دسته‌بندی نشده

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

یائسگی:

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

وقتی عملکرد تخمدانی با افزایش سن کاهش می یابد، تخمک گذاری به طور منظم رخ نمی دهد که موجب نامنظمی و یا متوقف شدن قاعدگی می گردد. در نهایت، تخمدان ها تخمک گذاری را متوقف کرده و قاعدگی ها نیز به طور کامل قطع می شوند. در واقع این فرایند در اثر کاهش میزان تولید استروژن و پروژسترون از تخمدان های فرد ایجاد می گردد. هنگامی که یک خانم 12 ماه متوالی قاعدگی را تجربه نمی کند، وارد دوره یائسگی شده است.

 

سن یائسگی:

یائسگی در سنین 45 تا 55 سالگی زنان اتفاق می افتد که در این دوران دیگر فرایند تخمک گذاری متوقف شده و پریودهای قاعدگی خاتمه می یابد و  بعد از وقوع دوران یائسگی فرد دیگر قادر به بارداری نخواهد بود. وقوع یائسگی به صورت ناگهانی نخواهد بود و ظرف چندین سال تغییراتی در چرخه های قاعدگی ایجاد می گردد. در دوران یائسگی در نتیجه افت مقدار استروژن علائمی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی و خشکی واژن روی می دهد. یائسگی بخشی از روند طبیعی زندگی زنان می باشد و نیازی به درمان ندارد. اما تغییرات و علائم یائسگی ممکن است روند نرمال زندگی را مختل کرده و آزاردهنده باشد.

 

درمان خانگی یائسگی:

نوسانات هورمونی در دوران پیش یائسگی و یائسگی سبب می شود فرد احساساتی مانند اضطراب، خستگی، تحریک پذیری و تغییرات خلقی غیر معمول را تجربه کند. در این شرایط برای درمان خانگی یائسگی می توان به مواردی مانند ریلکسیشن، تکنیک های کاهش استرس، تنفس عمیق، ماساژ، مصرف مواد مغذی مناسب و ورزش روزانه توجه داشت.

 

علائم یائسگی:

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

گرگرفتگی

گرگرفتگی از علائم شایع یائسگی محسوب می شود. این حالت در اثر کمبود استروژن رخ می دهد و برای سال ها بعد از یائسگی نیز باقی می ماند. گرگرفتگی موجب احساس گرمای ناگهانی به همراه قرمز شدن پوست و تعریق است. گرگرفتگی ممکن است به طور ناگهانی در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد و تنها چند ثانیه یا چند دقیقه به طول می انجامد.

 

پیشگیری و کنترل گرگرفتگی :

تغییرات در سبک زندگی اهمیت بسزایی در پیشگیری و کنترل گرگرفتگی دارد. این تغییرات شامل پرهیز از مصرف کافئین و نوشیدنی های داغ هستند. تکنیک های ذهنی همانند مدیتیشن و هیپنوتیزم ممکن است در رفع این اثر یائسگی کمک کننده باشند. یائسگی سبب ذخیره بیشتر انرژی در بدن می گردد و این بدین معنی است که فرد به آسانی چربی و کالری نمی سوزاند؛ این اثر موجب افزایش وزن می گردد.

 

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

نوسانات خلقی

یائسگی اساسا خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. فرد ممکن است در یک روز احساس خوشحالی داشته و به خود علاقه مند باشد اما در روز دیگر این حالات را تجربه نکند.  همچنین ممکن است نوسانات خلقی را موجب شود که باعث کج خلقی و زودرنجی  شود.  یائسگی می تواند عامل محرک افسردگی باشد. خواب نیز مسئله ای چالش برانگیز در دوران یائسگی است. افت استروژن می تواند موجب گرگرفتگی و تعریق شبانه شود که فرد را از خواب بیدار می کند. به دلایل نامشخص، یائسگی حافظه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کم حافظگی با افزایش سن شیوع بیشتری می یابد اما این که یائسگی عاملی این وضعیت است و یا عامل دیگری ایفای نقش می کند، مشخص نیست.

بی اختیاری

بی اختیاری ادراری به از دست دادن غیر ارادی ادرار اشاره دارد که اغلب ناخوشایند و آزاردهنده می باشد. به خاطر داشته باشید برای مقابله با بی اختیاری ادرار ناشی از یائسگی می توان گزینه های غیر دارویی را در نظر داشت (درمان خانگی یائسگی). در این شرایط بهتر است به مقدار کافی آب بنوشید تا ادرار رقیق بماند همچنین از مصرف نوشیدنی های اسیدی و کافئین دار نیز اجتناب کنید زیرا این ترکیبات دیواره مثانه را تحریک می کند. گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی و کافئین از جمله مواردی است که بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. ورزش های کگل از دیگر گزینه های درمان خانگی یائسگی در مورد بی اختیاری ادرار می باشد انجام این ورزش ها به تقویت ماهیچه های کف لگن کمک می کند و اپیزودهای بی اختیاری ادرار را کاهش می دهد (درمان خانگی یائسگی).

 

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

تعریق شبانه

تعریق شبانه از دیگر علائم آزاردهنده یائسگی می باشد. در این شرایط نیز گزینه هایی برای درمان خانگی یائسگی تعریف می شود. پوشیدن لباسی سبک، استفاده از ملحفه های نازک به هنگام خواب شبانه، استفاده از وسایل خنک کننده، نوشیدن آب خنک در طول شب و استفاده از پک های یخ زیر بالش از مواردی است که برای مقابله با تعریق شبانه می توان از آن بهره برد.

 

خشکی واژن

یائسگی سبب کاهش هورمون های تخمدانی و خشکی واژن می گردد. خشکی واژن نیز ممکن است نزدیکی های دردناک را همراه داشته باشد. در این شرایط نیز ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می تواند در درمان خانگی یائسگی موثر باشد.

 

نقش لوبریکانت در درمان خانگی یائسگی:

لوبریکانت های واژینال از گزینه های درمان خانگی یائسگی محسوب می شود زیرا این محصولات بدون نسخه قابل تهیه می باشند. لوبریکانت ها پیش از نزدیکی استفاده شده و سبب کاهش اصطکاک می گردد.

 

نقش مرطوب کننده های واژن در درمان خانگی یائسگی:

مرطوب کننده های واژن از دیگر گزینه های درمان خانگی یائسگی می باشد. این محصولات به حفظ رطوبت مناسب واژن کمک می کند و در موارد خفیف آتروفی واژن انتخاب مناسبی است. در آتروفی واژن ناحیه ولو و داخل واژن خشک شده و انعطاف مناسب خود را از دست می دهد. همچنین استفاده از مرطوب کننده های واژن سبب حفظ pH واژن در محدوده نرمال می گردد.

 

هورمون درمانی یائسگی

هورمون درمانی یائسگی با هدف بهبود علائم یائسگی استفاده می شود. استروژن در هورمون درمانی یائسگی در تخفیف علائم نقش دارد و استفاده از پروژستین که ساختاری شبیه به پروژسترون دارد با هدف پیشگیری از سرطان رحم در هورمون درمانی یائسگی استفاده می شود. زیرا استروژن به تنهایی سبب رشد بیش از حد دیواره رحم می شود که احتمال ایجاد سرطان رحم را به دنبال دارد. خانم هایی که هیسترکتومی انجام داده اند در خطر ابتلا به سرطان رحم قرار ندارند و بنابراین هورمون درمانی یائسگی در این افراد مبتنی بر استفاده از استروژن خواهد بود.

– گیاهان دارویی حاوی فیتواستروژن و درمان یائسگی

فیتواستروژن ترکیبات مشتق شده از منابع گیاهی می باشد که ساختار شیمیایی آنها شبیه به هورمون استروژن است.خانم هایی که نمی توانند از استروژن استفاده کنند از ترکیبات فیتواستروژن نیز نمی توانند استفاده کنند.

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

 

 

 

 

 

 

 

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

درمان گرگرفتگی زمان یائسگی

-بلک کوهش و درمان یائسگی

گیاه بومی آمریکای شمالی بلک کوهش است که از ریشه و ریزوم این گیاه در تولید برخی مکمل ها و قرص های  گیاهی استفاده میشود.نام تجاری این مکمل گیاهی سیمی فوگل است.سیمی فوگل در درمان گرگرفتگی یائسگی بکار می رود.

 

 

قرص سیمی فوگل 30 عددی گل دارو Goldaru CimifugolF.C.30Tab

– ترکیبات طبیعی در درمان یائسگی

نقش ترکیبات طبیعی در درمان یائسگی بسیار مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است (برای مثال درمان گیاهی گرگرفتگی یائسگی). اما هیچ یک از مطالعات تاکنون ارتباط دقیق بین ترکیبات طبیعی و درمان یائسگی را روشن نکرده است. برخی از ترکیبات طبیعی می تواند با مصرف برخی داروها تداخل داشته و یا منجر به بروز عوارض جانبی گردد. البته رعایت سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی متعادل حاوی انواع میوه ها و سبزیجات و غلات کامل و پرهیز از مصرف چربی های اشباع، روغن و شکر می تواند علائم یائسگی را بهبود بخشد. توصیه می شود روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم و حداقل 800 تا 1000 واحد بین المللی ویتامین دی مصرف نمائید.

کلسیم سیترات آپوویتال Calcium Citrate Apovital Tab

– ویتامین ایی موثر در درمان یائسگی

برخی تحقیقات اندک نشان داده است استفاده از مکمل های ویتامین ایی می تواند در درمان یائسگی یا تخفیف علائم یائسگی موثر باشد. باید یادآور شد دوز بالای ویتامین ایی به کار رفته در مکمل ها می تواند احتمال بروز خونریزی و تداخل با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را افزایش دهد.

 

(آلفا)ویتامین ای 400 Alfa Vitamins Vitamin E 400 iu 100 SoftGel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.