دسته‌بندی نشده

گیاه جینکوبیلوبا چه تاثیری بر تقویت حافظه دارد ؟

جینکوبیلوبا داروسازم.کام

گیاه جینکوبیلوبا چه تاثیری بر تقویت حافظه دارد ؟

گیاه جینکوبیلوبا ( ginkgo biloba )جزو معروف ترین و قدیمی ترین گیاهان دارویی است . سابقه استفاده از این گیاه به سالهای بسیار دور و به کشور چین می رسد. از این گیاه غالبا برای بهبود عملکرد مغزی و حافظه استفاده می شود . جینکوبیلوبا دارای اثرات ضد التهاب، بهبـود ادراک و افزایـش گردش خون مغـزی است.

کاهش میزان اکسیژن و گلوکز در سلولهای مغزی و افزایـش رادیـکال های آزاد و پراکسیداسیـون چربی ناشی از سن باعث تخـریب نورون ها و نقـص انتقال عصبی  می گردد . این مشکل باعث علائمی همچون فراموشی، تمرکز کم، درک ضعیف، سرگیجه، خستگی، اختلال خواب، وزوز گوش، اضطراب، کاهش شنوایی و سردرگمی می گردد.

گیاه جینکوبیلوبا باعث افـزایـش جریـان خـون در مغـز و جلوگیری از تغییر در متابولیسم نورون ها می گردد.

 

ترکیبات مهم

معمولا برگ های گیاه جینکوبیلوبا مورد استفاده قرار می گیرد . ترکیبات موجود در گیاه جینکو  به فصل برداشت مربوط می شود. اکثر مواد و تغییرات موجود در گیاه جینکو به فصل پاییز مربوط می شود . ترکیبات آن شامل عبارتند از :

* فلاونوئیدها: حدودا 40 فلاونوئید مختلف یا بیشتر در برگ های این گیاه شناخته شده است که عبارتند از : بیلوبتین، جینکتین، ایزوجینکتین، سیادوپیتی زین، کورستین، کامفرول و ایزورامنتین .

* ترپنوئیدها که معمولا دی ترین می باشند عبارتند از : بیلوبالید، و جینگولیدهای A، B، C، J و M

* اسیدهای آلی که عبارتند از : اسید شیکمیک، اسید وانیلیک، اسید آسکوربیک، اسید پاراکوماریک و مشتقات اسید بنزوئیک هستند.

* و دیگر ترکیبات که عبارتند از : کربوهیدرات، الکل‌ها، کربورهای خطی و کتون‌های دانه

 

فواید استفاده از گیاه جینکوبیلوبا

 

تقویت حافظه

گیاه جینکوبیلوبا بسیارموثر در تقویت حافظه می باشد. بیماری های مربوط به زوال عقل مثل آلزایمر را نه تنها به تعویق می اندازد بلکه از بروز آنها جلوگیری می کند. به همین دلیل مکمل های شامل این گیاه برای افراد میانسال کاملا مناسب بوده زیرا از بروز بیماری های حافظه استفاده می کنند.

 

پیشگیری از اختلالات روانی

همچنین این گیاه برای پیشگیری و درمان بیماری های روانی بسیار موثر است. جینکوبیلوبا در درمان جنون، اضطراب و شیزوفرنی، گاهی افسردگی بسیار کاربردی بوده است.

 

درمان شب ادراری و بیماریهای جنسی

جینکوبیلوبا گیاهی موثر برای درمان شب اداری افراد در دوران کودکی و بزرگسالی است. همچنین این گیاه باعث افزایش توان جنسی بوده و در درمان بیماری های جنسی از جمله سوزاک نیز از آن استفاده می شود.

 

بهبود جریان خون و سلامت قلب

این گیاه باعث افزایش سرعت انتقال خون در اندام های دیگر می گردد. همچنین بر سلامت قلب و مغز و پیشگیری از سکته تاثیر فراوان دارد.

 

آنتی اکسیدان قوی

گیاه جینکوبیلوبا به دلیل اینکه حاوی فلاووتوئیدها و ترپنوئیدهاست ، سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در برابر رادیکال های آزاد محافظت کننده های خوبی می باشند.

 

درمان آسم

این گیاه برای بهبود و جلوگیری از بیماری آسم نیز اثرات زیادی دارد. از آنجا که گیاه جینکوبیلوبا با پاکسازی سیستم تنفسی تنفس را راحت تر می کند ، استفاده از آن در محیط های آلوده توصیه می گردد. این گیاه مانع از بروز بیماری های تنفسی می شود.

عوارض گیاه جینکوبیلویا

مصرف داروهای گیاهی ، صرفا بعلت گیاهی بودن صد در صد بی ضرر نیست . جینکوبیلوبا نیز مانند دیگر داروها بدون عوارض نیست .

البته این عوارض برای همه یکسان نبوده و همه ی آنها برای یک نفر پیش نمی آید.  زمانی که مصرف کننده دچار هر یک از این عوارض شده و عوارض ادامه دار است باید مصرف دارو را متوقف کند. از جمله عوارض استفاده از جینکوبیلوبا عبارتند از :

  • تهوع ، استفراغ ، اسهال ، بی قراری ، سرگیجه ، سردرد ، مشکلات معده ای و روده ای و گاهی خارش
  • این گیاه می تواند بر کارکرد تیروئید اثرات بدی بگذارد.
  • استفاده بیش از حد جینکوبیلوبا می تواند سبب بروز مشکلات کبدی شود.
  • این ماده در افراد داری انعقاد خون باید محتاطاته استفاده گردد.
  • افراد مستعد به آلرژی ترجیحا از این دارو استفاده ننمایند.
  • مصرف این گیاه در خانمهای باردار و مادران شیرده ممنوع می باشد.

 

تداخل دارویی

مصرف بسیاری از داروها به طور همزمان نه تنها فایده ای ندارد ، بلکه می توانند عوارض یکدیگر را خنثی نموده و گاها مشکلات بیشتری را نیز باعث  شوند. همچنین گیاه جینکوبیلوبا با داروهایی که به جهت درمان ایدز مصرف می شود، مانند افویرنز و ایندیتاویر، تداخل داشته و اثرات ضد ویروسی  آنها  را کاهش می دهد. این گیاه تاثیرات منفی نیز بر داروهای زیادی مانند اومرپرازول ، فلوواستاتین ، دونپزیل دارد.

دارو های ضد تشنج، رقیق کننده خون و داروهای دیابتی نیز با این دارو در تداخل هستند .

 

نکته :

  • قبل از مصرف این مکمل حتما با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید.
  • همچنین می توانید مکمل های حاوی این گیاه را از سایت داروسازم.کام نهیه نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.