد.
  • التهاب را کاهش می دهد: روی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش قرمزی، تورم و تحریک روی پوست کمک کند.
  • محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش: روی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و مانع از نفوذ اشعه های مضر UV به پوست و ایجاد آسیب می شود.
  • تولید چربی را تنظیم می کند: روی به تنظیم تولید سبوم کمک می کند، ماده ای روغنی که می تواند منافذ را مسدود کند و باعث آکنه شود.
  • با آکنه مبارزه می کند: روی به دلیل خواص ضد باکتریایی اش شناخته شده است که می تواند به مبارزه با باکتری های مولد آکنه و جلوگیری از جوش زدن کمک کند.
  •  اثرات ضد پیری: روی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و لکه های پیری کمک کند.

به طور کلی، ترکیب روی در روتین مراقبت از پوست می تواند به بهبود سلامت کلی و ظاهر پوست شما کمک کند.

مزایای زینک در تقویت کننده ناخن

  • رشد ناخن ها را تقویت می کند: روی به تولید سلول های جدید کمک می کند که می تواند منجر به رشد سالم تر ناخن شود.
  • تقویت ناخن ها:باتولید پروتئینی که ساختار ناخن ها را می سازد، به تقویت ناخن ها کمک می کند.
  • از مشکلات ناخن جلوگیری می کند: روی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به جلوگیری از مشکلات رایج ناخن میشود ناخن های شکننده و لکه های سفید کمک کند.
  • با عفونت ناخن مبارزه می کند:روی دارای خواص ضد قارچی است که می تواند به مبارزه با عفونت ناخن مانند قارچ ناخن کمک کند.
  • ظاهر ناخن ها را بهبود می بخشد: مصرف منظم روی می تواند به بهبود ظاهر ناخن ها کمک کند و آنها را براق، قوی و سالم نشان دهد. 

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روی می تواند منجر به عوارض جانبی شود، بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر مکملی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

عوارض مصرف قرص زینک پلاس

مکمل زینک پلاس هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می شود، می توانند یک راه ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود چندین جنبه از سلامت شما باشند. با این حال، عوارض قرص زینک پلاس که ممکن است جزئی باشد را نیز باید در نظر گرفت . اغلب مکمل های های زینک بدون عوارض هستند اگرچه در برخی افراد با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه بوده‌اند . مکمل زینک با جذب برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل دارد و ممکن است اثر بخشی آن هارا کاهش دهد. اگر پس از مصرف مکمل های زینک، دچار عوارض جانبی شدید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید. در صورت تداوم علائم، با یک متخصص مشورت کنید.

کلام پایانی

در پایان یا توجه به اطلاعاتی که در این مقاله در ارتباط با نقش های حیاتی مکمل زینک بیان شد توصیه می گردد پس از انجام آزمایش و مشورت با پزشک دوز مناسبی از این مکمل را به صورت روزانه دریافت کنید .

سوالات متداول

آیا مصرف قرص زینک پلاس باعث افزایش مو های زائد می شود؟

یکی از عوارض جانبی مکمل زینک پلاس می‌تواند افزایش رشد موهای زائد باشد. زینک در سلامت فولیکول مو نقش دارد و مصرف زیاد آن تمام فولیکول‌های مو، حتی موهای زائد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا مصرف مکمل زینک پلاس باعث چاقی می شود؟

این سوال یکی از رایج ترین سئوال ها  در مورد قرص زینک پلاس است که بسیاری از خریداران آن را می‌پرسند. طریقه مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی در مطالعات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت که خیر؛ قرص زینک پلاس باعث افزایش وزن نمی‌شود. اما مواردی گزارش شده است که فرد در بدن خود نسبت به زینک و ویتامین‌های گروه ب کمبود زیادی داشته است. در این حالت مصرف زینک پلاس می‌تواند به افزایش اشتها و به دنبال آن چاقی منجر شود . در واقع کمبود روی می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل کند و سرعت متابولیسم را کاهش دهد. در نتیجه با کاهش متابولیسم، سوزاندن چربی سخت‌تر شده و فرد مبتلا به اضافه وزن می‌شود.

آیا مصرف قرص زینک پلاس بر روی چرخه قائدگی تاثیر دارد ؟

با آزمایش‌های مختلف مشخص‌شده است که زینک پلاس می‌تواند علائم رفتاری قبل از قاعدگی یا سندروم PMS را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.