دسته‌بندی نشده

مولتی ویتامین مینرال را از هفته چندم بارداری مصرف کنیم ؟

مولتی ویتامین های بارداری

از آن جایی که دوران بارداری، یک دوره حساس بحساب می آید، یک مادر برای حفظ سلامت خود و جنین نیاز به یک تغذیه مناسب دارد که تمامی نیاز های بدن خود را تامین کند.اما گاهی مواقع بدلیل ویارهای مادر و حالت بدنی او ممکن است نتواند از تمامی مواد معدنی و ویتامین ها استفاده کند به همین علت استفاده از مولتی ویتامین بارداری مناسب با این دوره می تواند بسیار به شما کمک کند.

در دوران بارداری و حتی پس از آن، مصرف مواد معدنی و ویتامین ها در مقایسه با دوره های دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در دوران بارداری بدن مادر 3 برابر بیشتر از قبل از بارداری به ویتامین ها نیاز دارد و در دوران شیردهی این مقیاس 50 درصد افزایش می یابد.

بدن به مقدار بسیار کمی به ریز مغذی ها و ویتامین ها نیاز دارد اما همین مقدار کم در سلامت مادر و جنین بسیار موثر است، از آنجایی که در دوران بارداری با توجه به نیاز های تغذیه ای نوزاد، نیاز مادر به این مواد بیشتر می شود و اگر مادر به مقدار کافی از این املاح و موادمعدنی برخوردار نباشد ممکن است تاثیرات منفی برای جنین در زمینه های مختلف زیر بر جای گذارد که عبارتند از:

  • رشد
  • تکامل عصبی
  • تکامل شناختی
  • ریه
  • عملکردقلب
  • سیستم ایمنی

ترکیبات مولتی ویتامین مینرال

شرکت ها و متخصصانی که در کشور های مختلف به تهیه مکمل مولتی ویتامین مینرال می پردازند از ترکیبات مختلفی برای ساخت آن ها استفاده می کنند زیرا نیاز های بدنی افراد در کشور های مختلف متفاوت بوده و هر کشور با توجه به نیاز های مردم خود، مولتی ویتامین مینرال مناسب را می سازد. اما به طور کلی مولتی ویتامین های مینرال از ترکیبات زیر ایجاد شده اند:

  • ویتامین های گروه ب: (B12-B9-B7-B6-B5-B3-B2-B1)
  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D3
  • پتاسیم
  • ید
  • منگنز
  • منیزیم
  • بورات
  • روی
  • کلسیم
  • سلنیوم

خواص مولتی ویتامین مینرال بارداری

با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده مولتی ویتامین مینرال فواید بسیاری را برای مادر به دنبال دارد که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم:

اندام ها و اسکلت بدن جنین برای رشد مناسب، به ویتامین A نیاز دارند همچنین این ویتامین به بلوغ کامل نوزاد نیز کمک می کند و کمبود این ویتامین می تواند منجر به شب کوری و زایمان زودرس شود.

ویتامین C که در این مولتی ویتامین ها وجود دارد باعث می شود زمانی که شما از موادغذایی آهن دار استفاده می کنید،جذب بهتری از این ماده داشته باشید.

با توجه به فوایدی که این مکمل ها دارند، برای استفاده و خرید مولتی ویتامین بارداری می توانید به سایت داروسازم مراجعه فرمایید و نسب به خرید آنلاین دارو اقدام بفرمایید.

برای این که سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه های خود را حفظ کنیم نیاز به مقدار کافی از ویتامین D داریم زیرا این ویتامین در تنظیم کلسیم و فسفات بدن، موثر می باشد.

در هنگام زایمان، ممکن است بدن مادر دچار خونریزی شدید شود به همین علت در داخل مولتی ویتامین های مینرال از ویتامین K استفاده کرده اند که سبب افزایش حالت لخته شدن خون شده و از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

ویتامین هایی که در گروه B هستند در تکامل مغزی جنین بسیار موثر می باشند به طور مثال کمبود اسیدفولیک، مشکلات خونی و مادرزادی را به ذنبال دارد و علاوه بر این ممکن اسن باعث نقص لوله عصبی شود.

برای پیشگیری و یا رفع کم خونی مادر و همچنین جلوگیری از کمبود وزن جنین در این مولتی ویتامین ها از آهن استفاده می شود تا زمانی که کودک به دنیا آمد، وزن مطلوبی داشته باشد و علاوه بر این کمبود آهن، خطر مرگ و میر را در مادر به دنبال دارد.

وجود کلسیم در این مولتی ویتامین ها از اهمین ویژه ای برخوردار است به 3 علت:

  • سبب تکامل و استحکام استخوان های کودک می شود.
  • فشارخون مادر را در این دوره کنترل و تنظیم می کند.
  • موثر در تکامل قلب جنین می باشد.

روی و یا زینک بسیار موثر در رشد جنین بوده و سبب ایجاد وزن و قد طبیعی در جنین می شود و کمبود آن می تواند منجر به مسمومیت حاملگی، پارگی زودرس کیسه آب و ناهنجاری های مادرزادی شود.

برای پیشگیری از زایمان زودرس، از منیزیم استفاده شده است که علاوه بر این فایده دیگری مانند کمک به ساخت دندان ها و استخوان های محکم دارد.

از ید برای رشد سیستم عصبی و مغز جنین استفاده می شود و کمبود ید می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی و جسمی شود، البته کمبود این ماده در افراد نسبت به سایر مواد کمتر بوده اما نمیتوان از آن غافل شد.

مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوران بارداری

بسیاری از خانم ها از زمانی که تصمیم به باردار شدن می کنند، تحت نظر پزشک با توجه به نیاز بدنشان از مولتی ویتامین ها و مکمل ها استفاده می کنند که این موضوع و شرایط کاملا وابسته به شرایط بدنی مادر می باشد، معمولا مادرانی که تا قبل از بارداری از مواد غذایی مغذی استفاده کرده اند نیاز به مولتی ویتامین های تا قبل از 4 ماهگی ندارند. اما با توجه به دستورالعمل هایی که وجود دارد مادران باید از هفته شانزدهم بارداری مصرف روزانه مولتی ویتامین مینرال برای آن ها لازم و ضروری می باشد البته باید به این نکته توجه کرد که مصرف مولتی ویتامین ها را پس از زایمان نباید قطع کرد و تا 3 ماه بعد از آن نیز باید ادامه دهند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین

در داروخانه ها مولتی ویتامین های مینرال برای بارداری وجود دارد که تمامی املاح و مواد معدنی ویتامین های موجود در آن باتوجه به نیاز مادران ایجاد شده است پس توصیه می شود در دوره بارداری از مولتی مینرال های مخصوص همان دوره استفاده کنید.

معمولا توصیه می شود از مولتی ویتامین های مینرال به صورت روزانه استفاده نمایید اما با توجه به حساس بودن این دوره بهتر است تحت نظر پزشک باشید و طبق دستور او از این مکمل ها استفاده نمایید، زیرا پزشکان با توجه به آزمایش هایی که از شما گرفته اند و جواب های حاصل شده دوز مصرفی مکمل ها را برای شما تعیین می کنند.

عوارض مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال در بارداری

برخی از مولتی ویتامین های بارداری ممکن است در برخی مادران باعث ایجاد تهوع شوند که در این صورت بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کرده تا دارو شما را تغییر دهد. اما به طور کلی گزارشی مبنا به عوارض مولتی ویتامین مینرال بارداری گزارش نشده است. البته به این نکته باید توجه کرد که افزایش بیش از حد ویتامین ها و املاح معدنی می تواند برای بدن مضر باشد به همین علت است که پزشک با توجه به نیاز بدنی شما مولتی ویتامین مناسب شما را تعیین می کند.

سوالات متداول

آیا مولتی ویتامین مینرال بارداری باعث چاقی می شود؟

خیر

آیا مولتی ویتامین های بارداری با مولتی ویتامین های ساده تفاوت دارد؟

بله زیرا مولتی ویتامین های مینرال بارداری با توجه به نیاز بدنی مادران باردار ایجاد شده است.

کدام یک از مکمل ها در دوران بارداری نباید مصرف شود؟

مولتی ویتامین های حاوی روغن کبدماهی یا امگا 3 ، کافئین، ترکیبات گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *