دسته‌بندی نشده

آمپول فرینجکت چیست؟ و چه فوایدی دارد

آمپول فرینجکت چیست؟ و چه فوایدی دارد

آمپول فرینجکت یا آهن تزریقی برای وقتی که مکمل های خوراکی آهن تاثیری ندارند و یا فرد به دلایلی قادر به دریافت آهن به صورت خوراکی نیست ، استفاده می شود.

این آمپول در مواقعی که به تشخیص پزشک فرد مبتلا به کمبود آهن شدید است تجویز می شود. آمپول قرینجکت در داروخانه دکتر حبیبی و داروخانه آنلاین داروسازم به راحتی قابل دسترس است. همچنین ممکن است فرد دچار کاهش شدید سطح هموگلوبین و اکسیژن رسانی  شود و نیاز اضطراری به این امپول پیدا کند.

آهن موجود در آمپول فرینجکت به شکل فریک کربوسی مالتوز می باشد که نسبت به فرم رایج آن (فروسولفات) و همچنین به دلیل تزریقی بودن آن قدرت جذب بالاتری دارد.

آمپول کم خونی فرینجکت 50 میلی در ویال های ۲ میلی لیتری، ۱۵ میلی لیتری و ۲۰ میلی لیتری تک دوز در داروخانه های سراسر کشور موجود می باشد  که هر میلی لیتر حاوی ۵۰ میلی گرم آهن عنصری است.

موارد مصرف آمپول فرینجکت

از جمله خواص آمپول فرینجکت  این است که جهت درمان فقر آهن (کم خونی) و به طور کلی هنگامی که بدن فرد قادر به جذب آهن کافی از غذا نمی باشد (به دلیل تغذیه نامناسب یا جذب ضعیف) یا زمانی که به دلایلی بدن طولانی مدت خون از دست داده است، استفاده می‌گردد.

کاربرد آمپول فرینجکت در واقع در افرادی که به دلایلی چون عوارض جانبی یا پاسخ ناموفق به درمان و یا به دلیل بیماری طولانی مدت کلیوی یا نارسایی قلبی قادر به جذب آهن خوراکی نباشد،کربوکسی مالتوز فریک فرم تزریقی آهن است که  استفاده شده و کاربرد دارد. آهن یک ماده معدنی مهم است که بدن انسان جهت ساخت گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن به آن نیاز دارد.

هیدروکسید آهن در ترکیب با کربوکسی مالتوز، پلیمر کربوهیدراتی که آهن آزاد می‌کند و جایگزین ذخایر آهن موجود در هموگلوبین، میوگلوبین و آنزیم‌ها می‌شود که برای انتقال اکسیژن از طریق هموگلوبین کار می‌کند. جذب این دارو با حداکثر غلظت پلاسمایی ۳۷-۳۳۳ میکروگرم در میلی لیتر حذف و در نیمه عمر ۷-۱۲ ساعت صورت می‌گیرد.

طریقه مصرف آمپول فرینجکت

این آمپول بدون نسخه پزشک فروخته نمی شود.

مقدار دوز تزریق این دارو با توجه به تجویز پزشک بر اساس وزن بدن و سطح هموگلوبین فرد تعیین می شود.

بهتر است آمپول فرینجکت در بیمارستان یا درمانگاه تزریق شود تا در صورت نیاز کلیه تجهیزات اکسیژن رسانی و … در دسترس باشد.

بیشترین مقدار مجاز برای تزریق در هفته 1000 میلی لیتر است.

30 تا 40 دقیقه بعد از تزریق بیمار باید در بیمارستان تحت کنترل باشد.

تزریق و طریقه مصرف آمپول فرینجکت به صورت وریدی(یا داخل سرم) و آهسته از 15 دقیقه تا 60 دقیقه است.

آمپول فرینجکت در دوران بارداری و شیردهی

طبق اطلاعات دارویی درج شده در بروشور این دارو بهترین کار این است که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک صورت پذیرد. زبرا معمولا استفاده از  این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌ شود.با این وجود در صورت کمبود شدید آهن بدن مادر و تجویز پزشک متخصص، تنها در سه ماهه اول بارداری، قابل استفاده است.

آمپول فرینجکت در دوران شیردهی به دلیل احتمال ورود ترکیبات فرینجکت به شیر، غیر قابل مجاز بوده و منع مصرف دارد.

موارد منع مصرف 

  •  آلرژی شدید به ویژه آلرژی تنفسی یا آسم
  • سابقه بیماری قلبی ، سکته قلبی و مغزی
  • کم خونی غیر از کمبود آهن
  • عدم تعادل فشار خون
  • این دارو تداخل دارویی با مکمل های آن داشته و به طور کلی تا 5 روز بعد از مصرف هر نوع مکمل دارویی نباید از این دارو استفاده کرد.
  • مصرف این آمپول در کودکان توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی آمپول فرینجکت

برای مصرف آمپول فرینجکت،جهت جلوگیری از تغییر عملکرد و تأثیر داروها لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص در میان بگذارید. درمان خوراکی آهن نباید تا ۵ روز پس از تجویز آخرین مصرف آمپول فرینجکت شروع شود.

کلام پایانی

فقر آهن و یا کمبود آن می تواند بسیاری از مشکلات فیزیکی را به وجود آورد از این رو لازم است در صورت کمبود آهن برای درمان آن اقدام کنید. در این متن گفته شد که آمپول فرینجکت چیست؟ و نحوه مصرف آن را ذکر کردیم. در صورت تمایل به تهیه و بررسی مکمل آهن و کم خونی می توانید به سایت داروسازم مراجعه نومایید.

سوالات متداول

آیا آمپول فرینجکت داروی یخچالی است؟

بله؛ آمپول فرینجکت باید در یخچال نگهداری شود. در واقع چنانچه این دارو در دمای اتاق نگهداری شود خواص دارویی آن مختل خواهد گردبد.

آیا رژیم غذایی در کنار آمپول فرینجکت لازم الاجراست؟

بهتر است در صورت کمبود آهن از مواد غذایی حاوی آهن استفاده نموده و این رژیم غذایی را ادامه دهید؛ چه در صورت مصرف فرینجکت یا عدم مصرف آن مواد غذایی حاوی آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آیا می توان آمپول فرینجکت را در خانه تزریق است؟

خیر؛ این آمپول تنها با نسخه پزشک قابل تهیه بوده و همچنین تزریق آهن آهسته و تنها توسط پزشک یا کادر درمان و بهداشت صورت می گیرد. تزریق این دارو در منزل ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.