دسته‌بندی نشده

انسداد شریان های خونی

انسداد شریان مغزی داروسازم دات کام

انسداد رگ های خونی:

یکی از فوریت های پزشکی سکته مغزی میباشد که یکی از عمده ترین دلایل آن انسداد رگ های خونی میباشد. و جریان خون به مغز قطع میشود. این امر سبب از کار افتادن قسمت هایی از بدن  حتی در مواردی مرگ میشود.

انواع سکته مغزی:

حمله ایسکمیک گذرا

ایسکمیک

هموراژیک

از بین انواع سکته مغزی شایع ترین آن سکته مغزی اسکمیک میباشد.

حمله ایسکمیک گذرا را پزشکان هشدار سکته یا سکته خفیف میگویند. در این نوع سکته یک لخته خون برای مدت کوتاهی از رسدن خون به مغز جلوگیری میکند. و موجب بروز اسکمیک گذرا میشود.

سکته مغزی ایسکمیک:

به طور کلی میتوان گفت سکته مغزی زمانی ایجاد میشود. که یک لخته خون موجب انسداد انتقال خون به مغز میشود. لخته شدن خون به علت تصلب شریان میباشد. که آن به دلیل رسوب چربی در رگ ها میشود. این مفهوم شبیه به سکته قلبی میباشد اما تفاوت آن در این است که در سکته قلبی شریان های ورودی به مغز بسته میشود. اما در سکته مغزی باعث بسته شدن شریان های مغزی میشود.

یک سکته قلبی ایستمیک میتواند یک نوع آمبولیسم باشد. به این معنی که 15 درصد از سکته های مغزی آمبولیسم به علت بیماری فیبریلاسیون دهلیزی میباشد. زیرا که ضربان قلب نا منظم میشود و لخته خون از قسمتی از بدن به قسمت دیگر منتقل میشود.

سکته مغزی هموراژیک هنگامی رخ میدهد که یک رگ در بدن پاره یا شکافته میشود. سکته قلبی هموراژیک به دو نوع آنوریسم و بدشکلی شریان وریدی تقسیم میشود.

آنوریسم:

این نوع از سکته به علت ضعف دیواره سرخرگ قسمتی از آن بیرون میزند و قسمتی از آن پاره میشود.

بدشکلی شریان وریدی:

این نوع از سکته به شکل عروق خونی ای هستند. که به طور غیر طبیعی رشد کردند. چنین رگ هایی اگر پاره شوند باعث سکته مغزی میشود.

علائم سکته قلبی:

معمولا اختلالاتی در چهره، صحبت، دست ها و… رخ میدهد که در صورت بروز هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

بریده بریده صحبت کردن،

پایین افتادن صورت هنگام لبخند زدن،

گیجی،

سرگیجه،

از دست رفتن تعادل،

بی حسی دست و پا و….

درمان سکته مغزی:

یکی از مهم ترین عوامل در درمان سکته مغزی زمان است. هر چه سریع تر برای بهبود آن اقدام کنید زودتر نتیجه خواهید گرفت.

سکته مغزی ایسکمیک:

این مورد به سابقه پزشکی فرد بستگی دارد. اگر در عرض 3 ساعت اول برای درمان آن اقدام شود پزشک به شما داروی فعال کننده بافتی پلاسمینوژن TPA تجویز میکند. پزشکان میتوانند به غیر این تجویز ها به حذف فیزیکی لخته و همچنین دارو های حل کننده لخته استفاده کنند.

سکته مغزی هموراژیک:

یکی از دلایلی که باعث رخ دادن خونریزی مغزی میشود. میتوان سکته مغزی هموراژیک نام برد. در این نوع سکته مغزی میتوان گفت تقریبا 15 درصد از افراد به آن مبتلا میشوند. و 40 درصد از مرگ و میر ها را به خود اختصاص داده است.

هموراژ معمولا ممکن است در اثر پاره شدن عروق مغزی رخ دهد. در این حالت میتوان گفت رگ های مغزی پاره شده و خون به مغز نفوذ میکند. و باعث کشته شدن سلول های مغزی میشود.

فشار خون بالا و همچنین بالا رفتن سن میتواند باعث این عارضه شود. در برخی مواقع فشار خون بالا و چربی خون باعث بروز این مشکل شود. حتی میتوان سکته مغزی هموراژیک را دلیل بر بیماری AVM یا بروز ناهنجاری عروق مغزی میشود. این بیماری میتواند به دلیل در هم پیچیدن رگ های مغزی میباشد. در موارد بسیاری این مشکل یک عارضه نادر میباشد. اما به محض تشخیص به راحتی قابل درمان میباشد. خونریزی یا سکته هموراژیک میتواند در اثر ضربه مغزی نیز ایجاد شود.

علائم سکته هموراژیک:

احساس ضعف و فلجی در دست و پا

اختلال گفتاری

مشکلات بینایی

مشکل در عملکرد حافظه

در صورت بروز هر کدام از این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

تاثیرات AVM بر کدام قسمت مغز میباشد؟

لوب جلویی مغز مرکز تفسیر گفتمان و گفتار های پیجیده ، هماهنگی حرکات و تنظیم کننده گفتمان

لوب پریتال:

مسئول درک و پردازش اطلاعات حسی مانند سرما و گرما و…

لوب تمپورال:

مرکز پردازش اطلاعات شنوایی ، حافظه و یادگیری

لوب امسپیتال:

لوب امسپیتال یا پس سری مرکز پردازش اطلاعات بینایی است که میتواند تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرند.

درمان سکته هموراژیک:

سکته مغزی هموروژیک بسته به شرایط بیمار و میزان هوشیاری آن قابل درمان است. حتی رسیدن به موقع به مراکز درمانی میتواند درمان را تسهیل بخشد. پزشک نیز میتواند با جایگذاری استنت و یا تزریق دارو برای ترمیم رگ ها استفاده کرد. مهمترین مسئله در این موقع، زمان رساندن بیمار به اورژانس و تشخیص به موقع آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.