دسته‌بندی نشده

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی چیست؟سیستم لنفاوی مجوعه ای از بافت ها,رگ ها,اندام هایی است که مایع بافت اضافی را جمع آوری و فیلتر می کنند.سپس آن را به جریان خون باز میگرداند.سیستم لنفاوی بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد.سیستم لنفاوی بخش حیاتی از سیستم دفاعی بدن است.غدد لنفاوی اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن است.غدد لنفاویی گرد و کوچک و لوبیایی شکل است.در غدد لنفاوی تعداد بسیاز زیادی گلبول سفید به نام لنفوسیت وجود دارد.که به بی اثر کردن عوامل خارجی نظیر باکتری ها کمک می کندو از بدن مقابل ویروس ها محافظت میکند.

غدد لنفاوی یا گره لنفاوی ساختارهای لوبیایی شکل کوچکی هستند.که عضوی از سیستم ایمنی بدن به حساب می آیند.این غدد ها بررسی و پایش مایع است.که درسیستم لنفاوی جریان دارد و از طریق عروق لنفاوی به این غدد وارد می شوند.غدد لنفاوی حاوی تعداد بالایی گلبول سفید هستند.که کار مبارزه با میکروب ها وعوامل بیماری زا را برعهده دارد.

 

دونوع لنفوسیت وجود دارد:

لنفوسیت B:

این لنفوسیت انتی بادی تولیدمی کنند.که به میکروب ها میچسبد و به سیستم ایمنی این مکان را می دهندتا بفهمند که باید این میکروب را از بین می برد.

لنسوفیتT:

این Tیا سلول Tعملکرد گوناگون دارند.برخی از آنها میکروب ها رو از بین می برند.درحالی که برخی دیگر روی سلول ایمنی خاصی را بیشتر یا کمتر تولید کند.

ساختارغددلنفاوی

طول غدد لنفاوی حدود 0/1الی2/5سانتی متر متغییر است.غدد لنفاوی در یک کپسول محصور شده است و یک فرو رفتگی در سطح آن وجود دارد.

انواع غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در نقاطی از بدن که به میکرو ارگانیسم خارجی حساس اند

قسمت های دارای لنف:

*لنف نود گردن

غدد لنفاوی گردن بر اساس نوع قرار گیری آنها دسته بندی می شود:

*غدد لنفاوی خلفی گردن

این غدد در پشت نوار ماهیچه ایی درکنار گردن واقع شده است.این غدد زمانی متورم می شوند که فرد در معرض بیماری عفونی قرار می گیرد.

*غدد لنفاوی زیر بغل

معمولا بین 10الی 40 غدده لنفاوی در زیر بغل است این غدد در زیر بغل برای تشخیص سرطان سینه مهم است

*غدد لنفاوی کشاله ران

به این غدد در کشاله ران قرار دارد.از آنجایی که این غدد فیلتر کردن لنف از ناحیه مچ پا تا کشاله ران هستند.

سرطان غدد لنفاوی به دو صورت ظاهر می شود:

ممکن است از جای دیگری در بدن ظاهر می شود.

با این که ممکن از غددلنفاوی شروع شود که را لنفوم می نامید.

دونوع لنفوم عبارت از :

*لنفوم هوچکین

*لنفوم غیر هوچکین

بهترین درمان این بیماری به نوع وشدت آن بستگی دارد.گزینه درمانی ممکن است شامل شیمی درمانی و پرتو درمانی و پیوند مغز استخوان

تشخیص بیماری غدد لنفاوی چیست؟

برای تشخیص بیماری های مرتبط با غدد لنفاوی ممکن است پزشک وآزمایش انجام دهید.

بررسی سابقه پزشکی

پزشک می خواهد بداند که ورم غدد لنفاوی چه زمانی و چگونه ایجاد شده و اینکه ایا اعلائم دیگری دارد

روش حفظ سلامت غدد لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی تاثیر زیادی روی وضعیت کلی سلامتی دارد.این سیستم تا حدی زیادی به سیستم گردش خون وابسته است. اما با وجود رابطه اغلب سیستم لنفاوی نادیده گرفته می شود.

مواد غذایی مناسب برای غدد لنفاوی

سیر:

سیر عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کرده وبا میکروب های مضر مبارزه می کند.این ماده غذایی هم چنین گردش خون را بهبود می بخشدو به پاک سازی سموم بدن کمک میکند.این ماده غذایی می تواند عملکردسیستم لنفاوی را تقویت می کند.این ماده غذایی مناسب می تواند عملکرد سیستم لنفاوی را تقویت کنید.

زنجبیل:

زنجبیل اثرات مفیدی روی گوارش و گردش خون دارد.2سیستمیکه به طور مستقیم باسیستم لنفاوی مرتبط است.

دانه چیا:

دانه چیا حاوی فیبر پروتین واسیدهای چرب امگا3است.دانه چیا سیستم لنفاوی را بهود می بخشد.سلامت روده را حفظ می کند.اسید های چرب امگا3 به کاهش التهاب کمک می کند

زیتون و روغن زیتون:

روغن زیتون به دلیل خواص برای پشتیبانی از سیستم قلبی و عروقی دارد.هرآنچه برای گردش خون مفید است برای سیستم لنفاوی نیز مفید است.

زرد چوبه:

زرد چوبه دارای خواص ضد التهابی است.می تواند به افرادی که مشکلات مرتبط با تخلیه لنفاوی دارندکمک کند.

مرکبات:

مرکبات دارای خواص سم زدایی بسیاری هستند.برای بهرمند شدن از این خواص می توان لیمو/پرتقال/نارنگی/پرتقال خونی مصرف کنید.این میوه ها همگی دارای آنزیم های قوی همراه با ویتامین سی هسند.که از بدن پشتیبانی می کند.وبه بهبود گوارش و عملکرد سیستم لنفاوی کمک میکند.می تواند از این میوه ها به عنوان بخشی از وعده غذایی/میان وعده/آبمیوه……

سبزی های دریایی:

سبزی های دریایی به سم زدایی بدن کمک می کند.علاوه بر این سبزیجات دریایی مایعات اضافی که ممکن است در بافت های انباشته شوندو عملکرد سیستم لنفاوی را کندتر کنند و از بین ببرد.

تمرین های مناسب برای غدد لنفاوی چیست؟

مویرگ های لنفاوی بخش آغازین سیستم لنفاوی هستند.این مویرگ ها رگ های کوچکی هستند. که وارد سیستم لنفاوی می شود.دهانه مویرگ ها به رشته های تثبیت کننده متصل است.

غد لنفاوی کشاله ران چیست؟

دومنطقه در کشاله ران وجود دارد که می توانیم به دنبال غدد لنفاوی در آنها می باشد:

*زنجیره افقی غده ها را در کشاله ران درست زیر رباط احساس کنید

*غدد لنفاوی را در کشاله ران دیگر نیز بررسی میکند.

*زنجیرعمودی را در امتداد ران فوقانی احساس کنید.

متورم شدن غدد لنفاوی گردن

متورم شدن غدد لنفاوی معمولا درنتیجه قرار گرفتن در معرض باکتری ها و ویروس ها رخ می دهد.نواحی رایجی که می توان باعث تورم غدد لنفاوی شوید.شامل گردن/زیر فک/زیربغل/کشاله ران هستند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.