دسته‌بندی نشده

شستشوی صورت ، فوم یا ژل ؟

شستشوی صورت ، فوم یا ژل ؟ داروسازم.کام

دنیای مراقبت از پوست بسیار گسترده و پر رمز و راز می باشد. با وجود داشتن گزینه های فوق العاده، گاهی اوقات تصمیم گرفتن برای انتخاب محصول متناسب با نوع پوست کار را دشوار می کند. شستشوی صورت یکی از مهمترین اقدامات مراقبت از پوست است.

شبها تا زمانی که مطمئن نشدید که پوست صورتتان کامل تمیز نشده، به رختخواب نروید. برای تهیه ژل شستشوی صورت یا فوم بهتر است  اول نوع پوست خود را بخوبی بشناسید و تشخیص دهید دارای چه نوع پوستی هستید.

فوم شستشوی صورت

فوم شستشوی صورت از پاک کننده های قوی است که با نوعی کف به مبارزه مواد زائد موجود بر روی پوست می رود. پوست های معمولی، چرب و مستعد آکنه و پوست های ترکیبی بهتر است از فوم شستشو استفاده نمایند . فوم نسبت به شوینده های دیگر پوست را عمیق تر پاکسازی می کند. باعث از بین بردن چربی اضافه پوست و آلودگی های آن می شود.

بنابراین در صورتی که پوست بسیار آلوده بوده یا در معرض گرد و غبار قرار گرفته است و یا آرایش سنگین دارد بهترین انتخاب برای پاکسازی عمیق استفاده از فوم شستشو می باشد.

محصولاتی همچون فوم شستشوی صورت پوست را از حالت چربی دور می کنند . البته در برخی مواقع پوست را خشک می کنند. بنابراین اگر پوست شما یکی از پوست های معمولی، خشک، حساس و ترکیبی می باشد بهتر است از این محصول استفاده نکنید .

 

فوم‌های شستشو از نظر کارایی و قدرت پاک کنندگی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. فوم های حاوی سولفات:

این نوع فوم دارای سورفاکتانت های سولفاته مانند سدیم لوریل سولفات می باشد.  شوینده بسیار قوی محسوب شده و ممکن است پوست را خشک و حساس کند. باعث ایجاد تحریک، قرمزی و سوزش کند. این نوع فوم برای پوست های چرب که نیاز به پاکسازی عمقی پوست و همچنین کنترل چربی و از بین بردن چربی های اضافه و پاکسازی منافذ پوست از آلودگی دارند بسیار مناسب بوده و پوست این افراد را به طور مطلوبی پاکسازی می نماید.

نکته: در صورتی که پوستی حساس داشته و با استفاده از این محصولات دچار تحریک و التهاب و همچنین خشکی پوست می شود، توصیه می شود از فوم های سولفات دار دوری کنید. چرا که این مواد شوینده خشن و قوی بوده و پوست را زبر، قرمز، کم آب و چربی طبیعی پوستتان را حذف می کنند.

  1. فوم های بدون سولفات:

این نوع فوم ها از سورفاکتانت های ملایم تری تشکیل شده اند . با ایجاد کف و فوم، از سفت و تحریک شدن پوست جلوگیری می کنند. این فوم ها به علت ملایم بودن در بازار از فروش و طرفداری بیشتری برخوردارند. چرا که فاقد مواد صابونی بوده و پوست را خشک و ملتهب نمی کنند.بنابراین اگر دارای پوستی حساس، مختلط، معمولی هستید بهتر است این نوع فوم ها را انتخاب نمایید. این نوع فوم دارای بافت سبکی است. قبل از بیرون آمدن از تیوپ یا بسته بندی، به حالت کرمی یا کف آلود می باشند. حالت کرمی به گونه‌ای است که وقتی آن را بر روی پوست مرطوب ماساژ می‌دهیم، در مدت زمان کوتاهی با مخلوط شدن با آب، کف کرده و حالت فومی به خود می‌گیرد. شوینده‌های فومی معمولا پوستی نرم، مرطوب و لطیف بر روی صورت به جا می‌گذارند.

 

مزایای فوم شستشوی صورت

  • پاکسازی
  • تسکین دهنده
  • مرطوب کننده

 

شیوه استفاده از فوم شستشوی صورت

ابتدا دست ها را کامل شسته، صورت را با آب مرطوب کنید.  دو یا سه بار پمپ فوم صورت را روی کف دست فشار دهید.

دست ها را به هم مالیده تا فوم روی هر دو کف دست پخش شود. بعد فوم چسبناک را به صورت تان بمالید و با انگشتان دست آن را روی پیشانی، امتداد گونه ها ، بینی و چانه ماساژ دهید. در آخر فوم شست و شوی صورت را با آب از روی صورت پاک کنید . صورت را با یک حوله تمیز خشک کنید.

 

ژل شستشوی صورت

این نوع از پاک کننده های ژلی بافتی کاملا متفاوت دارند و همانند فوم سبک هستند . با این تفاوت که قوام آنها به نسبت بسیار ضخیم تر است.  ژل صورت به صورت یک مایع شفاف است که فرمولاسیون ملایم تری نسبت به فوم صورت دارد .برای انواع پوست می توان از آن استفاده کرد. این محصول برای افرادی که دارای پوست ترکیبی یا طبیعی هستند توصیه می شود.

برای استفاده از ژل، لازم است کمی حوصله‌ی بیشتر صرف کنید. محصول را به خوبی بر روی پوست، ماساژ دهید تا آلودگی و چربی را به خود جذب کند.

اگرچه ژل شستشوی صورت برای خلاص شدن از شر روغن اضافی و سبوم موثر است. اما در صورت داشتن پوستی خشک و حساس پوست شما را مستحکم و به طور عجیبی کشش می دهد . برخلاف فوم که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد باعث خشکی پوست نمی شود.

 

ژل شستشو صورت چه ویژگی هایی دارد؟

پاک کننده های ژل مبتنی بر آب هستند . از ترکیبات ملایمی مانند عصاره گل، روغن درخت چای و روغن های اساسی تشکیل شده اند که نه تنها حساسیتی ایجاد نمی کنند بلکه با انواع پوست سازگار می باشند. به طور معمول در بین افرادی که پوست حساس و مستعد به آکنه دارند، مورد توجه قرار گرفته است.
ژل شستشو اغلب فاقد سولفات هستند . با ماساژی که بر روی پوست داده می شوند در اولین مرحله بخوبی پوست را تمیز و پاک می کنند . گاهی اوقات نیز دارای دانه های ریز اسکراب بوده که همراه با تمیز کردن پوست لایه برداری ملایم نیز انجام می دهند تا منافذ پوست عمیقا پاکسازی شوند.

 

مزایا

پاکسازی عمیق

مبارزه با آکنه

تسکین دهنده و مرطوب کننده

 

شیوه استفاده از ژل شستشوی صورت

مقداری از ژل را روی نوک انگشتان یا کف دست خود بریزید . آن را به تمام قسمت های صورت بزنید . با حرکت دایره ای صورت خود را به آرامی ماساژ دهید. توصیه می شود از مرکز صورت خود شروع کرده و به طرفین حرکت کنید.

بعد از گذراندن وقت کافی برای تمیز کردن منطقه T و اطراف بینی، صورت خود را با آب بشویید و منتظر تاثیرات عالی در مدت زمان کوتاه باشید.

 

تفاوت فوم و ژل شستشو در چیست؟

ژل های شستشو شامل ترکیباتی است که ویسکوز هستند. بافت ژلی و لزجی به محصول می دهند. با وجود اینکه این محصولات پس از استفاده با آب آبکشی می شوند، ولی تا حدی فیلمی نازک بر روی صورت بجا میگذارند و در نهایت نرمی بجا میگذارند.

ژل شستشو برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب تر از فوم است.

با وجود اینکه هدف هر دو محصول، شستشوی پوست از آلودگی‌ها، ذرات معلق نشسته بر روی پوست و سبوم اضافی نشسته بر روی بافت پوست است، اما تفاوت‌هایی بین حالت و عملکرد فوم و ژل وجود دارد.

فوم ها کاربری راحتتری دارند و بصورت فوم از ظرف خارج می شود. لذا نیازی به مالش زیاد برای تولید کف ندارند. از این رو کاربری بسیار آسانی دارند . برای زمانی که فرصت کم است مثلا برای مسافرت ها گزینه خوبی است.

اما از نظر فرمولی فوم ها برای تولید کف، میزان سورفاکتانت بیشتری نسبت به ژل ها دارند و کمی خشن تر هستند. از این رو اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از فوم ها استفاده نکنید.

از طرفی چون ژل‌ها مدت زمان بیشتری روی پوست مانده و با استفاده از براش‌های مخصوص یا انگشتان دست ماساژ داده می‌شوند، امکان اینکه پوست را با ترکیبات موثر موجود در خود تغذیه و درمان کنند، بیشتر است. ماساژ کمک می‌کند مواد موجود در شوینده‌ها به لایه‌های زیرین پوست نیز نفوذ کنند.

فوم‌ها اغلب سبک‌تر بوده و استفاده از آن‌ها بر روی پوست، ایجاد سنگینی و تحریک نخواهد کرد. در برابر فوم، ژل‌ها بافت غلیظ‌تری دارند که باعث می‌شود مقدار کمتری از آن مصرف شود و محصولی به صرفه‌تر از فوم بنظر بیاید.

 

برای تهیه شوینده صورت مخصوص پوستم، ژل بخرم یا فوم؟

همه چیز به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوستی چرب یا بسیار براق دارید که می‌خواهید چربی آن را کنترل کرده ، کمتر به جوش‌های سرسیاه و سرسفید گرفتار شوید، یک ژل شوینده پوست چرب محصول بهتری برای شما خواهد بود. چون وقتی این محصول غلیظ و غنی را با حوصله بر روی پوست ماساژ می‌دهید، می‌تواند به خوبی به لایه‌های پوست نفوذ کرده و چربی و آلودگی‌ها را کاملا پاک کند.

حتی برخی از ژل‌های شستشو مجهز به دانه‌های اسکراب بوده و به همین دلیل می‌توانند با یک لایه برداری ملایم و خفیف، پوست را روشن و تازه کنند. به نظر می‌آید که ژل ها با وجود مدت بیشتری که روی پوست ماساژ داده می‌شوند، قدرت بیشتری در نفوذ به پوست و پاکسازی منافذ آن از آلودگی‌ها و سبوم مازادی که منافذ را مسدود کرده، دارند.

برای پوست‌های خشک و حساس، شوینده‌های فوم بدون سولفات و فاقد مواد صابونی، بهترین گزینه هستند. چرا که فوم‌ها بافتی بسیار سبک و نرم داشته، نیاز به ماساژ زیادی بر روی پوست ندارند و خیلی سریع سطح پوست را تمیز می‌کنند. به‌علاوه، فوم‌های مخصوص این پوست‌ها اغلب بدون پارابن، عاری از عطر و رایحه‌های حساسیت‌زا و فاقد ترکیبات خشک کننده‌ی پوست هستند که باعث می‌شود محصولی ایده آل را برای پوست‌های خشک و حساس بسازند.

یک پوست معمولی و مختلط می‌تواند از دو شوینده‌ی فوم و ژل بهره‌مند شود و بهتر است هر دو محصول را امتحان کرده و محصولی را که سازگاری بهتری با پوستش دارد، انتخاب کند. با دانستن این نکات از تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو می‌توانی تصمیم بهتری در انتخاب آن‌ها داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *