دسته‌بندی نشده

روش های نگهداری از شیر خشک

روش های نگهداری از شیرخشک

نگهداری از شیر خشک

این روزها بر خلاف گذشته کودکان بسیاری از شیرخشک استفاده می کنند به همین دلیل ممکن است روش های نگهداری از شیر خشک سوال بسیاری از مادران عزیز باشد. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم اولین قدم برای نگهداری شیر خشک این است که قوطی آن را در معرض نور آفتاب قرار ندهید. این قوطی ها باید از هر گونه گرمایی دور باشند. بهتر است تا شیر خشک را خنک نگه دارید اما نه به این مفهوم که باید آن را در یخچال فریز کنید. گرما و سرما هر دو باعث میشوند تا مواد مغزی موجود در این محصولات از بین بروند پس بهترین حالت نگهداری آن ها این است که از سرما، گرما و رطوبت دور بمانند.

عموما دمای مناسب در جهت نگهداری از این شیرها بین 12 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد. لازم به ذکر است که قوطی های باز نشده را میتوان در مکان های خشک و خنک به مدت 18 الی 24 ماه نگهداری کرد. توجه به تاریخ انقضاء مندرج روی این قوطی ها بسیار ضروری است. همچنین قوطی های شیر خشک باید فاقد هر گونه آسیب دیدگی و تو رفتگی باشند. روی ظرف های شیر خشک مدت زمان نگهداری آن مذکور است که این زمان چیزی حدود 3 الی 4 هفته می باشد. اگر درب قوطی را باز نمودید بهتر است نهایت تا 3 هفته شیر خشک استفاده شود. در هنگام نگهداری حتما درب قوطی را به صورت کامل بپوشانید.

زمان نگهداری شیر خشک در شیشه

شیر خشک آماده  باید فورا مصرف شده و باقی مانده آن را  نیز دور بریزید اما چنانچه تمایل به استفاده از باقی مانده آن را داشتید بهتر است شیر را در یخچال گذاشته و نهایت تا 24 ساعت استفاده کنید. نگه داشتن شیر آماده خارج از یخچال اصلا توصیه نمیشود و در شرایط خاص نهایت تا یک ساعت میتوانید این ترکیب را خارج از یخچال نگهداری کنید. اگر شیر خشک آماده را در یخچال نگه داشته و دوباره اقدام به گرم کردن آن کنید ممکن است باعث ایجاد عفونت در کودکان شود. این اتفاق به این دلیل میفتد که وقتی نوزاد شما شیر را میخورد باکتری های موجود در دهان وارد شیر خشک شده و با قرار دادن دوباره آن در یخچال این باکتری ها تکثیر پیدا می کنند. بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل این است که شیر را به اندازه درست کنید.

نکات خرید شیر خشک

در هنگام خرید شیر خشک لازم است تا پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد:

میزان آهن در شیر خشک

یکی از مسائل مهمی که در خرید شیر خشک باید به آن توجه کنید میزان آهن موجود در این شیرها می باشد. برخی از این شیرها دارای آهن زیادی هستند و بعضی دیگر از درصد آهن کمی برخوردار می باشند. عموما در زمان تولید این شیرها سعی می کنند تا شبیه ترین حالت را به شیر مادر داشته باشند. شیر مادر دارای آهن کمتری نسبت به شیر خشک است اما همان میزان کم نیز کاملا جذب بدن میگردد. شیر خشک های کم آهن بیشترین شباهت را به شیر مادر دارند اما آهن آن ها مانند شیر مادر به طور کامل جذب نمیشود. حتی اگر محصولی را انتخاب کنید که سرشار از آهن باشد تمام آن جذب بدن نوزاد نخواهد شد.

قابلیت دسترسی

نوزادان در طول روز همواره از شیر خشک استفاده می کنند به همین دلیل باید نوعی از شیر خشک را انتخاب کنید که دسترسی به آن ساده باشد. شیر خشک انتخابی باید به گونه ای باشد که حتی در سفر نیز بتوانید آن را به سادگی تهیه نمایید.

هزینه

هزینه نیز از دیگر عواملی است که در هنگام خرید شیر خشک باید آن را در نظر بگیرید. از آنجایی که این شیرها به طور مرتب استفاده میشوند بهتر است دارای قیمت های مناسبی باشند تا همیشه بتوانید آن ها را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین محصولات شیر خشک و غذای کودک

 

علائم خراب شدن شیر خشک

 

در هنگام استفاده از شیر خشک حتما تاریخ مصرف آن را چک کنید. در صورت مطمئن نبودن از تاریخ آن از دادن شیر به نوزاد خودداری کنید. زمانی که این شیرها خراب میشوند دارای نشانه هایی هستند که این نشانه ها عبارتند از:

از بین رفتن بو و عطر شیرخشک

ایجاد چسبندگی

جدا شدن متریال تشکیل دهنده محصول

پس زدن شیشه شیر توسط نوزاد

نکات مهم در زمان استفاده از شیر خشک

 

بهتر است شیر را اندازه نیاز نوزاد درست کنید تا مجبور نشوید باقی مانده آن را دور بریزید و هدر دهید.

توجه به بسته بندی شیر خشک و سلامت آن یکی از مهم ترین نکاتی است که باید رعایت کنید.

استفاده از آب مناسب در زمان درست کردن شیر خشک از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر آب مناسب باشد میتواند باعث اضافه شدن مواد مغذی به شیر شود در مقابل استفاده از آب نا مناسب میتواند باعث ایجاد مشکل در آن شود.

بهتر است برای انتخاب یک شیر مناسب برای نوزاد خود با متخصص اطفال مشورت نمایید. به دلیل اینکه پزشکان بهترین و مناسب ترین شیر برای کودک شما را پیشنهاد خواهند داد.

 

مدت زمان نگهداری شیر خشک

 

عموما شیر خشک را در ظرف نگه میدارند و زمان آن را با توجه به تاریخ انقضاء محصول در نظر میگیرند.

بهترین حالت این است که شیر خشک را به اندازه خریداری کنید تا در زمان مناسب آن را به اتمام برسانید.

چنانچه قصد نگهداری شیر خشک به مدت طولانی را دارید بهتر است که قوطی اصلی را تعویض کرده و محتویات آن را به یک ظرف پلاستیکی منتقل کنید. این کار موجب میشود تا از ترکیب شدن شیر خشک با هوا جلوگیری کنید.

بهتر است ظرف شیر خشک را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید تا باعث افزایش مدت زمان نگهداری آن شود.

درب ظرف را باید به طور کاملا محکم ببندید تا هوا وارد ظرف نشود.

بهترین زمان برای مصرف این شیرها به صورت آماده حدود 15 دقیقه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *