دسته‌بندی نشده

واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

واریس چیست؟ و چه علائمی دارد

واریس چیست؟

بیماری واریسی که به عنوان واریس نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن سیاهرگ ها بزرگ، پیچ خورده و برآمده می شوند و اغلب به صورت تارهای آبی یا بنفش زیر پوست ظاهر می شوند.این عارضه می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، اما به دلیل فشار ناشی از ایستادن و راه رفتن، بیشتر در پاها و پاها شایع است.این بیماری زمانی اتفاق می افتد که دریچه های داخل رگ ها ضعیف یا آسیب می بینند و باعث تجمع خون و جمع شدن خون در رگ ها می شود. وریدهای واریسی یک بیماری شایع است که هم مردان و هم زنان را درگیر می کند، اگرچه زنان بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

علت ایجاد رگ‌های واریسی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل ایجاد واریس و رگ‌های واریسی ضعیف شدن دریچه‌های داخل وریدی و رگ‌های پاها می باشد. دریچه‌هایی که درون وریدها وجود دارند و یک طرفه هستند و باز و بسته می شوند، به ارسال جریان خون از پاها به سمت قلب کمک می کنند. لکن چنانچه این دریچه‌ها به دلایلی درست کار نکنند، باعث تجمع خون در رگ‌ها و فشار به آن شده و رگ  بزرگ و متورم و پیچ خورده پ می‌ گردد.

واریس در بیشتر موارد ریشه ژنتیکی دارد و در واقع فرد با دریچه‌های داخل وریدی معیوب و یا رگ‌هایی که دیواره‌‎های ضعیفی دارند، به دنیا آمده و یا گاهی فرد در برهه‌ای از زندگی خود به این عارضه مبتلا می گردد.

احتمال بروز واریس با افزایش سن بیشتر شده و  شیوع این عارضه در زنان بیشتر از مردان است. یکی ار دلایل آن ایجاد آن در زنان اغلب دوران بارداری است و البته این امکان وجود دارد که پس از دوره بارداری، برجستگی این رگ‌ها کمتر شده و یا حتی بطور کامل محو شوند. در ادامه عکس واریس خفیف پا و شکل واریس شدید پا را مشاهده می کنید.

به طور معمول واریس قابل پیشگیری و قابل درمان است. با این حال و خوشبختانه داروها و موارد درمانی واریس اغلب موجود در داروخانه و سایت داروسازم موجود می باشد.

واریس چگونه درمان میشود؟

واریس چگونه درمان میشود؟

درمان واریس بسته به شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. برخی از درمان‌های رایج شامل تغییرات سبک زندگی مانند:

  • ورزش
  • کاهش وزن
  •  جوراب‌های واریس بپوشید

سایر درمان‌ها ممکن است شامل روش‌های کم تهاجمی مانند

  • اسکلروتراپی
  • درمان واریس با لیزر درون وریدی (EVLT)
  • فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA)
  • ممکن است در واریس شدید جراحی برای برداشتن وریدهای آسیب دیده لازم باشد.

در موارد خفیف، اقدامات خودمراقبتی به تسکین علائم و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کمک می کند:

  • ورزش
  • جوراب های واریس بپوشید
  • پاها را بالا ببرید

در موارد شدیدتر، درمان های پزشکی ممکن است ضروری باشد.

برخی از گزینه های درمانی رایج عبارتند از

  • درمان با لیزر درون وریدی (EVLT): این یک روش کم تهاجمی است که در آن فیبر لیزری در ورید آسیب‌دیده وارد می‌شود و برای گرم کردن و بستن ورید استفاده می‌شود.
  • اسکلروتراپی: این شامل تزریق یک محلول به ورید آسیب دیده است که باعث فروپاشی و محو شدن آن به مرور زمان می شود.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی: این یک روش کم تهاجمی است که در آن یک کاتتر در ورید آسیب دیده قرار داده می شود و برای گرم کردن و بستن ورید استفاده می شود.
  • فلبکتومی سرپایی: این شامل برداشتن ورید آسیب دیده از طریق برش های کوچک ایجاد شده در پوست است.
  • برداشتن و بستن ورید: این یک روش جراحی است که در آن ورید آسیب دیده بسته شده و خارج می شود.

توجه به این نکته ضروری است که واریس یک بیماری مزمن است و درمان ممکن است به طور کامل آنها را از بین نبرد. با این حال، درمان می تواند به تسکین علائم و جلوگیری از عوارضی مانند لخته شدن خون و زخم های پوستی کمک کند. بهتر است برای تعیین بهترین گزینه های درمانی برای موارد فردی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

سخن پایانی

واریس در واقع همان  تورم و بزرگ‌شدن رگ‌های سطحی نزدیک پوست است که شکل پیچ‌خورده و کبودی دارند. این رگ ها ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شود، با این وجود اغلب پاها را درگیر می‌کنند. رگ‌های واریسی چنانچه  خفیف باشند بیماری جدی محسوب نمی شوند اما شدت زیاد این بیماری امکان دارد عوارض جدی داشته باشد

پس از مشاهده علائم این بیماری حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. روش‌های مختلفی جهت درمان واریس  وجود دارد که  بهترین آن، لیزر است . البته استفاده از روش‌های درمان خانگی و طب سنتی هم برای درمان این بیماری گاهی موثر بوده است.

سوالات متداول

آیا امکان بازگشت واریس پس از درمان وجود دارد؟

چنانچه این بیماری به‌موقع و زود هنگام تشخیص داده شود، می شود فرد مبتلا را  به درمان قطعی امیدوار نمود. واریس بیماری برگشت‌پذیری نیست و به‌ندرت پیش می آید که پس از بهبودی بازمی‌گردد.

آیا استفاده از جوراب واریس در درمان این بیماری تاثیری دارد؟

جوراب واریس در واقع از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش های درمان این بیماری می باشد. جوراب واریس علائم آن را کاهش داده، از تشدید بیماری جلوگیری می نماید و با بهبود گردش خون در پاها، سبب کاهش درد شده  و گره خوردگی رگ‌های مربوطه را درمان می‌نماید.

2 فکر در مورد “ واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

  1. امیری منش گفت:

    چقدر مطالباتون خوبه واقعا من از واریس خسته شدم دیگه

    1. لطف دارید هر محصولی خواستید در خدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.