دسته‌بندی نشده

پودر روتارین چیست؟ و چه عوراضی دارد؟

پودر روتارین چیست؟ و چه عوراضی دارد؟

پودر روتارین برای چیست؟

روتارین نوعی پودر گیاهی و مکمل 100 درصد طبیعی است که در باور عموم ( هر چند به اشتباه ) به چهار تخمه نیز معروف است . کاربرد پودر روتارین  در درمان گرفتگی صدا و درمان سرفه های مزمن ، تسکین التهابات ربه و همچنین تارهای صوتی است . این داروی گیاهی شامل ترکیبات دانه به و گیاه مرزنجوش می باشد. مزایای بسیار پودر روتارین و همچنین تهیه راحت آن از داروخانه سبب شده است که اغلب افراد از آن به جای اکسپکتورانت استفاده می نمایند.

ترکیبات پودر روتارین چیست؟

این پودر از دو گیاه با خواص دارویی و درمانی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • کیدونیا ابلانگا یا گیاه به
  • گیاه مرزنگوش یا مرزنجوش

در واقع از اصلی ترین ترکیبات پودر روتارین ، گیاه مرزنجوش می باشد. همچنین گیاه به موجود در ترکیب این دارو در دستگاه تنفسی باعث ایجاد مخاطی مناسب برای از بین رفتن عفونت ریه و گلو می شود و به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال بسیار موثر و مفید برای گلودرد واقع شده است.

 علاوه بر این این گیاه برای درمان یبوست و اسهال استفاده می شود و در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها موثر است که در زیر آن ها را آورده ایم:

  • درمان زخم معده
  • کاهش کلسترول
  • کاهش فشارخون

فیبر موجود در ترکیبات روتارین می‌تواند سبب کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی شود ، چنانچه مداوم از این مکمل استفاده می‌کنید بهتر است با وعده‌های غذایی تان حداقل ۲ ساعت فاصله داشته باشد تا مانع جذب مواد معدنی غذا نشود.

نحوه مصرف پودر روتارین 

این پودر بصورت ساشه عرضه شده است که مصرف صحیح پودر روتارین روزانه دو تا سه مرتبه از هر ساشه با یک لیوان آب جوش مخلوط میشود و پس از 3 دقیقه صبر کردن و اتمام حل شدن ساشه در آب بصورت جرعه جرعه مورد مصرف قرار میگیرد. بهتر است مصرف پودر روتارین برای کودکان، تحت نظر و تجویز پزشک انجام گیرد.

فواید پودر روتارین چیست؟

روتارین خواص بسیار زیادی دارد که حتی در کشورهای دیگر نیز کاربرد دارد، خواص پودر روتارین عبارتند از:

  • بهبود سرفه
  • درمان عفونت گلو
  • برطرف کردن التهاب ریه ، حلق و سینه
  • نرم کننده گلو
  • درمان گرفتگی صدا
  • تسکین التهاب تارهای صوتی
  • خلط آور
  • خاصیت میکروب کشی
  • سلامت ریه

نقش پودر روتارین در درمان سرفه

خشکی گلو عامل سرفه خواهد شد که این خشکی و فعالیت باکتری های عفونی در گلو سبب تحریک عضلات مجاری تنفسی می شود. خشکی بیش از حد حلق مانع خروج عفونت ها خواهد شد در برخی افراد سوال ایجاد می شود که پودر روتارین برای چیه؟ پودر روتارین به عنوان نرم کننده گلو عمل می کند و مانع از تحریک شدن عضلات مجاری تنفسی خواهد شد. از روتارین در درمان کرونا نیز استفاده میشود زیرا دو عامل شایع کرونا سرفه و گلو درد است که مصرف پودر روتارین در درمان این دو عامل نقش کلیدی خواهد داشت.

عوارض پودر روتارین چیست؟

در صورت رعایت دستور مصرف این پودر عارضه جانبی نخواهد داشت اما در بعضی از افراد ممکن است روتارین باعث اسهال، استفراغ و تهوع شود که ناشی از عوارض پودر روتارین می باشد که درصد بسیار کمی از افراد دچار این عوارض می شوند که معمولا این افراد مقدار مصرف پودر روتارین را به اندازه کافی رعایت نکرده اند و در مابقی افراد در اثر حساسیت به ترکیبات پودر روتارین ممکن است ایجاد شود. اگر دچار عوارض جدی دیگری شدید حتما به پزشک مربوطه اطلاع دهید و اگر عوارض روتارین به صورت عوارض گوارشی بالا بود مصرف این پودر را قطع کنید.

  • درصورت احساس خواب آلودگی و سرگیجه هنگام مصرف این دارو از انجام کارهایی که به هوشیاری نیازمند است خودداری شود.
  • از مصرف همزمان ترشیجات و غذاهای سرخ شده با مصرف دارو خودداری شود.
  • مصرف پودر روتارین برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.
  • در صورت وجود هر گونه حساسیت به دارو با پزشک مشورت شود.
  • هنگام مصرف دارو از قرار گرفتن در مکان هایی که سیگار استعمال میشود،خودداری شود.
  • مصرف مایعات بیشتر به هنگام مصرف همزمان پودر روتارین اثر بخشی بهتری در درمان بیماری و گرفتگی صدا خواهد داشت.
  • در صورت فراموشی مصرف یک وعده از دارو به محض یادداوری حتما دارو مصرف شود.

آیا پودر روتارین برای کودکان ضرر دارد؟

اگر از پودر روتارین برای کودکان خواستید استفاده نمایید به دلیل این که روتارین ممکن است مانع جذب مواد مغذی شود، با فاصله از غذا استفاده نمایید و در جواب به این سوال که آیا روتارین برای کودکان ضرر دارد یا خیر باید گفت که این پودر برای کودکان زیر 12 سال تجویز نمی شود و در کودکان بالای 12 سال نیز باید طبق نظر و تجویز پزشک در اندازه ی معینی مصرف شود.

سخن پایانی

مزیت پودر روتارین به دلیل ترکیبات گیاهی موجود در آن  به‌دانه و مرزنجوش می باشد. خاصیت  نرم‌کنندگی و مرطوب کنندگی مخاط پودر روتارین سبب دفع خلط، رفع سرفه‌های مزمن و بهبود تنگی نفس می گردد. قیمت ارزان و عوارض جانبی کم و تمایل بیشتر برخی افراد به  استفاده داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی  از دلایل اصلی انتخاب این داروها است. پودر روتارین به راحتی در بسیاری از داروخانه‌های کشور از جمبه داروخانه دکتر حبیبی قابل دسترسی  است. همچنین این پودر را می‌توانید  همین حالا به صورت آنلاین از سایت داروسازم تهیه و مصرف نمایید.

سوالات متداول

آیا پودر روتارین همان چهار تخمه سنتی است؟

خیر ، در باور عمومی، گاهی روتارین را با چهار تخمه سنتی اشتباه می‌گیرند، در حالیکه ، ترکیبات پودر روتارین شامل دو گیاه به دانه و سرشاخه‌های مرزنجوش است و متفاوت از محتویات چهارتخمه می باشد.

آیا پودر روتارین برای بارداری ضرر دارد؟

با نوجه به تحقیقات علمی منتشر شده مصرف پودر روتارین در دوران بارداری، به دلیل وجود گیاه مرزنجوش توصیه نمی‌شود. در واقع گیاه مرزنجوش سبب اختلال در ترشح هورمون‌های زنانه شده و از آنجایی که شواهد تایید بی‌خطربودن توسط تولیدکننده آن تایید نشده است. لذا مصرف آن در این دوران ایمن نمیباشد.

آیا مصرف پودر روتارین در شیردهی ایمن است؟

ممنوعیت مصرف پودر روتارین برای کودکان زیر یک سال  به دلایل علمی اثبات شده است . لذا به دلیل ایتکه از طرف تولید کننده آن ایمن بودن پودر روتارین در شیردهی و انتقال آن از طریق شیر مادر به  کودک تایید نشده است، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *